Bacalaureatului profesional, aprobat de Comisia de educaţie din Senat

0
297

Comisia de educaţie din Senat a aprobat, ieri, introducerea în Legea educaţiei a unui amendament care prevede opţiunea Bacalaureatului profesional. Decizia a fost luată cu unanimitatea voturilor celor cinci senatori prezenţi la şedinţa comisiei, la care a participat şi ministrul Ecaterina Andronescu (foto). Cu această ocazie, ministrul a declarat că amendamentele acceptate pentru OUG referitoare la Bacalaureat nu schimbă acest examen, aşa cum a fost el susţinut din 2009 încoace: „În 2009, 2010, 2011 Bacalaureatul s-a susţinut pe probele care se vor susţine şi în acest an şcolar, 2012- 2013. Adaugă în plus diploma de Bacalaureat şi examenul de Bacalaureat profesional, pentru cei care se reorientează spre piaţa muncii”. Tocmai de aceea, Andronescu  a precizat că Bacalaureatul profesional se poate aplica chiar din 2013, dacă va trece de  Senat, care este cameră decizională. Proiectul ar putea intra, pentru vot final, în şedinţa plenului de lunea viitoare.

Marţi, după o altă discuţie cu membrii Comisiei de educaţie, ministrul Andronescu a declarat că „am gândit să îi adăugăm Bacalaureatului o componentă privind Bacalaureatul profesional, care nu dă drept de acces pe învăţământul superior, dar dă drept pe piaţa muncii”, precizând, însă, că acest Bacalaureat profesional rămâne la opţiunea elevului şi a părinţilor. Potrivit Ecaterinei Andronescu, Bacalaureatul profesional are comun cu Bacalaureatul naţional probele de competenţă, apoi cei care optează pentru această variantă trebuie să susţină un proiect, o probă practică şi un examen scris la educaţia antreprenorială, care este comună tuturor liceenilor. „Dacă cineva a optat într-o sesiune numai pentru Bacalaureatul profesional şi dacă peste o sesiune se răzgândeşte şi vrea în învăţământul superior, dă diferenţa şi poate să îşi continue cariera profesională”, a dat asigurări Andronescu. Ministrul a explicat că examenul de bacalaureat diferenţiat are ca scop principal asigurarea unui loc de muncă pentru absolvenţii de liceu. De asemenea, aceasta a precizat că modelul este preluat din ţări ca Franţa sau Germania.

Aspectul bun este că introducerea BAC-ului profesional are şi susţinerea părinţilor, dar şi al sindicatelor din domeniu. Mihaela Gună, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Părinţilor, este de părere că schimbarea este benefică. „Bacalaureatul trebuie să fie diferenţiat, o variantă care să marcheze finalul unui ciclu de învăţământ”, a spus Mihaela Gună, care a precizat că nu are nici un rost să sacrifice următoarele generaţii de copii. „Cei care intră în clasa a XII-a vor putea susţine acest tip de BAC, care îi permite copilului să se angajeze”, a mai spus Gună. Marius Nistor, preşedintele executiv al Federaţiei Spiru Haret consideră că introducerea acestui tip de bacalaureat nu va conduce la scăderea standardelor învăţământului şi că nu toţi elevii trebuie să urmeze o facultate: „Competenţele pe care le vor da elevii ar trebui cuantificate fie prin notă, fie prin calificative. Federaţia Spiru Haret a mai cerut ceva pentru învăţământul vocaţional, adică o probă de sport, teoria muzicii, iar pentru cei care vin pe filiera tehnologică este normal să-şi aleagă una dintre disciplinele în cauza”.