Ministrul EducaÅ£iei, Mircea Dumitru, declară într-un interviu la RFI că a semnat ordinul privind durata temelor pentru elevi încă dinainte de minivacanÅ£a de 1 decembrie. El spune pe de altă parte despre poziÅ£ia României în clasamentul testelor PISA că “e o mică surpriză”. Ministrul EducaÅ£iei, despre ordinul privind durata temelor: “Ordinul este semnat. A fost o mică confuzie în spaÅ£iul public, pentru că ordinul nu este încă postat pe site-ul ministerului, dar ordinul este semnat de săptămâna trecută, chiar înainte de mica vacanţă pe care am avut-o înainte de 1 decembrie. Am primit foarte multe mesaje, unele dintre ele de susÅ£inere, de încurajare, alte persoane socotind că nu a fost decât o intenÅ£ie a noastră de a ajunge la acest ordin, o intenÅ£ie care nu a fost finalizată tocmai pentru că au fost ÅŸi voci critice care s-au ridicat împotriva acestui gen de reglementare, au apărut articole, pe bloguri, pe Facebook, tot felul de intervenÅ£ii. Ei bine, părinÅ£i ne-au scris oarecum îngrijoraÅ£i, crezând că am renunÅ£at la această idee ÅŸi că de fapt am vrut să testez cum stau lucrurile ÅŸi că am spus ceva care nu corespunde realităţii. Nu, ordinul există ÅŸi ordinul a fost semnat ÅŸi urmează să fie ÅŸi postat pe site-ul ministerului”.
Mircea Dumitru precizează că “nu este un ordin care să aibă caracter punitiv, adică să fie nevoie să fie asociat ÅŸi unor sancÅ£iuni, pentru că ordinul nu este respectat. Pornim de la o idee care are o foarte bună argumentare în momentul de faţă care vine din partea psihologilor care se ocupă de educaÅ£ie ÅŸi de dezvoltarea copilului (…). Åži putem vedea că specialiÅŸti din diverse zone culturale, nu vorbim numai de Europa, ci ÅŸi de SUA, de Asia, atrag atenÅ£ia asupra pericolului pe care îl reprezintă supraîncărcarea cu teme ÅŸi cu activităţi ÅŸcolare, care sunt obligatorii pentru copil în afara programului ÅŸcolar obiÅŸnuit. Eu vreau să întreb pe toată lumea dacă socoteÅŸte că este normal ca o persoană să lucreze în medie pe zi opt ore, să nu lucreze mai mult de opt ore. Ä‚sta este un drept pe care ni l-am câştigat cu toÅ£ii ÅŸi oamenii maturi. Åži atunci să vedem ce se întâmplă în ÅŸcoli ÅŸi în mod specific în ÅŸcoala românească. Un elev sau o elevă care poate să stea la ÅŸcoală patru sau cinci ore se întâmplă să mai aibă teme obligatorii acasă, care nu fac altceva decât să prelungească ceea ce au făcut în acele patru-cinci ore la ÅŸcoală, mai stau încă cinci-ÅŸase ore peste program. Deci ajung să stea 10-12 ore în fiecare zi ÅŸi să se concentreze numai asupra unor sarcini ÅŸcolare care se presupune că ar trebui făcute în primul rând la oră, în clasă, în ÅŸcoală, împreună cu profesorul ÅŸi nu acasă cu un meditator sau cu părintele”.