Expert în Fonduri Structurale : „ O ocazie importantă de a investi în propria persoană şi în dezvoltarea judeţului Dolj”

0
324

SC ACZ Consulting SRL, în parteneriat cu Warrant Group SRL (Italia), şi Asociaţia „Mereu Pentru Europa” (România), implementează începând cu data de 2 mai 2011 proiectul de grant „ACCESS – Măsuri active de ocupare în judeţul Dolj, cu efecte pozitive asupra accesului la resurse financiare UE pentru dezvoltarea locală sustenabilă”. Despre scopul acestui proiect, modulele de training, modul în care se pot depune aplicaţiile, precum şi despre cine şi cum ar putea să aplice, am stat de vorbă cu Andrea Floria, managerul de proiect.

– Pentru început am dori să ne spuneţi câteva cuvinte despre beneficiarul acestui proiect şi despre partenerii săi.

Proiectul este implementat de ACZ Consulting din Craiova, una dintre cele mai importante şi dinamice companii de consultanţă în domeniul Fondurilor Structurale din regiune. Parteneri în acest proiect sunt Asociaţia Mereu pentru Europa – un ONG cu competenţe solide în domeniul politicilor UE –  şi Warrant Group, o companie italiană de consultanţă cu o poziţie cheie în domeniul accesului întreprinderilor la finanţare.

– Acum pentru că ne cunoaştem, v-aş ruga să ne spuneţi mai exact ce reprezintă acest proiect – ACCES şi care este scopul său ?

ACCESS este un proiect finaţat din Fondul Social European al cărui scop este de a pregăti gratuit un număr de 60 de şomeri pentu a deveni profesionişti calificaţi  în domeniul accesării şi managementului fondurilor UE. De asemenea, proiectul îşi propune să crească nivelul de atracţie a fondurilor UE în judeţul Dolj, cu efecte pozitive asupra dinamicii dezvoltării locale.

Două certificate de specializare

– Este într-adevăr ACCES un punct de plecare pentru o carieră în domeniul proiectelor finanţate din fonduri europene ? Vă puteţi şi motiva răspunsul ?

Cu siguranţă este. Înainte de toate, ACCESS oferă participanţilor două certificate de specializare recunoscute de Ministerul Muncii şi Ministerul Educaţiei, care sunt esenţiale pentru a lucra într-un astfel de domeniu: „Expert accesare fonduri structurale şi de coeziune europeană” şi „Manager de proiect”. Abordarea care va fi urmărtită pe parcursul derulării întregului proiect se va baza pe situaţii practice, în care participanţii vor avea oportunitatea să lucreze cu experţi în domeniu şi să simuleze situaţii reale de muncă. Bineînţeles că în fiecare domeniu se cere experienţă, aşa că după finalizarea proiectului, participanţii vor fi cu adevărat pregătiţi să înceapă să lucreze cu fondurile structurale.

– Care este perioada de implementare a proiectului şi câţi şomeri vor fi selectaţi ?

Proiectul are o perioadă de implementare de 2 ani şi planificăm să selectăm grupuri de 30/40 de persoane în fiecare an. Vom acorda o atenţie deosebită selectării participanţilor, întrucât avem nevoie de un grup de persoane cu adevărat motivate care îşi doresc să investească în ei înşişi şi în viitorul lor în acest domeniu.

– Cine poate aplica  şi cum se va face selectarea cursanţilor ?

Pentru a aplica este necesar ca personele interesate să îndeplinească o serie de criterii: să aibă studii superioare, să fie şomeri sau persoane în căutarea unui loc de muncă şi să aibă reşedinţa în judeţul Dolj. Dintre toţi aplicanţii, participanţii la cursuri vor fi selectaţi pe baza unor interviuri, în care vom analiza în principal motivaţia acestora, dar şi unele abilităţi şi competenţe de bază. Aşa cum am specificat deja, avem nevoie de un grup de persoane cu adevărat motivate care sunt pregătite să investească într-o ocazie importantă pentru ei şi pentru dezvoltarea locală a comunităţii.

Cinci module de training

– La câte module de curs vor lua parte şomerii înscrişi şi dacă aveţi amabilitatea vorbiţi-ne câte puţin despre fiecare modul.

