Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” Craiova și Școala Gimnazială din Malu Mare au fost, oficial, certificate ca “Școli ale Încrederii”, pe anul 2025. Programul național “Școala Încrederii” este o inițiativă educațională dedicată transformării școlilor de stat din România, având ca scop crearea unui mediu de învățare în care fiecare copil să se simtă văzut, auzit și în siguranță. Lansat în septembrie 2020 de Asociația Școlară a Încrederii, programul este implementat gratuit în școlile publice prin intermediul unor parteneriate bazate pe sponsorizări și contribuții private.
“Școala Încrederii” a început cu un vis simplu, dar profund: ca fiecare copil să fie bine la școală. Din 2020, anul în care a luat naștere, programul a crescut pas cu pas, cu răbdare și dedicare. A pornit alături de 54 de școli de stat curajoase, iar astăzi, la patru ani distanță, este prezent în 284 de școli din 37 de județe și din municipiul București. În aceste zile, programul marchează un moment important: au început acreditările pentru școlile care s-au alăturat în 2020 și 2021. În județul Dolj, două școli au obținut deja acreditarea, devenind primele recunoscute oficial din cele 284 care fac parte din “Școala Încrederii”: Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” din Craiova și Școala Gimnazială Malu Mare. Este un pas care confirmă că transformarea în educație este posibilă atunci când oamenii cred în ea și lucrează împreună pentru binele copiilor.
Program unic
Programul „Școala Încrederii” este un proces unic, dezvoltat și implementat de “Wellbeing Institute” și “Mind Education”, în parteneriat cu “Transylvania College”, care vine în sprijinul directorilor, profesorilor, părinților și elevilor din școlile din România, și își propune transformarea acestor instituții de învățământ în comunități ale încrederii, contribuției și vitalității. „Prin acest program, școala noastră a devenit treptat, de la an la an, o comunitate a încrederii, a parteneriatului școală – familie, a stării de bine. Ce a însemnat programul „Școala Încrederii” pentru Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” Craiova: “Pentru noi, programul “Școala Încrederii” nu a fost doar o inițiativă externă, ci o adevărată transformare de mentalitate și cultură școlară. A însemnat curajul de a privi dincolo de programe și note, către copilul real, cu nevoile lui emoționale, cu fricile, cu potențialul său unic. A însemnat deschiderea profesorilor către învățare continuă, către introspecție, colaborare și conectare autentică cu elevii și colegii. A însemnat relații mai calde și mai sincere între adulți și copii, între școală și părinți, între toți cei care formează comunitatea noastră educațională. Prin acest program am început să construim o școală în care contează nu doar ce știi, ci și cum te simți, am învățat că fiecare copil are nevoie să fie văzut, ascultat și valorizat, am crescut ca echipă — profesori, elevi, părinți — încrederea devenind fundamentul pe care clădim împreună. Într-un cuvânt, “Școala Încrederii” ne-a ajutat să fim mai umani, mai aproape de esența educației: dezvoltarea unor oameni echilibrați, empatici și încrezători în sine”, a precizat directorul Şcolii Gimnaziale “Mihai Viteazul”, prof. Dana Maria Cotfasă. „Programul „Școala Încrederii” a contribuit semnificativ la dezvoltarea relațiilor din comunitatea din Malu Mare, prin promovarea unui climat de respect, încredere și susținere reciprocă. Elevii, părinții și cadrele didactice au fost implicați în activități care au încurajat comunicarea deschisă și colaborarea. În acest context, relațiile dintre elevi s-au îmbunătățit, iar conflictele au fost rezolvate mai ușor, într-un mod constructiv. De asemenea, părinții au fost mai implicați în viața școlii și în susținerea dezvoltării emoționale a copiilor lor, iar profesori au dobândit noi strategii de sprijin pentru elevi. Astfel, programul a consolidate legăturile între școală și comunitate, creând un mediu mai unit și mai armonios“ – director Școala Gimnazială din Malu Mare, prof. Anca Irina Neda.
Conceptul de încredere
Conceptul de „încredere” stă la baza tuturor activităților de învățare și dezvoltare, atât pentru profesori, cât și pentru elevi. “Este esențial ca fiecare participant în procesul educațional să simtă susținere și deschidere pentru a evolua. Inițiativele care propun metode alternative de lucru cu elevii — în afara tiparului clasic de „pix și caiet pe bancă” — devin din ce în ce mai apreciate. Astfel de abordări stimulează curiozitatea, implicarea activă și creativitatea elevilor, creând un mediu mai dinamic și mai atractiv pentru învățare. Proiectele care încurajează colaborarea între școli și schimburile de experiență aduc beneficii reale tuturor celor implicați. Profesorii descoperă noi metode, împărtășesc bune practici și, deși resimt oboseala unui ritm intens, exprimă cu entuziasm satisfacția muncii bine făcute: „Suntem obosiți, dar ne place!”. Această combinație de inovație, colaborare și pasiune este cheia pentru un sistem educațional viu și adaptat nevoilor actuale ale elevilor”, prof. Amalia Năstase, inspector Management Școlar în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj.