N-am găsit titlu mai pe înţelesul managerului Filarmonicii „Oltenia”, Gabriel Zamfir, decât un proverb din folclorul românesc, cu tâlcul lui. Că tot sublinia, deunăzi, acesta: „Ştiţi, bănuiesc, cu toţii, că eu de profesie ca muzician sunt folclorist”. Deşi instituţia a plătit să închirieze Sala Polivalentă din Craiova pentru spectacolul „Maria Tănase Symphonic”, care a avut loc sâmbătă, 5 mai 2018, jumătate din aceasta a fost… goală! În condiţiile în care aproximativ 2.000 de persoane au participat la eveniment, dintre care doar jumătate plătitoare de bilete, iar restul, posesoare de invitaţii… mai mare efortul financiar decât câştigul! Un raport care s-ar fi putut inversa, în favoarea craiovenilor, în ale căror inimi Maria Tănase a rămas pentru totdeauna, şi chiar a bugetului local, dacă spectacolul – care a adus pe aceeaşi scenă trei voci cu rezonanţă: Loredana, Dinu Iancu Sălăjanu şi Emilia Dorobanţu – ar fi fost mai bine promovat. Cu alte cuvinte, ce a lipsit a fost tocmai… un public pe măsura capacităţii Sălii Polivalente şi sumei de 300.000 lei investită în organizare! O artă e şi managementul, însă nu tocmai pe înţelesul lui Gabriel Zamfir… Spectacolul „Maria Tănase Symphonic” a fost organizat de Filarmonica „Oltenia” şi s-a înscris în seria de manifestări dedicate Centenarului Marii Uniri.
Un colaj de piese inspirat reorchestrate de dirijorul Marius Hristescu a deschis sâmbătă seara, puţin după ora 21.00, spectacolul „Maria Tănase Symphonic”, în interpretarea Orchestrei Simfonice şi Coralei Academice ale Filarmonicii „Oltenia” – două ansambluri care nu se află la prima experienţă de acest fel. În 25 septembrie 2015, au susţinut concertul „Maria Tănase Simfonic”, organizat tot la Sala Polivalentă din Craiova şi dedicat tot memoriei marii artiste, acordurile muzicii simfonice rezonând şi atunci armonios cu frumuseţea melodică a temelor tradiţionale româneşti.
Prima care a salutat publicul cu vocea sa caldă a fost Emilia Dorobanţu, olteanca din Slatina pretendentă, în urmă cu peste patru ani, la „Vocea României”. Şi acum, ca şi atunci, a impresionat cu câteva dintre cele mai cunoscute melodii din folclorul românesc, între care „Ciuleandra” şi „Mociriţă cu trifoi”.
Profesionistă a scenei, pe care îşi demonstrează de fiecare dată nu numai calităţile vocale, ci şi carisma, Loredana şi-a început show-ul îmbrăcată în costum popular şi cântând „Mărioară de la Gorj”, a continuat cu neuitata melodie a Mariei Tănase „Mi-am pus busuioc în păr”, pentru ca la următoarea piesă, „Butelcuţa me‘”, care mereu animă publicul, să-şi schimbe pentru a treia oară vestimentaţia. «Fir-ai dracu de primar, butelcuţa me’ / C-ai pus pe uliţă pari, butelcuţa me’ / Seara când mă-ntorc acasă, butelcuţa me’ / Parc-ar fi oameni în ceaţă, butelcuţa me’», a cântat Loredana, în aplauzele inclusiv ale primarului Craiovei, Mihail Genoiu. Chiar înainte de începerea concertului, edilul a urcat pe scenă pentru a saluta publicul şi a le ura succes artiştilor. Nu a lipsit din repertoriul Loredanei o altă celebră melodie a Mariei Tănase, „Bun îi vinul ghiurghiuliu”, reorchestrată, ca şi celelalte cântate în compania Orchestrei Simfonice şi Coralei Academice ale Filarmonicii craiovene. Şi nici „Mărie şi Mărioară”, în duet cu Emilia Dorobanţu…
Ropote de aplauze a stârnit încă de la prima apariţie Dinu Iancu Sălăjanu, cu piesa „Treceţi, batalioane române, Carpaţii” – „un cântec istoric, bătrân ca Unirea”, după cum însuşi îndrăgitul artist spune. Şi mai impresionante, parcă, au fost interpretările „Săracă inima mea” şi „Cât îi Maramureşul”, la care sala întreagă a vibrat. Expresivitatea textelor, dar mai ales vocea sa baritonală, care atât de emoţionant rezonează cu cântecele patriotice şi cu adevăratul folclor românesc, au impresionat, din nou, publicul craiovean. Reorchestrările realizate de Marius Hristescu, în contextul unui eveniment muzical dedicat, deopotrivă, Centenarului Marii Uniri şi memoriei Mariei Tănase, l-au încântat peste măsură pe îndrăgitul solist, acesta declarând concertul „Maria Tănase Symphonic” „un proiect drag sufletului meu”.
După două ore de spectacol, publicul a aplaudat la scenă deschisă, în picioare, trio-ul Emilia Dorobanţu – Loredana – Dinu Iancu Sălăjanu, care, acompaniat de cele două ansambluri, a cântat „Hai să-ntindem hora mare”.
***
Din păcate, deşi a avut suficiente „ingrediente” ale unui spectacol reuşit, reprezentaţiei „Maria Tănase Symphonic” i-a lipsit un public mai numeros, pe măsura capacităţii Sălii Polivalente din Craiova, de aproximativ 5.000 de locuri – punându-le la socoteală, pe lângă cele din tribune, pe cele amenajate chiar pe suprafaţa de joc. Sectoarele D, E, F şi G ale sălii au fost complet goale şi nici pe celelalte, din tribune, publicul nu le-a umplut. În aceste condiţiile în care, în preziua concertului se vânduseră doar 1.178 de bilete, potrivit chiar declaraţiilor managerului Filarmonicii „Oltenia”, Gabriel Zamfir, pentru restul locurilor fiind distribuite invitaţii, închirierea contracost a unui spaţiu atât de generos ca Sala Polivalentă s-a dovedit că nu îşi are justificarea. Costurile cu organizarea evenimentului s-au ridicat la 300.000 lei.
Ce i-a mai lipsit spectacolului „Maria Tănase Symphonic” a fost şi o prezentare la înălţimea actului artistic pe care l-a presupus. Doar frumuseţea, zâmbetul şi superba rochie lungă, roşie, au mai salvat prestaţia scenică a Iuliei Moţatu, presărată cu nu puţine… probleme la lectura textului scris pe foi. Iar emoţiile, dacă ele au fost de vină, n-au părăsit-o până la final… În plus, prezentările fade şi neinspirat de ample ale artiştilor au „rupt” şi ele ritmul spectacolului şi au „ştirbit” atmosfera specifică acestui gen de concert.