Craiovenii sunt cei mai răsfăţaţi din ţară în ceea ce priveşte taximetria. Datorită preţurilor mici pe kilometru, locuitorii din Craiova nu vor îmbrăţişa cu uşurinţă alt sistem decât cel clasic, iar compania Uber, ce închiriază taxiuri prin telefon, nu va prinde niciodată în Bănie, sunt de părere reprezentanţii taximetriştilor. Din 2019 se promite o îmbunătăţire radicală a condiţiilor de transport când toate maşinile aflate acum în trafic vor fi înlocuite.
De ieri, şi Clujul are o variantă alternativă pentru transportul clasic cu taxiul, fiind al doilea oraş, după capitală, care a trecut la tehnologia Uber. Compania a anunţat că a intrat pe piaţă cu un tariful promoţional de bază de 1,7 lei, tariful pe minut fiind 0,20 lei, iar cel pe kilometru de 1,7 de lei. Chiar din prima zi, şi-au înregistrat aplicaţia pe telefoane un număr de 5.000 de persoane, acestea fiind considerate potenţiali clienţi care vor apela la această modalitate de a găsi un taxi.
Compania a apreciat noua intrare pe piaţă drept un succes, considerând Clujul un oraş dinamic ce se pretează la această tehnologie. De cealaltă parte, şi clujenii au considerat că alternativa este bună întrucât Uber a venit cu o ofertă de preţ mai mică.
Pe când şi la Craiova o astfel de alternativă?
Ca şi clujenii, craiovenii îşi doresc să aibă parte de un transport civilizat când vine vorba de taxiuri şi, dacă se poate, la preţuri accesibile. Aplicaţia Uber, care nu este atât de populară încă în România, nu ar prinde totuşi la noi, sunt de părere reprezentanţii taximetriei clasice.
„Tehnologia Uber se aplică sporadic şi nu prinde nici măcar în Occident. Nu cred, din punct de vedere personal, că va fi îmbrăţişată de craioveni. La Cluj a intrat pe piaţă, dar rămâne de văzut cum va merge, dacă va avea şi clienţi”, spune Nistor Duval, preşedintele Camerei Naţionale a Taximetriştilor, acesta fiind sceptic şi în ceea ce priveşte priza noii tehnologii la bucureşteni.
Plata cu cardul i-ar descuraja pe clienţi
Potrivit lui Duval, craiovenii vor rămâne adepţii taximetriei clasice datorită faptului că are principii mai riguroase. În primul rând, pentru că se face plata numerar, şi nu prin intermediul cardului, aşa cum cere aplicaţia Uber.
„La Uber se face plata pentru cursă doar cu cardul. Clienţii sunt obişnuiţi să achite în numerar. Oricum faptul că se plăteşte doar cu cardul şi că se folosesc maşini private este o formă de piraterie mascată. Din această cauză, Uber este împotriva legii taximetriei”, este de părere Nistor Duval.
Plata cu cardul pentru cursa efectuată ar fi, aşadar, principalul motiv pentru care aplicaţia nu ar fi agreată de clienţii din Craiova.
Din 2019, toate maşinile vor fi schimbate
Un alt motiv ar fi preţul. Reprezentanţii taximetriştilor spun că locuitorii din Craiova nu simt nevoia unei alternative deoarece deja beneficiază de un transport cu taxiul printre cele mai ieftine din ţară.
„Craiova este oricum unul dintre cele mai răsfăţate oraşe din România în ceea ce priveşte tarifele. Faţă de alte oraşe, avem cele mai mici tarife, mult sub cele care se practică în Cluj, Bucureşti şi Constanţa. În plus, toţi taximetriştii pun ceasul şi clientul ştie că nu este furat. Acestea sunt nişte avantaje pe care Uber nu le are”, a mai precizat Duval.
În ceea ce priveşte calitatea transportului cu taxi din Craiova, Nistor Duval a spus că acestea în raport cu preţul plătit, dar că, din 2019, confortul va fi sporit datorită faptului că 90% din maşinile din trafic vor fi înlocuite.
Peste 1.700 de taxiuri circulă în oraş
În acest moment, pe străzile din Craiova circulă 1.728 de taxiuri, care au autorizaţiile vizate de Primăria Craiova. Un număr de 446 de autorizaţii au fost retrase în luna mai, spun reprezentanţii autorităţii locale.
„Există un regulament pentru transportul cu taxiul în Craiova, iar în baza acestuia toţi taximetriştii trebuie să-şi avizeze autorizaţii din cinci în cinci ani. O altă obligaţie a lor este să schimbe maşina o dată la 10 ani”, a precizat Claudiu Iancu, şef Serviciu Transport din cadrul Primăriei Craiova.
În felul acesta, autorităţile locale ţin sub control strict activitatea de taximetrie, eliminându-i pe taximetriştii-pirat care practică tarife mult peste tariful maximal de 2,5 lei. În acest moment, nici o firmă de taxi din Craiova nu se apropie de acest tarif maximal, tarifele practicate fiind cuprinse între 1,35 lei şi 1,65 de lei pe kilometru.
Cum funcţionează Uber
Şoferii şi pasagerii se conectează la tehnologia Uber cu ajutorul aplicaţiei de Android sau iOS. Pentru şoferi, procesul este mai lung, ei trebuie să aibă minimum 21 de ani, să nu aibă cazier şi să aibă toate actele maşinii în regulă, reprezentanţii Uber România verificând maşina. După procesul de selecţie, şoferul primeşte acces în aplicaţie, numele său, pozele maşinii şi calificativele oferite de utilizatori de-a lungul timpului fiind arătate în aplicaţie.
Clientul se înscrie în aplicaţie cu Facebook-ul sau cu o adresă de email. Este obligatoriu să introducă şi cardul bancar, pentru că plăţile se vor face direct. Pentru a solicita o comandă de taxi, se dă adresa exactă, dar şi destinaţia, iar aplicaţia va oferi un timp estimat în care va ajunge şoferul. Kilometrajul este calculat de interfaţa Google Map, iar şoferului nu i se oferă bacşiş, ci un calificativ în funcţie de condiţiile pe care le-a oferit clientului pe parcursul cursei.