De astăzi, toate concertele și recitalurile instituției vor începe la ora 20.00!
Sunt nouă stagiuni de când „Messa da Requiem pentru solişti, cor și orchestră”, de Giuseppe Verdi, n-a mai fost interpretată la Filarmonica „Oltenia” din Craiova și patru ani de când Horia Andreescu – unul dintre cei mai mari dirijori români contemporani, în prezent dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu” din București – n-a mai urcat pe scena acestei instituții. Două motive suficiente pentru a nu rata, astă-seară, concertul de deschidere a stagiunii muzicale 2013-2014 a Filarmonicii „Oltenia”. „Cine are un cor bun și o orchestră bună programează cu mare bucurie această lucrare. Deși n-au cântat-o de mulți ani, artiștii craioveni sunt receptivi”, a remarcat maestrul Horia Andreescu.
Evenimentul face parte din seria celor ce marchează bicentenarul nașterii compozitorului italian și îi aduce, alături de Orchestra Simfonică și Corala Academică ale Filarmonicii „Oltenia”, pe soliștii Silvia Sorina Munteanu (soprană), Liliana Mattei Ciuca (alto), Ionuț Popescu (tenor) și Sorin Drăniceanu (bas). Totodată, evenimentul anunță schimbarea orei pentru toate concertele și recitalurile care vor avea loc până la finalul stagiunii, pe 6 iunie 2014: 20.00, în loc de 19.00, cum erau obișnuiți melomanii. Biletele se găsesc la Agenția instituției, la prețul de 25 de lei.
„Va fi o stagiune… mai altfel”, atenționează managerul Filarmonicii craiovene, Vlad Drăgulescu, precizând că programul va cuprinde și concerte dedicate breslelor (juriști, economiști, oameni de afaceri etc.), studenților de la diferite facultăți și copiilor, ori manifestări atipice, precum „Mozart Rocks”, care va avea loc pe 1 noiembrie, la Sala Polivalentă, unde sunt disponibile peste 4.000 de locuri. De impact se anunță a fi Festivalul Internațional „Craiova Muzicală”: a 40-a ediție va fi marcată prin 40 de evenimente, de la muzică clasică la rock, jazz, pop-jazz, folk și muzică de fanfară. Festivalul se bucură de Înaltul Patronaj al Majestății Sale Regele Mihai I al României și, între alți importanți invitați din țară și de peste hotare, îi va readuce la Craiova pe actorul Ion Caramitru și pe compozitorul și violonistul Alexander Balanescu.
Seri pentru bresle și facultăți, cu programe muzicale atractive
„Ne-am gândit să venim cu o formulă de stagiune în care să implicăm cât mai mult societatea craioveană”, declară Vlad Drăgulescu, managerul Filarmonicii „Oltenia”. Astfel a apărut ideea concertelor dedicate diferitelor bresle și facultăți și a celor organizate împreună cu diverse firme din Craiova, „care înțeleg ce înseamnă Filarmonica și muzica clasică și ne vor sprijini, oferind o parte din bilete gratuit publicului meloman”, explică Drăgulescu.
Se înscrie în acest program Seara Baroului Dolj, care va avea loc pe 18 octombrie, în cadrul Festivalului Internațional „Elena Teodorini” al Teatrului Liric, cu un repertoriu de muzică franceză (Fauré, Ravel, Bizet). La pupitrul dirijoral se va afla Francois-Robert Girolami (Franța), „cu care avem un început de colaborare ce sperăm să fie cât mai fructuoasă”, după cum a menționat Mihai Ungureanu, director artistic al Filarmonicii „Oltenia”, iar invitat va fi pianistul Dan Atanasiu. «Este foarte cunoscut melomanilor mai vârstnici, pentru că a plecat în urmă cu aproape 20 de ani din țară, fiind, la vremea aceea, solist concertist al Filarmonicii „George Enescu” din București. A emigrat în Canada și de atunci nu a mai concertat în România», a adăugat Ungureanu. Apoi, pe 25 octombrie va fi Seara Facultății de Drept și Științe Sociale, cu un program accesibil și atractiv, deopotrivă: muzică din filme.
Peste 4.000 de craioveni așteptați la concertul extraordinar „Mozart Rocks” de la Sala Polivalentă
Săptămâna viitoare, Filarmonica „Oltenia” va inaugura ciclul „10 concerte Beethoven”, „în care vor fi prezentate toate simfoniile, alături de lucrările concertante și de uverturi”, a mai spus directorul artistic. Concertele cu program integral Beethoven vor avea loc periodic, următorul fiind anunțat pentru data de 13 decembrie. „Vom avea diferiți artiști invitați. Cel inaugural va fi dirijat de tânărul Constantin Grigore, iar solist va fi maestrul violonist Daniel Podlovschi. Următorul îi va aduce pe scenă pe dirijorul Alexandru Iosub și pe pianistul Andrei Licareț”, a mai precizat Mihai Ungureanu.