Timp de 5 luni, participanţii vor urma 5 module de training. Primul modul (Expert accessare fonduri structuralemodul bazic) are scopul de a oferi informaţii de bază despre Fondurile Structurale, cum funcţionează acestea, care sunt oportunităţile de finanţare pe care acestea le oferă. În urma participării la acest modul, cursanţii vor obţine certificate CNFPA de „Expert accesare fonduri structurale şi de coeziune europene”. În cadrul celui de-al doilea modul (Expert accessare fonduri structuralemodul avansat), cursanţii vor lucra cu experţi italieni în Fonduri Structurale, care vor susţine o pregătire avansată pe procedurile Fondurilor Structurale cu o abordare bazată pe jocuri de rol şi simulări de situaţii reale de muncă. Cel de-al treilea modul (Teme transversale), desfăşurat tot cu traineri italieni, se va axa pe politicile UE în domeniul cercetării, inovării, mediului înconjurător şi egalităţii de şanse. Se va oferi o vedere de ansamblu asupra importanţei “temelor transversale”, asupra procedurilor Fondurilor Structurale şi asupra programelor europene specifice în aceste domenii. Modulul patru va fi despre Managementul de proiect şi va oferi participanţilor certificate recunoscut CNFPA. Acesta îşi doreşte să creeze un corp de experţi nu numai în domeniul accesării finanţărilor, dar şi în domeniul implementării proiectelor cu finanţare europeană, care, în majoritatea situaţiilor, reprezintă partea cea mai dificilă. Modulul final este reprezentat de o săptămână de aplicaţii în Italia, Bologna. Participanţii vor participa, sub directa coordonare a partenerului italian, la o săptămână de şedinţe şi sesiuni cu consultanţi, profesionişti, autorităţi de management, beneficiari de succes, având oportunitatea de a participa la un schimb de experienţe, cazuri de bună practică şi cunoştinţe tehnice ale unor experţi dintr-o altă ţară. Toate costurile aferente deplasării şi cazării în Italia vor fi suportate integral din bugetul proiectului.

– Ce se va întâmpla cu acei cursanţi după sesiunea de traininguri? Se vor bucura de o apreciere aparte aceia care performează? La ce v-aţi gândit mai exact ?

La finalul modulelor de training, toţi participanţii vor beneficia de sesiuni gratuite de orientare şi consiliere în urma cărora vor avea o altă abordare a pieţei muncii, folosindu-se şi de avantajul constituit de dobândirea recentă a certificatelor CNFPA. Mai mult decât atât, pentru cei mai performanţi participanţi sunt prevăzute premii care să îi ajute pe aceştia să acopere o parte din cheltuieli pentru demararea propriilor afaceri. Dar sunt sigur de faptul că cei mai activi participanţi nu vor fi atraşi numai de partea aceasta, mai ales că am înregistrat un grad înalt de interes din partea potenţialilor angajatori în domeniu care îi va urmări îndeaproape pe cei care vor beneficia de pregătire în cadrul proiectului ACCESS.

Abordare internaţională

– Este greu să îndrumi pe cineva către o carieră în domeniul consultanţei pe proiecte europene ?

Cu siguranţă nu este uşor. Pentru a fi eficient trebuie să fii capabil să transmiţi atât cunoştinţe teoretice cât şi abilităţi practice. Iar cunoştinţele de care este nevoie în acest domeniu sunt cu adevărat multidisciplinare. Dar suntem siguri că avem abordarea necesară şi, mai ales, că avem participanţi cu un nivel înalt de interes.

-Ce oferă ACCES, cum se diferenţiază acest proiect faţă de alte proiecte finanţate din fondurile UE ? Ce se oferă în plus cursanţilor ?

ACCESS oferă posibilitate de a fi pregătit şi calificat într-un domeniu cu perspective extraordinare. Încă este foarte mult de lucru în domeniul fondurilor europene în perioada 2007-2013, iar perioada de finanţare 2014-2020 se apropie din ce în ce mai mult. Noi oferim toate aceste avantaje cu o abordare internaţională şi la un nivel ridicat de calitate. Eu personal am lucrat 15 ani în domeniul fondurilor structurale în Italia şi vă pot asigura că de foarte puţine ori am văzut un astfel de program care să prevadă o pregătire atât de complexă.

– Cred că sigur i-aţi covins pe şomerii cu studii superioare să aplice în cadrul acestui proiect, dar ar trebui să le spunem şi până când o mai pot face. Care este termenul limită de înscriere ?

Pot spune că am primit deja multe aplicaţii. Dar mai este timp pentru cei interesaţi să aplice în cadrul proiectului până pe 9 Septembrie, când vom începe interviurile de selecţie cu toţi cei care au depus documentele de înscriere. Aştept cu nerăbdare să începem lucrul cu cei selectaţi.

Vă mulţumim!