Orchestra de Cameră a Filarmonicii „Oltenia” concertează la Biserica Romano-Catolică „Toţi Sfinţii”

0
898

bisericaSub genericul-simbol „Agnus Dei”, Orchestra de Cameră a Filarmonicii „Oltenia” va susţine mâine, 7 mai, începând cu ora 18.00, la Biserica Romano-Catolică „Toţi Sfinţii”, un concert extraordinar, al cărui program ales de dirijorul Ivan Iliev cuprinde pagini de referinţă din muzica americană a secolului XX şi din muzica europeană preclasică. Evenimentul este organizat în parteneriat cu Asociaţia „Craiova Muzicală”. Din septembrie 2015, Orchestra de Cameră a Filarmonicii craiovene a desfăşurat o intensă activitate artistică, susţinând concerte la Calafat (Palatul „Marincu”), Caracal (Teatrul Naţional), Slatina (Centrul Cultural „Eugen Ionescu”), Târgu Jiu („Anna Events”) – în cadrul proiectului „Turneu în Oltenia” şi la Negotin/Serbia (Centrul Cultural „Stevan Mokranjac”) – proiectul transfrontalier „Muzica clasică uneşte oamenii de peste Dunăre”. Biserica Romano-Catolică „Toţi Sfinţii” a găzduit un concert al artiştilor Filarmonicii „Oltenia” şi în 2011, susţinut de Orchestra Simfonică şi Corala Academică în contextul manifestărilor artistice organizate la Craiova spre a marca bicentenarul naşterii compozitorului Franz Liszt.

Potrivit organizatorilor, concertul de mâine-seară va fi prefaţat de tulburătorul Adagio pentru orchestră de coarde – lucrare de excepţională valoare estetică aparţinând compozitorului Samuel Barber (1910-1981). «Ca şi memorabilul Adagietto din Simfonia a V-a de Gustav Mahler, pe care regizorul italian Luchino Visconti l-a popularizat în anul 1971, când l-a inclus în coloana sonoră a filmului „Morte a Venezia” („Moarte la Veneţia”), Adagio-ul lui Samuel Barber a parcurs un destin glorios.

La sugestia celebrului dirijor italian Arturo Toscanini, compozitorul a transformat partea lentă a unui cvartet de coarde în elocventul Adagio pentru orchestră de coarde: datată 1935, această splendidă pagină muzicală, a cărei linie melodică este străbătută de un umanism profund, făcea parte din Cvartetul de Coarde în Si minor, op. 11, fiind aranjată (anul 1936) în versiunea pentru orchestră de coarde; în această formă, prima audiţie a avut loc la 5 noiembrie 1938, cu Arturo Toscanini la pupitrul dirijoral. Ca prin farmec, peste noapte Adagio-ul a devenit la fel de popular ca oricare alt şlagăr american, cucerind de-a lungul anilor auditoriul de pe întreg mapamondul», se precizează într-un comunicat de presă al Filarmonicii „Oltenia”.Inger

A fost cântat cu ocazii solemne (la funeraliile preşedintelui Franklin D. Roosevelt şi ale prinţului Rainier de Monaco, ca şi în amintirea victimelor tragicului eveniment de la 11 septembrie 2001), dar şi preluat pentru diverse producţii de televiziune şi de film. Regizorul David Lynch a insistat să utilizeze lucrarea cu scopul de a ilustra finalul filmului „The Elephant Man”, 1980, ignorând refuzul compozitorului de a-şi da acordul. Alt regizor faimos, Oliver Stone, a ales intenţionat muzica de intens dramatism din Adagio-ul lui Barber pentru „a amplifica” grozăvia scenelor terifiante ale carnagiului de pe câmpul de bătălie înfăţişate în filmul-epopee despre războiul din Vietnam, „Platoon”

  De asemenea, concertul de mâine-seară readuce în atenţia publicului două lucrări emblematice din perioada barocului muzical german şi italian: Concertul în Re minor pentru vioară, oboi şi orchestră, BWV 1060 de Johann Sebastian Bach (1685-1750), avându-i ca solişti pe remarcabilii muzicieni Gabriel Niţă şi Liviu Fărcaş (membri ai Orchestrei Filarmonicii „Oltenia”), şi „Stabat Mater” de Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) capodoperă impresionantă a muzicii sacre. Partiturile solistice vor fi cântate de soprana austriacă Barbara Kajetanowicz (prezentă în 2015 la Craiova cu un emoţionant recital de lied, în secţiunea „Cameral” a Festivalului Internaţional „Craiova Muzicală”), alături de îndrăgita mezzosoprană craioveană Mihaela Popa.

Iliev

Născut în Bulgaria, Ivan Iliev a absolvit cursurile Academiei de Muzică din Sofia. S-a perfecţionat în domeniul dirijatului de orchestră cu profesorii Michael Esselstrom (la Indiana University, 2003), Victor Yampolsky (la Northwestern University) şi Julian Shew (la Universitatea de Stat din Louisiana). Studiile postuniversitare le-a absolvit, de asemenea, în S.U.A., ca licenţiat al Universităţii din Indiana. În perioada 2006-2008 a urmat programul de studii doctorale al Universităţii de Stat din Louisiana, susţinând apoi teza de doctorat la Academia Naţională de Muzică din Sofia. În calitate de dirijor al Orchestrei Simfonice a Academiei Naţionale de Muzică din Sofia şi ca dirijor principal al Orchestrei Filarmonice din Plevna a susţinut concerte acoperind o mare varietate de repertorii, valoarea performanţelor sale profesionale fiind unanim recunoscută de public şi de criticii de specialitate.