Aflat în postura de a scrie prima sa listă de proiecte pe fonduri europene, primarul Lia Olguţa Vasilescu a trecut 37 de lucrări edilitare, unele mai complexe decât altele, care necesită peste 1,26 miliarde de euro din fonduri europene. Printre proiectele pe care primarul le-ar vrea implementate până în 2020 se află un complex sportiv, care să includă un stadion de cinci stele, o conductă nouă care să aducă apa de la Izvarna, toate reţelele de apă, canalizare şi agent termic schimbate, 300 de autobuze noi, linie de tramvai până la Aeroport şi spitale modernizate şi echipate corespunzător. Olguţa Vasilescu nu se abţine şi doreşte şi ea un pasaj subteran, pe sub bulevardul „Titulescu”.
Primarul Lia Olguţa Vasilescu a ieşit, ieri, într-o conferinţă de presă, cu lista de proiecte europene care ar urma să fie implementate în perioada 2014-2020. Edilul nu s-a lăsat până nu a citit, până la ultima, lucrările pe care şi le doreşte pentru Craiova, accentuând faptul că municipalitatea trebuie să se bazeze pe banii europeni, nicidecum pe cei de la buget care sunt puţini şi care, s-a plâns Olguţa Vasilescu, se duc pe tot felul de datorii şi cheltuieli neprevăzute. „Probabil că săptămâna aceasta voi avea şi o întâlnire cu doamna Bogheanu (n.r. – Marinela Bogheanu, directorul ADR Sud-Vest Oltenia). Noi am făcut o listă cu tot ceea ce prevedem pentru exerciţiul financiar 2014-2020 pentru accesarea de fonduri europene. O parte din proiecte sunt deja în derulare şi aşteptăm finanţarea. Pentru altele nu s-au făcut proiecte până acum. Vrem să ajungem la performanţa de a avea proiectele scrise în momentul în care se dă drumul la axe, după ce ni se comunică de către Ministerul Fondurilor Europene pe ce anume va putea România să acceseze bani. În funcţie de ce ajunge şi la ministere, ei negociază mai departe cu Bruxelles-ul”, a explicat primarul Craiovei.
Între 60 şi 80 de milioane de euro pentru complexul sportiv
Lista se deschide cu un Complex sportiv pe care municipalitatea îl proiectează peste actualul stadion „Ion Oblemenco”. Potrivit primarului, s-a renunţat la simpla reconstrucţie a acestuia în favoarea unui proiect mai amplu, autoritatea evitând, în felul acesta, să suporte o cofinanţare de 50%. „Dacă la început era vorba să luam bani doar pentru stadion, ne-am dat seama că asta ar însemna o cofinanţare din bugetul localităţii de 50%, ceea ce nu ne convine deloc. Şi atunci preferăm să fie un complex sportiv în ansamblu, ca să fie cât mai mică rata noastră de finanţare”.
În varianta rescrisă, în incinta complexului se vor afla şi un stadion pentru antrenament, cu pistă de atletism şi o capacitate între 8.000 şi 10.000 de locuri în tribune, precum şi o sală de scrimă. „Va mai dura, probabil, întocmirea studiului de fezabilitate până la sfârşitul lunii aprilie. Este vorba de calculul pe care trebuie să-l facă de structuri pentru că, fiind o investiţie atât de mare, nu se poate întocmi peste noapte. Important este că am anunţat acest lucru şi la Ministerul Fondurilor Europene ca să ştie şi să aştepte proiectul. S-a lucrat deja foarte mult la el. E adevărat că şi noi, în fiecare săptămână, mai venim cu îmbunătăţiri”. Autorităţile au estimat costurile construcţiei între 60 şi 80 de milioane de euro.
Inelul de circulaţie al comuniştilor, scos de la naftalină
Al doilea proiect al Primăriei Craiova se referă la construcţia firului al doilea al aducţiunii de apă de la Izvarna, Gorj, care ar aduce 80% apă potabilă din sursă naturală pentru craioveni. Pe listă se află şi amenajarea unui nou parc industrial, un proiect pe care municipalitatea intenţionează să-l dezvolte pe zona metropolitană, cel mai probabil la Işalniţa. Un proiect pe care primarul Lia Olguţa Vasilescu l-a subliniat este însă realizarea unui inel interior de circulaţie în Craiova. Edilul a arătat pe hartă că acesta va porni din strada „Traian Lalescu”, va continua pe strada „Henri Coandă” – strada „Potelu” – strada „Râului” – Balta Craioviţei. Sub bulevardul „Severinului” se va face un pasaj subteran care va întregi inelul de circulaţie printr-o legătură cu bulevardul „Tineretului”. „Este un inel de circulaţie care a fost prevăzut de pe vremea comuniştilor, dinainte de ’89. Asta ar însemna că deja ar trebui să ne gândim la exproprieri. Nu mai vream să avem situaţia ca la pasajul subteran, unde noi făceam exproprieri deşi pasajul începuse să fie săpat. Este vorba de mai multe proprietăţi care vor fi afectate”, a precizat primarul Craiovei.
300 de autobuze cumpărate cu fonduri europene
Pe lângă extinderile de reţele de apă şi canalizare care se vor face în toată zona metropolitană, Olguţa Vasilescu a mai trecut modernizarea celor trei spitale din subordine, dar şi construcţia şi dotarea unui spital municipal nou. „În urmă cu câteva săptămâni am fost la secţia de copii a Spitalului Filantropia, iar condiţiile sunt groaznice. Vreau să organizez o întâlnire cu constructorii din Craiova şi să-i rog ca fiecare dintre ei să adopte un salon pentru copii. Nu este mare lucru pentru o firmă să pună gresie, faianţă şi să igienizeze”, a venit cu propunerea primarul.
Pe lista de priorităţi ce ar trebui realizate din fonduri europene figurează şi înnoirea parcului auto al RAT Craiova cu 300 de autobuze şi 50 de tramvaie. ”Ne-am făcut o estimare şi sigur că noi dorim să demarăm licitaţie anul acesta pentru câteva autobuze, însă necesarul adevărat este de 300 de autobuze să schimbăm tot parcul şi, mai mult decât atât, să ne extindem pe zonele de periferie unde oamenii reclamă pe bună dreptate faptul că nu ajung până la ei autobuzele. În aceste condiţii ne-am dat seama că bani nu vom avea niciodată de la bugetul local ca să înnoim tot parcul auto dacă nu accesăm fonduri europene şi, din fericire, în perioada următoare, aceste cheltuieli pe fonduri europene vor deveni eligibile”.
Hipodromul ar putea fi readus la viaţă
Municipalitatea s-a gândit să refacă faţadele clădirilor din centrul istoric al Craiovei, tot cu fonduri europene. „Suntem în procedurile de licitaţie pentru centrul vechi, dar nu se referă şi la partea de faţade şi atunci am introdus-o şi pe aceasta pe fonduri europene”. Tot la capitolul doleanţe, Olguţa Vasilescu a trecut şi reabilitarea reţelelor de distribuţie a agentului termic în municipiul Craiova şi extinderea liniei de tramvai către Aeroportul din Craiova. „Este o doleanţă mai veche a craiovenilor şi vrem să o realizăm pe fonduri europene”. Extindere şi modernizare reţea iluminat public, construcţia de locuinţe sociale în Craiova, amenajarea unui centru de echitaţie pe hipodromul din Parcul „Romanescu” şi construirea unui patinoar sunt alte proiecte pe care şi le imaginează municipalitatea craioveană.
LAURA MOŢÎRLICHE şi RADU ILICEANU