În primele cinci zile de când a fost pus în funcţiune noul mecanism de măsurare a satisfacţiei pacienţilor, peste 17.000 de SMS-uri au fost transmise de cei care au avut nevoie de îngrijiri medicale în spitalele din România. Dintre pacienţii care au fost contactaţi pentru completarea chestionarului de feedback, 2.819 au acceptat completarea formularului şi 2.055 au răspuns la toate cele zece întrebări.
Până acum, mecanismul de feedback se baza pe formulare tipărite care erau completate de pacienţi în timpul internării, apoi erau introduse într-un sistem centralizat de către angajaţii spitalului.
Prin noul sistem vor fi contactaţi anual aproximativ jumătate dintre pacienţii care se externează din spitale, iar răspunsul la SMS este gratuit. Sunt taxate cu 5 cenţi/sms doar acele răspunsuri care sunt în afara fluxului standard întrebare-răspuns, mai transmit reprezentanţii ministerului.
Linie verde pentru sesizări
Ministerul Sănătăţii a deschis luna trecută o linie verde, la care românii pot semnala orice act de corupţie de care se lovesc în sistemul sanitar. Dispeceratul TelVerde este administrat de Direcţia Generală Anticorupţie (DGA). Numărul de telefon la care cetăţenii vor putea reclama cazurile de corupţie este 0800.806.806, apelul fiind gratuit în orice reţea.
În afară de TelVerde, cetăţenii mai pot reclama cazurile de corupţie din sistemul medical şi direct la Ministerul Sănătăţii, prin email la adresa presa@ms.ro, sau printr-o sesizare scrisă depusă la sediul instituţiei sau transmisă prin poştă. Pot fi sesizate de la cazuri de condiţionare a serviciului medical, până la concursuri de angajare trucate sau achiziţii trucate.
Formularul de chestionare este implementat în toate spitalele
De asemenea, noul formular de chestionare a pacienţilor, prin care aceştia pot să spună cât de satisfăcuţi au fost de actul medical şi de modul în care au fost trataţi într-o unitate medicală, a fost implementat la nivel naţional. Un proiect-pilot în acest sens a funcţionat în cinci spitale din ţară încă din toamna anului trecut. Cei care răspund la întrebările din chestionar vor rămâne anonimi, dar rezultatele sondajelor vor fi făcute publice, astfel încât toţi pacienţii să ştie ce grad de confort şi satisfacţie medicală oferă fiecare unitate medicală.
Pacienţii pot răspunde prin SMS celor zece întrebări prin care îşi vor putea exprima gradul de satisfacţie asupra tratamentului medical de care a beneficiat. Mai exact, fiecare va fi întrebat „Cât de mulţumit eşti de serviciile medicale oferite de spital?”, „Cât de mulţumit eşti de activitatea şi implicarea medicului?”, „Cât de mulţumit eşti de curăţenia din spital?”, „A fost nevoie să cumperi medicamente sau alte materiale sanitare?”, „Cât de mulţumit eşti de activitatea şi implicarea asistentelor medicale?”, „Ai primit explicaţii clare cu privire la diagnostic şi tratament?”, „Ai recomanda unei persoane apropiate să se trateze în acest spital?”, „Starea ta de sănătate este mai bună după externare?”, „Ţi s-au solicitat bani sau atenţii de către medici sau asistente?”. La aceste întrebări se va putea răspunde cu „Da” sau „Nu” şi cu note cuprinse între 1 şi 4.
Lipsa unui medicament poate fi semnalată de pacienţi
O noutate este şi faptul că raportarea lipsei unui medicament se poate realiza de către pacienţi, aparţinătorii acestora, persoanele care se ocupă de îngrijirea acestora, medici, farmacişti, alţi profesionişti în domeniu şi alte persoane interesate. Raportarea se realizează prin completarea formularului online, disponibil pe pagina de web www.medicamentelipsa.ro. Pentru fiecare medicament lipsă anunţat, MS va pune la dispoziţie public evaluarea situaţiei în decurs de 4 zile lucrătoare de la momentul raportării. Instituţiile implicate în oferirea unui răspuns, în cel mult 2 zile lucrătoare de la momentul raportării, pentru evaluarea situaţiei iniţiale pentru fiecare raportare a lipsei unui medicament sunt ANMDM, C.N. UNIFARM şi direcţiile de specialitate din MS, respectiv DPMDM şi DGAMSP.
Ministerul Sănătăţii va pune la dispoziţie public un sumar lunar al măsurilor întreprinse de autorităţile statului pentru rezolvarea situaţiilor notificate, în fiecare zi de 15 a lunii.