Despre experienţa iernii!

0
393

deszapezire-2-550x354De ani şi ani iarna românească şi implicit doljeană se vrea o emblemă a destinului naţional. Chiar dacă nu ne mai comportăm infantil, faţă cu efectele iernii, în sensul că previzibilul ne găseşte – cel puţin la nivel declarativ – pregătiţi, ne-am deprins să asociem orice ninsoare, fie ea şi inconsistentă, cum este cea recentă – altminteri îndelung aşteptată de agricultori, dar la asta nu ne mai gândim – cu inconvenientele ei: blocarea drumurilor naţionale, judeţene, comunale, a arterelor de circulaţie în general, perturbarea traficului rutier şi aerian, aprovizionarea sincopată, de scurtă durată, pentru anumite localităţi izolate şi aşa mai departe. Oricum, anul calendaristic, o ştim bine, nu are doar trei anotimpuri, şi de regulă în al patrulea ninge sistematic. Ieri era instituit cod roşu în şapte judeţe ale ţării – Buzău, Brăila, Ialomiţa, Constanţa, Călăraşi, Tulcea şi Vrancea – din cauza viscolului, care troienise zăpada căzută, iar sub cod portocaliu se aflau judeţele Ilfov, Teleorman, Giurgiu, Galaţi, dar şi Capitala ţării. Anulate erau 39 de trenuri, din care şase InterRegio şi 33 Regio, din cauza avertizărilor meteo de cod portocaliu şi galben de ninsori şi viscol. Afectate erau provinciile Dobrogea, Sudul şi Centrul Moldovei, Muntenia şi Oltenia. Administraţia Naţională de Meteorologie şi-a făcut datoria, instituind de urgenţă codul portocaliu de nisori unde a fost cazul. Se vorbeşte mult şi cam fără rost. Abia instalat, guvernul Grindeanu s-a trezit în şedinţe de lucru cu imperative ordine de zi. Pe lângă ISU, forţele Poliţiei şi serviciile Jandarmeriei sunt în alertă. O situaţie insolită: noul ministru de Interne, Carmen Daniela Dan, ex-prefect de Teleorman, a cerut, în ziua instalării, conducerii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastruturii Rutiere (CNAIR) să-i pună la dispoziţie întreaga situaţie a utilajelor de deszăpezire şi a stocurilor de materiale antiderapante, inclusiv numerele de telefon ale şoferilor de pe utilajele de intervenţie. Coordonarea operaţională a acţiunilor se realizează de Centrul naţional de conducere integrată din MAI. Se poate vorbi de o responsabilizare deplină a factorilor decidenţi. Nimeni nu mimează gesturi spectaculoase, greu credibile. Adică, trebuie spus un lucru: ceva s-a schimbat, totuşi, în chestiunea abordării eternei ierni româneşti. Nu ne mai blocăm în istoria imediată. Atât la nivel judeţean, cât şi la nivelul fiecărei localităţi doljene, se ştie cum trebuie acţionat. Dotarea este suficientă. Experienţa iernilor trecute nu este uitată. Că nu ies lucrurile cum trebuie, peste tot, ţine de „specificul local”. De insuficientul spirit gospodăresc. Oricum, şi prefectul de Dolj, Sorin Răducan, şi subprefectul de Dolj, Simona Moise, după ce au „scăpat” de fosta guvernare tehnocrată, au de trecut „testul zăpezii”. Paradoxal, mai riscant decât ciripitul binevoitorilor în urechile ex-premierului Dacian Cioloş. Până una-alta, iarna intrată în drepturi depline nu este atât de tristă, uitată de Dumnezeu, ci doar o provocare. Un test, cum spuneam, al spiritului gospodăresc. Care de Sfântul Ion nu poate duce la bombăneală şi proastă dispoziţie.