Factura la căldură pe luna decembrie, mult mai mare decât cea pe luna noiembrie, a creat frisoane în rândul craiovenilor, mulţi dintre aceştia ajungând direct la Regia de Termoficare, fără să mai treacă iniţial pe la asociaţiile de locatari, unde ar fi putut afla că această problemă nu ţine de Regia de Termoficare, ci mai degrabă de firmele care au montat repartitoarele şi pe care le citesc lunar. Aşa cum precizează şi conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România „repartitoarele de căldură din apartamente creează jaf în buzunarele consumatorilor”.
În urma mai multor analize şi evaluări realizate în baza sesizărilor primite de la consumatorilor, precum şi după studiul atent al legislaţiei în vigoare, Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România a decis să spună un NU hotărât repartitoarelor de căldură din apartamentele românilor! Prin Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006 s-a instituit obligativitatea montării, de către proprietari, a repartitoarelor de costuri. Cei mai mulţi dintre români s-au supus, cu atât mai mult cu cât scopul anunţat era reducerea facturilor. Ulterior, spre surpriza generală, facturile au crescut. „Acest lucru s-a întâmplat în primul rând datorită faptului că repartitoarele de costuri au erori foarte mari, ale căror limite pot ajunge la 24%, erori recunoscute şi de Biroul Român de Metrologie Legală. Erorile acestor aparate sunt produse de factori interni (poziţia senzorilor, caracteristica de transfer, etc.) dar şi de factori externi (aproximativ 20 de factori – ex. corpuri învecinate caloriferului, acoperirea anticorozivă a caloriferului, suprafaţa elemenţilor de calorifer, numărul elemenţilor, materialul din care este confecţionat caloriferul, curenţii de aer, debitul agentului termic, etc.), factori variabili, imprevizibili, am putea spune necontrolabili şi cu siguranţă neluaţi în seamă în momentul în care se aplică corecţiile pentru transformarea citirilor repartitorului în cost al încălzirii”, ne-a explicat conf.univ. dr Costel Stanciu, preşedinte APC România, într-un comunicat de presă.
Corecţiile aplicate citirilor nu sunt certe
Corecţiile aplicate citirilor nu sunt certe, unice şi standardizate, ci depind de bunul plac al fiecărei firme producătoare în parte. Reprezentantul APC România a mai spus că metoda de utilizare a citirilor repartitoarelor nu este metrologică, cum obligatoriu ar trebui să fie, pentru că nu se utilizează citirile directe, ci acestea sunt modificate folosind corecţii ce nu ţin cont de factorii interni şi externi ce influenţează citirea, transformându-se în „unităţi de calcul”. „Se consideră în mod injust că „unităţile de calcul” sunt proporţionale cu consumul real, consum pe care trebuie să-l achităm ca fiind „al nostru”. Repartitoarele NU sunt supuse controlului metrologic al statului. Explicaţia instituţiilor statului este că „furnizarea şi facturarea energiei termice pentru încălzire …, produsă şi distribuită prin intermediul sistemelor publice centralizate …, se fac în mod obligatoriu pe baza măsurării consumurilor prin contoare de energie termică”, adică cele de branşament, iar între locatarii unui imobil de tip condominiu repartitoarele de căldură sunt utilizate la repartizarea costurilor, nu la măsurarea consumurilor fiecărui consumator în parte”, a mai completat conf.univ.dr Costel Stanciu.
Citirea repartitoarelor, pune presiune pe locatari
Pe de altă parte, cetăţenii din Craiova care dispun de aceste repartitoare mai au şi problema citirii lor. Salariaţii societăţilor care se ocupă cu această activitate îşi fac propriul lor program, care nu are nicio legătură cu programul craiovenilor. Mai mult, aceştia nu pot fi verificaţi dacă ajung sau nu, la domicilile oamenilor pentru că niciodată nu îi înştiinţează. „La noi, la scară, ăştia de la Ista, care ne citesc contoarele, au pus un afiş, chiar în dimineaţa zilei de 28 ianuarie prin care ne anunţau că vor face citirea chiar în aceeaşi zi, seara, între orele 18.00 şi 18.30. Vă daţi seama că sunt mulţi care nu au apucat să citească acel afiş. Am ajuns acasă în jurul orei 18.20 şi am aşteptat totuşi să treacă cu citirea repartitoarelor şi pe la mine. Nu au trecut. Ulterior am înţeles că au venit în jurul orei 18.10 şi nu au găsit acasă decât două doamne pensionare pentru că restul locatarilor lucrează până mai târziu. Nu mi-au lăsat nimic în uşă, aşa cum de exemplu fac cei de la Electrica. Dacă nu ne găsesc acasă ne lasă o hârtie, cu ora când au trecut, un număr de telefon. Îi sunăm şi stabilim de comun acord o altă oră, o altă zi. Dacă chiar nu se poate, dăm citirile şi prin telefon, că până la urmă tot se citeşte acolo…dar cei cu repartitoarele nu vor să aibă şi program dimineaţa, de exemplu, între 8.00 şi 10.00 sau să admită şi citirea şi trimiterea datelor printr-un mail…de aceea ne-am trezit cu sume aşa de mari, pentru că au pus acolo la căldură ce au vrut ei. Dar noi nu vom plăti şi ne vom judeca, dacă va fi cazul…”,a spus I.P, un locatar din cartierul Brazda lui Novac, nemulţumit că a fost taxat pe nedrept la factura de energie pe luna decembrie.
Plătim cât consumăm? Evident, NU!
Preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România a mai spus că repartitoarele de căldură sunt mai imprecise decât un termometru de cameră iar „noi suntem nevoiţi să achităm facturile de căldură pe baza măsurătorilor înregistrate de aceste repartitoare”. Atunci, normal că se pune întrebarea dacă aceste lucruri nu afectează corectitudinea tranzacţiilor comerciale, nu ţine de protecţia consumatorilor, nici de sănătatea şi siguranţa populaţiei?. Toate aceste motive dar şi multe altele ne fac să afirmăm că repartitoarele determină costuri nereale, pe care suntem obligaţi să le suportăm, deşi nu este normal. “Plătim cât consumăm? Evident, NU! Acesta este motivul pentru care noi spunem NU repartitoarelor de căldură! “ a precizat conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte APC România .
Mihai Neaţu, directorul SC Termo SRL Craiova:
„Calorimetrele sunt nişte tâmpenii. Muţi dintr-o parte în alta, îl dai mai jos, îl repoziţionezi, hai să le spunem lucrurilor pe nume. A fost o lege, în 2006 care a avut caracter obligatoriu pentru montarea lor. Dar în 2010, vine o lege care sapune că e considerat spaţiu locativ fără calorimetru cel care nu are, sau la care proprietarul a renunţat. Deci montarea, citirea şi întreţinerea lor este în sarcina asociaţiilor şi a firmelor private cu care au contracte. Nici primăria şi nici SC Termo nu are pârghii legale să intervină în acel contract”.