Este o formă alternativă de educaţie pentru copii, destinată celor aflaţi în clase mici, dar care deja are şanse de reuşită. Se numeşte „Step by step”, este pusă în aplicare, iar din anul şcolar viitor se are în vedere dezvoltarea acesteia, Ministerul Educaţiei Naţionale trimiţând structurilor subordonate teritorial noile reglementări. Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj nu face excepţie, înştiinţând, la rândul său, unităţile de învăţământ din Dolj.
În urmă cu 20 de ani, s-au pus bazele dezvoltării educaţiei „Step by step” („Pas cu pas”), în învăţământul preuniversitar, cu precădere în clasele mici. Între timp, a fost constituită şi o structură de acest tip – Centrul pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională (CEDP) –, care şi-a luat rolul în serios. În urmă cu câteva zile, aceasta a lansat oferta de extindere a unei astfel de forme de educaţie, către toate Inspectoratele Şcolare Judeţene. Statistica ultimilor ani este destul de dură: nivel scăzut de cunoştinţe, analfabetism funcţional (42% din elevii de 15 ani, dublă faţă de media europeană); abandon şcolar (19%, faţă de rata asumată de 11%), sărăcie educaţională în mediul rural şi pentru minoritatea romă.
În ianuarie 2016, studiul Forumului Economic Mondial „The Future of Jobs”, de la Davos, a definit un top al primelor zece competenţe şi abilităţi prioritare pe piaţa muncii, în 2020. „Step by step” face parte dintre alternativele educaţionale. Nu sunt lipsite de importanţă unele criterii de dezvoltare. Astfel, în „Top 10 competenţe” se află: gândirea critică, creativitatea, managementul oamenilor, coordonarea cu alţii, inteligenţa emoţională, analiza şi luarea deciziilor, orientarea spre servicii, negocierea, flexibilitatea gândirii. De asemenea, pe lista „Pas cu pas” se regăsesc: iniţiativa personală, eficacitatea individuală şi consolidarea încrederii în sine, creativitatea, lucrul în echipă, respectul pentru ceilalţi, aprecierea diferenţelor, asumarea responsabilităţilor etc.
Mai mulţi paşi de urmat
Respectarea standardelor „Step by step” presupune mai multe etape: formarea şi perfecţionarea continuă a cadrelor didactice în vederea aplicării „Metodologiei alternative” (pentru „preşcolar” sunt patru module, „primar” – opt structuri, pentru forma ultimă amintită data de desfăşurare fiind în timpul vacanţei de vară); amenajarea grupelor preşcolare, claselor pregătitoare şi a celor primare cu mobilier adecvat şi materiale didactice variate, care să susţină explorarea şi învăţarea copiilor; aplicarea sistemului ştiinţific de evaluare etc.
De asemenea, unităţile şcolare solicitante trebuie să îndeplinească mai multe condiţii. Pentru „preşcolar”: acordul Consiliului de Administraţie al grădiniţei (numele şi acordul scris al cadrelor didactice, de preferinţă titulare; existenţa spaţiului fizic necesar desfăşurării activităţii – săli de grupă în unităţile cu program normal, prelungit şi săptămânal şi cu maximum dublă funcţionalitate în ceea ce ţine de cele cu program prelungit); acordul Inspectoratului Şcolar Judeţean; avizarea privind respectarea standardelor de dotare cu mobilier. La „primar” (clasa pregătitoare şi clasa I), trebuie numele şi acordul scris al celor două cadre didactice care îşi arată disponibilitatea de desfăşurarea a unui program de opt ore (8.00 – 16.00), între 10.00 – 14.00 acestea urmând să lucreze împreună.
Cererile vor fi adresate CEDP şi vor fi analizate de Consiliul Director, urmând să fie stabilite unităţile unde va fi acceptată extinderea. După aprobare, cadrele didactice avizate vor participa la cursuri de pregătire organizate de CDEP, în Centre de formare „Step by step” . Iniţial, data limită de trimitere a solicitărilor a fost 15 februarie, dar, aici vine noutatea, aceasta s-a modificat şi s-a dat o extensie.
Până în prezent, 66 de cereri
Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj a făcut cunoscute noile reglementări în ceea ce priveşte „Step by step”. Astfel, „Consiliul Director al Centrului pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională a hotărât ca noul termen-limită de primire a cererilor de extindere şi reluare de ciclu să fie 15 martie 2017 ”. Vor fi păstrate toate condiţiile anterioare şi se merge pe cât mai multe solicitări. Ca o completare, pentru anul şcolar viitor sunt prevăzute 75 de locuri în judeţul nostru, iar, până pe 15 februarie, data limită anterioară, au fost depuse 66 de cereri, dar, odată cu extinderea perioadei de înscriere, numărul acestora se aşteaptă să crească.