În aşteptarea primelor 25 de autobuze noi, autorităţile şi consilierii se ceartă pe bani. Liberalii spun că municipalitatea nu ar trebui să se laude cu această achiziţie deoarece mijloacele de transport sunt cumpărate cu bani împrumutaţi, şi nu cu fonduri europene, după cum au procedat alte oraşe din ţară. Autorităţile spun că împrumutul BERD a fost obţinut cu greutate, pentru că sunt reguli stricte, şi că, oricum, a mai rămas destul loc şi pentru cumpărarea de alte mijloace de transport cu bani de la UE, flota RAT Craiova fiind plină de vechituri.
Zilele acestea, se urcă din nou pe SEAP caietul de sarcini pentru achiziţia celor 17 tramvaie. Anunţul a fost făcut de primarul Craiovei, Mihail Genoiu, la şedinţa CLM de joia trecută. Edilul a reamintit că achiziţia de tramvaie a mai fost scoasă la licitaţie, dar nu s-a prezentat nimeni. „Ministerul Dezvoltării a suit din nou caietul de sarcini într-o perioadă de clarificări, potenţialii furnizori interesaţi au depus solicitările şi se va umbla la câteva criterii legate de termenul de livrare şi de lungime tramvaielor. Urmează ca săptămâna viitoare să se reia procedura de achiziţie a tramvaielor”, a dezvăluit Genoiu. Avansată este şi procedura de achiziţie a autobuzelor electrice, care a fost separată în două loturi, unul de 16 autobuze şi altul de 30 de autobuze. Potrivit primarului Craiovei, se află în derulare la departamentul de licitaţii, cu termen de depunere a ofertelor pe data de 16 septembrie.
Primele discuţii
Cea mai avansată rămâne totuşi achiziţia autobuzelor Euro 6, de la firma BMC din Turcia, care se face cu bani din împrumut, primele 25 de autobuze fiind aşteptate până pe data de 13 decembrie. Primarul Craiovei le-a detaliat consilierilor municipali paşii pe care municipalitatea i-a parcurs până să se afle în postura de a avea bani în cont şi primele autobuze comandate producătorului: ”Noi am avut aprobat de către CAIR – comisia naţională de acordare a creditelor externe, pentru 2019, din creditul BERD, o sumă de 1140.000 de euro. Când noi am început tratativele cu BERD, CAIR deja departizase sumele şi atât am reuşit noi să prindem din tragere. Asta însemna avansul şi plata a cinci autobuze. Restul sumelor veneau în anul 2020. Pe 12 august am avut întâlnirea cu BMC din Turcia, câştigătoarea acestei licitaţii, pentru că aşa prevăd regulile BERD să fie o discuţie preliminară la care se stabileşte data semnării contractului”, a menţionat primarul Craiovei.
Se plăteşte doar 90% din valoarea contractuală
În discuţia preliminară, autorităţile spun că solicitaseră să nu mai vireze avansul de 30% din întreaga valoare a contractului de 38 de autobuze, conform caietului de sarcini. Partenerul a fost de acord să nu se vireze avansul şi s-a stabilit că se va prinde în contract această clauză. ”În paralel, am început demersurile cu CAIR de la nivelul Ministerului Finanţelor şi am solicitat încă din luna martie majorarea plafonului. Pe 22 august, când era stabilită întâlnirea cu partenerul turc, să semnăm contractul, am primit aprobarea de la CAIR pentru încă 3 milioane de euro. Deci, în bugetul creditelor externe o să vedeţi că este majorată suma de la 1.140.000 la 4.140.000 de euro. În aceeaşi zi, am avut întâlnirea cu partenerul turc şi am stabilit să se schimbe graficul de livrare. Pe 13 decembrie, urmează să sosească cele 25 de autobuze”, a relatat primarul modul cum s-a derulat acest contract de achiziţie, specificând faptul că se plăteşte numai 90% din valoarea lor, restul de 10% fiind achitat după ce se face un şir de teste, la un număr de kilometri parcuşi, iar restul de 13 autobuze vor fi livrate până pe 27 februarie.
Consilierii PNL au criticat achiziţia
Consilierii PNL au reproşat municipalităţii faptul că a apelat la un împrumut extern foarte mare, în loc să acceseze fonduri europene, aşa cum au procedat alte municipii din ţară. ”Am votat acest credit, cu spatele la zid, pentru că Primăria Craiova şi actuala conducere a PSD nu a fost în stare să achiziţioneze autobuze pe fonduri europene, cum fac alte oraşe, ci ne-am dus şi ne-am împrumutat la bancă. Nu considerăm de laudă faptul că nu am putut să luă autobuze pe bani europeni şi ne-am dus cu mâna întinsă la bancă şi am îndatorat craiovenii pe zeci de ani. Am votat acest împrumut, repet, cu spatele la zid pentru a asigura un transport în comun adecvat cetăţenilor noştri care nici staţii de autobuz nu au. Dar a spune cu titlu de laudă că ne-am dus şi ne-a împrumut la bancă nu seste o laudă, ci este o ruşine că nu am fost capabili să accesăm fonduri europene”, a spus consilierul PNL, Marian Vasile.
Craiova are nevoie de 180 de autobuze noi
Primarul Craiovei spune că achiziţia acestor autobuze nu a eliminat achiziţiile pe fonduri europene şi că era mare nevoie de ea. „ Primele 29 de autobuze care corespund sunt cele Solaris, luate în anii 2014, 2015 şi 2016. Restul autobuzelor nu corespund şi fac apel la RAT Craiova să înceteze cu orice achiziţie de second-hand. La ora aceasta, singura modalitate de transport public în comun civilizat este de autobuze şi tramvaie noi”, susţine Genoiu. Acesta mai spune că toate autobuzele şi tramvaiele care au fost aduse în Craiova, de-a lungul anilor, au fost second-hand, de la firme din Occident care lucrează în leasing operaţional. ”Până acum ne-am dus şi am cumpărat second-hand de la cei care au dat înapoi leasingul operaţional. La ora aceasta, vreau să fim noi cei care dăm maşinile, după 500,000 de kilometri parcurşi şi luăm altele noi, iar pe ale noastre să le vindem altora. Noi nu mai suntem în situaţia de umbla cu vechituri”, este de părere primarul Craiovei. Potrivit unui studiu de oportunitate, Craiova are nevoie de 180 de autobuze pentru a se putea asigura un transport public civilizat.
dupa atatea amar de discutii incurcate, cand or veni autobuzele ( dac-or mai veni vreodata ), o sa zica lumea: ‘ce mai fac astia acu’ cu vechiturile astea’, c-or sa fie satui de vrajeala cu si despre ele …
Acest site utilizează cookie-uri | Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.Sunt de acord
dupa atatea amar de discutii incurcate, cand or veni autobuzele ( dac-or mai veni vreodata ), o sa zica lumea: ‘ce mai fac astia acu’ cu vechiturile astea’, c-or sa fie satui de vrajeala cu si despre ele …
Comments are closed.