Realizarea IAR-99 Şoim (TD) va asigura continuarea tradiţiilor profesionale ale specialiştilor români

0
327

Societatea Avioane Craiova a primit, recent, din partea secretarului de stat, coordonator al domeniului industria de apărare, Sorin Encuţescu, „Diploma de Excelenţă” a Departamentului pentru Industria de Apărare. Diploma a fost înmânată directorului societăţii, ing.Mişa Popic şi a fost acordată pentru derularea cu succes a Programului avionului IAR-99 Şoim şi pentru rezultatele deosebite obţinute în activitatea de producţie şi export. În prima parte a anului 2015, SC Avioane Craiova S.A a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 13%, iar în domeniul exportului o creştere de 86,50%. Succesul din acest an a fost asigurat de diversificarea portofoliului de comenzi atât pentru piaţa internă ,cât şi cea externă.

Pentru Statul Major al Forţelor Aeriene Române, compania a derulat un amplu Program de reparaţii şi mentenantă pentru un număr de 5 aeronave de tipul IAR – 99 Soim, cel mai mare număr de aeronave reparate într-un singur an. Victor Peţa, liderul Sindicatului Liber din cadrul SC Avioane SA Craiova ne-a declarat că pentru partenerii externi au fost desfaşurate activităţi de MRO (maintenance, repair, and overhaul) la aeronave de tip C-130 Hercules şi s-a certificat pentru mentenanţa avioane BOEING 737. „Avionul IAR–99 ŞOIM, între cele mai bune din lume utilizate pentru antrenamentul avansat, destinat inclusiv pentru avioanele multirol, precum şi pentru misiuni de sprijin aerian apropiat şi de recunoaştere”, susţine Victor Ponta.

Relaţii de colaborare cu Bombardier, Fokker, Israel Aircraft Industry şi SABCA

Istoria modelului aviatic este una extrem de interesantă. După 1990, Avioane Craiova SA a traversat o perioadă dificilă din punct de vedere economic. „În ultimii ani însă, datorita schimbării strategiei manageriale şi colaborării cu firme europene de prestigiu pentru fabricarea de componente şi subansamble pentru avioane de transport, societatea a reuşit să işi extindă activitatea şi în domeniul aviaţiei civile”, se precizează într-un comunicat de presă postat pe site-ul Minsterului Economiei. Se vorbeşte totodată şi despre modul în care au fost extinse relaţiile de colaborare cu firme precum Bombardier Transportation, Fokker Aerostructures, Israel Aircraft Industry, SABCA s.a, nume celebre pe piaţa aviaţiei internaţionale.

IAR-99 Şoim, fiind primul avion reactiv 100% proiectat şi realizat integral în România

Societatea Avioane Craiova S.A. este renumită şi tradiţie, mai ales atunci când vorbim de realizarea avioanelor militare de tip IAR-93 Vultur pentru atac la sol, în doua variante IAR-93 A (versiune cu unu şi două scaune) cu motor Viper 632-41 şi varianta IAR-93 B (versiunea cu unu şi doua scaune) cu motor Viper 633-47, precum şi avionul IAR – 99 Şoim destinat pentru antrenamentul avansat şi alte misiuni.  Specialiştii din aviaţie susţin că dezvoltarea avionului IAR-99 Şoim a fost demarată în anii 1970, fiind primul avion reactiv 100% proiectat şi realizat integral în România şi care se mai află în serviciul Fortelor Aeriene Române. Este practic încununarea muncii mai multor specialişti şi profesionişti de excepţie din domeniul aeronautic şi în mod special cei din cadrul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială Elie Carafoli – proiectant general. Primul prototip realizat a efectuat primul zbor în decembrie 1985.

