Recent s-au aprobat normele metodologice de aplicare a prevederilor OUG nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit şi politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul garantării.
Reglementările aprobate vizează eficientizarea procedurilor de plată, monitorizare şi control al implementării programelor în domeniul agriculturii, dezvoltării rurale, pescuit şi afaceri maritime. Într-un comunicat al Guvernului ni se explică că acest act normativ reglementează distinct şi detaliat mecanismele pentru gestionarea fluxurilor fondurilor europene alocate României din FEADR (Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală), FEGA (Fondul European de Garantare Agricolă) şi FEPAM (Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime).
Fluxurile financiare privind derularea fondurilor nerambursabile FEGA, FEADR şi FEPAM şi a sumelor alocate de la bugetul de stat de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură (APIA), Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) şi MADR prin conturile deschise la Trezoreria Statului şi Banca Naţională a României se aprobă prin ordin al ministrului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. De asemenea, AFIR şi MADR vor efectua plăţile către beneficiari în termen de 5 zile lucrătoare de la data alimentării conturilor deschise la Trezoreria Statului. Trezoreria Statului nu va percepe comisioane sau alte taxe pentru efectuarea operaţiunilor de încasări şi plăţi prin conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), Agenţiei de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură (APIA) şi Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR), precum şi prin conturile beneficiarilor.
Normele metodologice detaliază, totodată, condiţiile în care beneficiarului i se solicită o garanţie pentru acordarea avansului, precum şi cazurile şi modul în care sunt percepute dobânzi şi penalităţi şi cum sunt gestionate sumele neutilizate. Potrivit dispoziţiilor specifice din domeniul garantării, prevăzute în normele metodologice aprobate astăzi, gestionarii schemelor de garantare vor prezenta la MADR trimestrial şi anual Raportul de activitate privind derularea în continuare a schemelor de garantare. De asemenea, lunar, până la data de 10 ale lunii curente, gestionarii schemelor de garantare vor transmite către MADR situaţia surselor rămase la dispoziţie la închiderea programului şi utilizate în continuare, în vederea întocmirii contului de execuţie pentru luna expirată şi transmiterii acestuia la Ministerul Finanţelor Publice până la data de 15 a lunii curente.