Unul dintre cele mai așteptate evenimente ale acestui început de stagiune este însă concertul extraordinar „Mozart Rocks”, care se va desfășura vineri, 1 noiembrie, de la ora 20.30, la Sala Polivalentă din Craiova. O premieră cu un astfel de gen muzical, dar și pentru un asemenea spațiu, subliniază reprezentanții Filarmonicii „Oltenia”, mizând însă tocmai pe interesul pe care aceste lucruri îl stârnesc. Dar și pe calitatea artistică: alături de Orchestra Simfonică și dirijorul Constantin Grigore, vor evolua soliștii Paula Seling și Dan Helciug, la chitare electrice – Horea Crișovan (Blazzaj), Florin Demea (RIFF), Călin Grigoroiu (Steve Vai tour), Remus Carteleanu (Metrock), Adrian Ciplea (Vița de Vie), la clape – Ana-Maria Teodorescu, iar la percuție – Andrei Ilie (ASHA).
„Așteptăm un public de peste 4.000 de spectatori. Vor avea ocazia să asculte muzică clasică cântată și cu ajutorul chitarelor electrice. Noutatea cu care vine acest proiect sunt sigur că va umple Sala Polivalentă din Craiova. Acest tip de evenimente va fi reluat apoi în luna martie, suntem în lucru”, a menționat managerul Vlad Drăgulescu. Biletele pentru concert s-au pus deja în vânzare, la Agenția Filarmonicii, la prețurile de 22 lei (tribune) și 30 lei (sală).
Festivalul Internațional „Craiova Muzicală” – sub Înaltul Patronaj al Majestății Sale Regele Mihai I
O adevărată sărbătoare o va reprezenta – atât pentru Filarmonica „Oltenia”, cât și pentru întreaga Craiovă – Festivalul Internațional „Craiova Muzicală”, care va fi organizat în perioada 15 noiembrie – 8 decembrie. «Pentru că acest eveniment de prestigiu a ajuns la cea de-a 40-a ediție, le vom oferi craiovenilor 40 de evenimente. Și vom merge și către alte genuri, dincolo de muzica simfonică: vom avea concerte rock, jazz, pop-jazz, folk. Alături de artiștii noștri și de invitați de marcă își vor da concursul și cei ai unor instituții precum Liceul de Arte „Marin Sorescu”, Teatrul Liric „Elena Teodorini”, Ansamblul Folcloric „Maria Tănase” ș.a.», a anunțat managerul Vlad Drăgulescu.
Deschiderea festivalului va avea loc cu un program Wagner-Verdi, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin, iar printre invitați ediției se vor afla Camerata Regală, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „Banatul” din Timișoara, Cvartetul „Ad Libitum”, un trio de jazz experimental, „BKG”, sub conducerea muzicianului Alexander Balanescu – român de origine, din 1971 stabilit la Londra etc. De asemenea, pe afișul evenimentului figurează numele violoncelistei Ana Topalovic (Austria), pianistei Bojana Zdravkovic (Serbia), dirijorilor Jin Wang (China), Theo Wolters (Olanda), Christopher Petrie (Marea Britanie) și actorului Ion Caramitru.
Ediția din acest an a festivalului a primit Înaltul Patronaj al Majestății Sale Regele Mihai I al României, cel care la 17 aprilie 1947 promulga Legea nr. 131, prin care a luat fiinţă Orchestra Filarmonică „Oltenia”. „Este o onoare foarte mare pentru noi!”, au recunoscut reprezentanții instituției.
În prezent dirijor principal al Filarmonicii „George Enescu”, fondator al Orchestrei de cameră „Virtuozii” din Bucureşti, profesor asociat al Universităţii Naţionale de Muzică din capitală, Horia Andreescu a deţinut mulţi ani statutul de director al formaţiilor muzicale Radio. Dacă asculţi „Eroica” de Beethoven, Simfonia nr. 3 de Enescu, simfonii și misse de Haydn, Chain 1 şi Chain 2 de Lutoslawski sau Simfonia a VI-a de Mahler, constaţi cât de largi sunt dispoziţiile sale artistice sale. Studiile la Universitatea de Muzică din Bucureşti (compoziţie şi dirijat cu profesori excepţionali), la Academia de Muzică de la Viena (cu Hans Swarowski şi Karl Osterreicher), precum şi cursurile cu Sergiu Celibidache constituie o bază solidă a devenirii sale dirijorale. Din colaborările lui Horia Andreescu cu orchestre din România şi din străinătate – mai cu seamă din Germania, unde numără 13 ani de „dirijor oaspete permanent” la Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, 10 ani cu aceeaşi funcţie la Dresdner Philharmonie şi 21 de ani la Staatskapelle Schwerin –, există peste 60 de înregistrări pe piaţa discografică, dintre care 16 cu orchestre din Europa.
„Messa da Requiem pentru solişti, cor şi orchestră” a fost compusă în 1874 pentru a marca un an de la moartea lui Alessandro Manzoni (1785-1873), unul dintre exponenţii străluciţi ai mişcării Risorgimento. Prima audiţie (22 mai 1874), compozitorul aflându-se la pupitrul dirijoral, s-a bucurat de un imens succes; ulterior lucrarea a fost interpretată la Teatrul „Scala” din Milano, la Paris, Londra, Berlin, Viena, Köln, intrând foarte repede în repertoriul vocal-simfonic obişnuit. Spre deosebire de majoritatea compoziţiilor de gen, lucrarea lui Verdi nu se divide în 12 părţi şi nu se încheie cu tradiţionalul „Agnus Dei”. Ca şi Brahms (1864) şi mai târziu Fauré (1888), Verdi nu respectă arhitectura devenită clasică, creând o structură specifică bazată pe principiul ciclic, cele şapte părţi fiind legate între ele prin reluarea unor teme şi motive caracteristice, enunţate în primele mişcări.