Deşi lucrările trebuiau demarate la 1 noiembrie a.c. – Pentru Centura de Sud a Craiovei abia se întocmeşte documentaţia pentru expropieri

0
277

Vineri, 4 noiembrie a.c., scriam în cotidianul nostru articolul «Secretomanie pe bani publici cu privire la „Centura de ocolire Craiova – varianta Sud” », în care spuneam că funcţionarii publici de la DRDP Craiova şi cei de la Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii se feresc să ofere date despre acest proiect, deşi conform informaţiilor de pe site-ul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii lucrările ar fi trebuit să demareze la data de 01.11.2011 şi să se încheie la 30.06.2015. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova reacţionează cu întârziere, pentru că abia după ce a apărut materialul a catadicsit să ne trimită un mail, cu date despre stadiul actual al proiectului.

Joi, 3 noiembrie a.c., angajaţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Craiova nu au fost deschişi pentru a ofere informaţii cu privire la proiectul „Centura de ocolire Craiova – Varianta Sud DN 56-DN 55- DN 6”. Un oarecare Constantinescu, funcţionar plătit din bani publici, ne-a declarat la telefon că acest proiect nu se află în nici un stadiu şi, dacă dorim mai multe informaţii să le solicităm pe cale oficială. Nici cei de la Direcţia Informare Publică şi Comunicare a  Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii nu au fost mai darnici, dar în shimb ne-au dat numărul de telefon al consilierului ministrului Anca Boagiu, Laura Gafencu. În ziua în care a apărut articolul, cei de la DRDP Craiova au revenit la ganduri mai bune, şi ne-au trimis un mail cu informaţii despre „Centura de ocolire Craiova – Varianta Sud DN 56-DN 55- DN 6”. Conform datelor trimise de către Serviciul de Investiţii al DRDP Craiova este vorba despre un obiectiv de investiţii „cu finanţare integral sau parţial de la buget”, şi se află în următorul stadiu: „A avut loc licitaţia publică reprezentând  execuţie şi proiectare ( PTH , DDE şi asistenţă tehnică). În prezent este în perioada de evaluare a ofertelor. Contract servicii de consulatanţă – IRIMAT CONS SRL. Urmează procedura pentru atribuire prestări servicii de evaluare şi întocmire documentaţii cadastrale pentru expropierea suprafeţelor de teren”. Mai exact, până la demararea lucrărilor mai este drum lung, pentru că deocamdată nici nu au început exprorierile.

Trebuie achiziţionată o suprafaţă de 25,11 ha

În Nota de Fundamentare a HG nr. 500/26.05.2010, hotărâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii  “Centura de ocolire Craiova – varianta Sud DN 56–DN 55–DN6”, se prevăd în mod clar suprefeţele de teren ce trebuie expropriate: „Suprafaţa de teren afectată de lucrări, care trebuie achiziţionată este de 25,11 ha. Suprafaţa totală ocupată de drum pe categorii de folosinţă: curţi şi grădini – 24.800 mp; extravilan – arabil şi neproductiv – 226.307 mp. Terenul care va fi ocupat definitiv prin expropriere se află pe teritoriul administrativ al Primăriei Craiova şi terenuri particulare”. Este evident că termenul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii,  01.11.2011 – 30.06.2015, nu putea fi respectat. Dacă “Centura de ocolire Craiova – varianta Sud DN 56–DN 55–DN6” se va realiza la un moment dat, ea ar trebui să aibă: lungime totală de 9,875 km; laţime platformă drum 10,00 m; lăţime parte carosabilă: 7,00 m; poduri noi: 1 buc/42,60 m; pasaje peste CF: 2 buc/796,10 m; parcări odihnă:1 buc; intersecţii tip giraţie 3 buc. .Durata de execuţie stabilită este de 18 luni, iar cea de garanţie de 60 de luni. Valoarea investiţiei este de 38.727.320 euro cu TVA.

Ar creşte siguranţa circulaţiei rutiere şi s-ar scurta timpului de traversare al municipiului

Prin realizarea acestei variante de ocolire s-ar urmări: decongestionarea traficului din municipiu;  sporirea considerabilă a capacităţii de circulaţie atât la intrările şi ieşirile din municipiu cât şi pe arterele de pe teritoriul municipiului; reducerea degradării şi a uzurii arterelor existente în municipiu, datorită suprasolicitărilor cauzate de  traficul greu; reducerea semnificativă a poluării mediului prin reducerea noxelor şi a nivelului de vibraţii şi zgomot de pe teritoriul municipiului prin devierea traficului rutier de tranzit în afara zonei urbane; realizarea legăturilor între reţelele de transport care atrag fluxuri de mărfuri; reducerea incidenţei apariţiei accidentelor rutiere datorită devierii traficului rutier de tranzit în afara zonei urbane. Obiectivele socio-economice ale proiectului ar fi creşterea siguranţei circulaţiei rutiere, creşterea vitezei de deplasare şi scurtarea timpului de traversare a municipiului, asigurarea unor condiţii superioare de confort, crearea de noi locuri de munca în zonă, scăderea costurilor de operare pentru utilizatorii drumurilor din interiorul oraşului şi decongestionarea arterelor urbane. Dar din păcate craioveni mai au de aşteptat până când vor beneficia de efectele pozitive ale acestui proiect.

S-a semnat contractul de execuţie şi proiectare şi pentru „Centura Ford”

Cei de la DRDP Craiova, darnici deodataă în a comunica, mai spun că se pregăteşte şi o centură de ocolire Craiova Sud, pe varianta DN 65 – DN 6. Ordonatorul principal de credite: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, beneficiar CNADNR SA. Indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi prin HG 881/18.08.2010 Valoarea investiţiei: 23.719.577 euro cu TVA. Ca şi în cazul proiectului “Centura de ocolire Craiova – varianta Sud DN 56–DN 55–DN6” a avut loc procedura de achiziţie publică, câştigătorul contractului de execuţie şi proiectare ( PTH , DDE si asistenta tehnica) fiind  S.E.C.O.L. ROMĂNIA SRL. Acest proiect se mai numeşte şi „Centura Ford”, şi are o durată de execuţie de 18 luni. Cele două investiţii sunt importante pentru municipiul Craiova, dar în ritmul în care se mişcă actualul guvern cu investiţiile în judeţele care nu stau prea bine din punct de vedere electoral, este greu de spus când se vor materializa. Poate că în 2012, fiind an electoral, vor face un efort şi vor demara lucrările.