Protecţia Consumatorului în sprijinul… consumatorului!

0
702

Investit cu nu puţine competenţe, prevăzute prin lege, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Dolj (CJPC) a prezentat recent, în Comisia de Dialog Social a Prefecturii Dolj, o informare, deloc de rutină, privind tematica de control şi rezultatele obţinute în trimestrele 1 şi 2 ale anului în curs. Se vorbeşte rar de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, unde funcţia de comisar-şef este… disponibilă. Deşi acute, în tematica largă a instituţiei menţionate, sunt referirile la respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea legumelor şi fructelor proaspete în pieţele agro-alimentare, hyper/super marketuri, depozitele şi pieţele en-gross, din motive asupra cărora nu mai stăruim. Şi interesant: în perioada de referinţă, la nivelul marilor reţele comerciale Artima, Auchan România, Lidl Discount, Kaufland România, Metro Cash&Carry, Profi România Food, Pepco Retail, Rewe România, Selgros Cash&Carry au fost încheiate 13 procese verbale de constatare şi 79 procese verbale de constatare a contravenţiilor, aplicându-se 7 avertismente şi 146 amenzi în valoare totală de 967.500 lei. Au fost retrase temporar de la comercializare produse în valoare de 27.360 lei, retrase definitiv şi distruse produse depreciate în valoare de 17.213 lei. Motivele pentru care au fost sancţionaţi retailerii sunt astfel enunţate: produse depreciate, produse depozitate necorespunzător, legume şi fructe la care ţara de provenienţă înscrisă pe etichetă, nu corespundea cu cea înscrisă de producător, carne ambalată, care la cântărire nu corespundea cu cantitatea de pe etichetă, produse congelate cu gheaţă în exces, ambalaje deteriorate, vitrine frigorifice neigienizate, produse cu modificări organoleptice, produse fără data limită de consum şi în afara durabilităţii minimale, etc.. Deloc puţine observaţii, în discuţie fiind reţele comerciale cu notabilă reputaţie. În perioada ianuarie-iunie 2023, ca urmare a acţiunilor de control întreprinse de comisarii CJPC Dolj, se menţionează în concluziile informării pomenite, au fost finalizate 792 acte de control, respectiv 585 procese verbale de constatare a contravenţiei, prin care au fost aplicate 829 sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 2.726.200 lei. Dincolo de numărul amenzilor şi sancţiunilor rămân observaţiile comisarilor CJPJ Dolj referitoare la practicile comerciale înşelătoare, afectarea intereselor economice ale consumatorilor, comportamentul incorect în relaţia cu consumatorii, comercializarea de produse cu data durabilităţii minimală depăşită, nerespectarea condiţiilor de păstrare şi depozitare, prestarea de servicii alimentare neconforme, comercializarea de produse care nu corespund caracteristicilor declarate. Suntem în toiul verii, şi activităţile de control şi verificare vor fi perturbate, într-un fel, de concediile fireşti, pe care şi le doresc şi puţinii comisari din Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor. De activitatea lor susţinută, fermitatea lor, în acţiunile întreprinse, depinde în bună măsură sănătatea populaţiei. Şi aşa mereu ameninţată de tot felul de provocări. Operatorii economici trebuie să înţeleagă că îşi desfăşoară activitatea pe raza unui mare municipiu al ţării, şi prestigiul lor depinde covârşitor de calitatea serviciilor prestate. Orice eveniment perturbatoriu, la care nici nu vrem să ne gândim, le pune în discuţie întreaga reputaţie.