Peste 500.000 de asiguraţi nu au primit cardul de sănătate

0
315

Cardul naţional de sănătate a creat numeroase probleme în primele zile în care a devenit obligatoriu. În multe situaţii sistemul s-a blocat, iar medicii şi pacienţii au fost nevoiţi să aştepte ore în şir pentru a valida cardul de sănătate. În plus, sunt în continuare destul de multe persoane care nu au intrat în posesia documentului electronic.

Potrivit reprezentanţilor Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, actele normative în vigoare la această dată permit acordarea serviciilor medicale asiguraţilor care încă nu au primit cardul de sănătate. Este vorba de aproximativ 500.000 de asiguraţi care pot accesa servicii medicale în baza verificării calităţii de asigurat efectuată în sistem de către furnizori.

Serviciile acordate fără a fi validate cu cardul vor fi decontate furnizorilor, dar monitorizate separat la nivelul CNAS pentru a facilita predarea cardurilor către asiguraţii, care încă nu au intrat în posesia lor. La nivel naţional, pe parcursul zilei de luni, au fost acordate 224.470 servicii medicale şi farmaceutice, dintre care 136.556 de servicii fără card de sănătate şi 87.914 servicii validate cu cardul de sănătate. Dintre aceste servicii, la nivel naţional, au fost eliberate 70.892 de reţete fără card de sănătate şi 24.693 de reţete validate cu cardul. Suma serviciilor acordate fără card de sănătate conţine şi serviciile de care au beneficiat copiii, care se acordă necondiţionat şi fără card de sănătate, conform legii.

Medicii sunt nemulţumiţi

Din analiza CNAS, rezultă că numărul serviciilor medicale şi farmaceutice validate cu cardul de sănătate a crescut în a doua parte a zilei. O posibila explicaţie dată de CNAS ar fi aceea că „unii furnizori au utilizat pentru prima oară sistemul cardului şi în prima parte a zilei au întâmpinat greutăţi la accesarea lui”.

Pe de altă medicii au semnalat faptul că sistemul a generat numeroase erori, iar în multe cazuri cardul de sănătate nu a fost recunoscut de cititor fiind inutilizabil. Societatea Naţională de Medicina Familiei a precizat că debutul activității în prezența cardurilor în cabinetele medicilor de familie a fost marcat de numeroase disfuncționalități. Luni, cardurile neactivate au fost aproape imposibil de activat. Medicii din toată țara au primit două tipuri de erori, ambele făcând imposibilă activarea cardurilor (UM indisponibilă și Token – lipsă). Potrivit SNMF, consultațiile efectuate cu cardul au fost extrem de greu de efectuat, prelungind consultația până la o oră, acolo unde acestea au putut fi efectuate. Consultațiile copiilor au putut fi efectuate, dar dat fiind faptul că la farmacie, la eliberarea rețetei este necesar cardul de sănătate al aparținătorilor, și copiii au avut de suferit. Pacienții care nu au primit sau au refuzat cardurile de sănătate nu au putut procura în timp util adeverințele necesare de la Casele județene de asigurări de sănătate.

Preşedintele CNAS a anunţat posibile sancţiuni

În schimb, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea, a declarat că vor fi aplicate sancţiuni care ar putea merge până la întreruperea contractului în cazul furnizorilor ce nu acordă servicii medicale asiguraţilor care nu au intrat încă în posesia cardului de sănătate. La rândul său, Radu Ţibichi, director în cadrul CNAS, a arătat că în toate contractele încheiate cu furnizorii de servicii medicale sunt stipulate clauze foarte clare conform cărora respectarea actelor normative incidente sistemului de sănătate în vigoare este obligatorie. El a adăugat că sancţiunile sunt graduale, începând cu avertisment, apoi cu aplicarea unei penalităţii de 5% din valoarea contractului cu Casa, care ulterior creşte la 10%-15%. Cea mai drastică sancţiune este rezilierea de către CNAS a contractului cu furnizorul de servicii medicale.