Într-o intervenţie la Antena 3, preluată şi de Edupedu.ro, noul ministru al Educaţiei, Daniel David, a precizat că, în această lună, va pune în dezbatere publică planurile cadru pentru liceu. Acesta a punctat obiectivele pe care le are în mandatul de ministru.
FOTO : INQUAM Photos – Octav Ganea
Noul ministru al Educației, Daniel David, a menţionat : „Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învățare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi.”
Cele mai importante declarații făcute la Antena 3 de Daniel David
“În prima etapă, cel puțin până la alegerile prezidențiale, sunt câteva lucruri pe care le-am anunțat și care țin de programul de guvernare: trebuie să dăm drumul planurilor-cadru pentru liceu, vom avea și o dezbatere națională după ce le punem în dezbaterea publică” ; “În ianuarie-februarie vom da drumul criteriilor naționale pentru evaluarea cadrelor didactice şi de cercetare superioare, inclusiv condițiile pentru abilitare și vom începe procesul de organizare mai rațională a universităților românești, care să își asume explicit una dintre cele trei misiuni descrise în lege, pentru că în acest fel poți avea o legătură mult mai bună cu societatea; Toate aceste lucruri sunt foarte concrete. Universitatea Babeș-Bolyai va trebui să spună care e misiunea ei, pentru că în funcție de asta va fi evaluată și va avea o legătură mai puternică sau mai puțin puternică cu autoritățile locale sau naționale” ; “Legile educației trebuie lăsate să funcționeze. Eu mă voi focaliza, în prima parte a mandatului, pe adoptarea unor acte subsecvente, nu pe modificarea legilor. Legile s-au adoptat și trebuie să meargă înainte” ; “Avem un deficit extrem de mare, în prima parte a anului aceste blocaje există și nu avem ce face. Este un element de solidaritate la nivelul întregii societăți, multe categorii profesionale sunt nemulțumite; “Eu nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală atitudinea din ultimii ani: să avem separat și educație pentru mediu, și educație de sustenabilitate, și educație juridică… Toate acestea sunt importante, dar nu ca materii noi, pentru că tot noi ne plângem apoi că copiii au prea multe ore. Putem avea unități de învățare focalizate pe temele astea. Eu voi pune în dezbatere, în luna ianuarie, planurile-cadru pentru liceu, veți vedea materiile care sunt acolo. Competențele importante de multe ori ar trebui să apară ca unități de învățare în cadrul disciplinelor pe care deja le avem, nu ca discipline noi.” ; “Trebuie să învețe și teorie, și cultură, pentru că asta creează oameni care au sensuri în viață, mai puțin sensibili la teorii conspiraționiste. În competențe, pe lângă cunoștințele astea declarative, trebuie să ai cunoștințe procedurale (ce știi să faci) și valori (ce e important în viață). Este o prioritate pe care o am: eu cred că conținuturile pe care le avem sunt destul de bine gândite și organizate. Problema noastră majoră, după mine, ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabili.” ; “Metodele de predare nu sunt bune și manualele nu sunt destul de prietenoase. La multe teste internaționale, conținuturile noastre se suprapun foarte bine cu ceea ce itemii evaluează, uneori mai bine ca în Finlanda, dar avem rezultate slabe pentru că nu predăm bine. Hai să predăm bine și să avem manuale prietenoase.” ; “Voi crea oportunități pentru training, pentru modalități moderne de predare.” ; Cred ca ideea principală este că manualele trebuie să fie mult mai prietenoase, astfel încât elevii să le citească cu plăcere.”