Avionul permite antrenarea piloţilor pentru a zbura pe avionul MIG-21 Lancer

Specialiştii din Ministerul Economiei mai susţin şi faptul că aceste caracteristici ale sistemelor de avionică şi armament ale avionului permit antrenarea piloţilor pentru a zbura pe avionul MIG-21 Lancer sau pe avioanele moderne ale generaţiei viitoare, precum F-16, care vor intra în dotarea României în calitate de ţară membră NATO. „La realizarea acestui tip de avion, Avioane Craiova SA colaborează cu principalele societăţi din industria aeronautică românească: Aerostar SA Bacau, Aerofina SA Bucureşti, Turbomecanica SA Bucureşti, IAR SA Ghimbav, Aeroteh SA Bucureşti, precum şi cu Institutul Naţional de Construcţii Aerospaţiale, Centrul de Cercetari şi Încercări de Zbor”, susţine Victor Peţa. Prin ansamblul de capabilităţi precum şi nivelul înalt de siguranţă implementat la care se adaugă un complex de interactiuni şi simulări de situaţii între elev şi instructor, IAR – 99 Şoim se situează printre cele mai moderne din lume. Există foarte puţine aeronave din această categorie care sunt capabile de: interceptare, lupta aeriană apropiată, tragere şi bombardament, navigaţie-aterizare şi marcare, modul de operare “manual” pentru situaţii de urgenţă, modul de operare “largare” de avarie a acrosajelor.

Includerea radarului în dotarea aeronavei

În prezent, specialiştii de la Avioane Craiova colaborează cu cercetătorii de la Institutul Naţional pentru Cercetări Aerospaţiale “Elie Carafoli” din Bucureşti pentru construirea noii generaţii de avioane de antrenament, succesoarele IAR 99 Şoim TD (Technology Demonstrator – Demonstrator Tehnologic). Elementele de noutate ale IAR-99 TD sunt : includerea radarului în dotarea aeronavei ; sistem integrat de comandă şi control de ultima generaţie; sistem de comunicatii actualizat; creşterea puterii şi reconfigurarea motorizării; reconfigurarea sistemului de arme, adaugandu-se şi două grinde de acrosaj pentru rachete la capetele planurilor; climatizare eficientă şi moderna a cabinei ; sistem de casca electronica cu afisaj; modernizarea sau adaptarea unor sisteme de bord care să fie aplicabile şi aeronavelor existente în uz; introducerea jambei de bot orientabile, solutie aplicabila si IAR-99 existente. „Realizarea IAR-99 Şoim (TD) va asigura continuarea tradiţiilor profesionale ale specialiştilor români, continuarea producţiei unei aeronave 100% proiectată şi fabricată în România, dotarea forţelor aeriene cu un avion care asigura antrenamentul avansat la costuri reduse, ducerea unor acţiuni de luptă în sprijinul forţelor terestre, precum şi posibilitatea exportului unui produs românesc cu valoare adaugată mare”, se mai precizează în comunicatul Ministerului Economiei.

Principalele caracteristici tehnice ale avionului IAR-99 Soim :

  • lungimea (fără tubul Pitot) — 11,01 m;
  • anvergura — 10,16 m;
  • înălţimea — 3,898 m;
  • masa avionului gol echipat — 3320 kg ;
  • masa maximă la decolare:

                   a) varianta lisă cu doi piloţi — 4600 kg

                    b) varianta de luptă cu container tun şi patru suporţi multipli cu 3 bombe (2 x 100 kg + 1 x 50 kg fiecare) — 5850 kg;

  • tracţiunea motorului în condiţii standard — 1760 – 1814 kgf.

Din punct de vedere al performanţelor avionului cele mai importante sunt :

  • viteza maximă în zbor orizontal la 760-865 km/h;
  • viteza ascensională la 25-30 m/s;
  • plafonul practic (Vv =2,5 m/s) 12.000 m;
  • lungimea de decolare 850 m; lungimea de aterizare 950 m;
  • durata maximă de zbor cu combustibil intern 2h30min;
  • distanţa maximă de zbor cu combustibil intern 1100 km.
  • Avionul IAR-99 dispune de cinci puncte de acrosare pe care se pot monta mai multe sisteme de arme printre care, alături de tunul de 2×23 mm (GSx23 L-200 lovituri), bombe: 50 kg, 100 kg, 250 kg, muniţie autodirijată: OPHER (LGB), rachete: Python III, R3S/R13M, R60; container FOTO/ECM/LDP.