În perioada 25 iulie – 05 august 2016, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a desfăşurat o acţiune de control privind conformitatea şi modul de etichetare, prezentare şi publicitate a băuturilor răcoritoare, a sucurilor şi nectarurilor de fructe. În Dolj au fost controlaţi şapte operatori economici şi toţi au fost prinşi în abateri. Sancţiunile aplicate au constat în amenzi în cuantum de 7.000 de lei şi aplicarea a două avertismente.
Timp de 10 zile, începând cu 25 iulie a.c., s-a desfăşurat conform programului de control aferent trimestrului al III-lea, aprobat de Preşedintele ANPC, o acţiune tematică de control privind modul de respetare a prevederile legale, conformitatea şi modul de etichetare, prezentare şi publicitate a băuturilor răcoritoare, a sucurilor şi nectarurilor din fructe.
15% din sucurile verificate, improprii consumului
La nivel naţional au fost controlaţi 658 de operatori economici – 72 distribuitori, 562 magazine, 18 staţii de benzină şi 6 producători. La un număr de 404 dintre aceştia au fost constatate deficienţe privind conformitatea şi modul de etichetare, prezentare şi publicitate. A fost verificată o cantitate de 530.741 litri produse, respectiv 40.431 litri sucuri, 60.549 litri nectaruri si 42.9761 litri băuturi răcoritoare. Aproximativ 78.000 litri din cantitatea controlată – 5.880 litri sucuri, 346 litri nectaruri si 71.732 litri băuturi răcoritoare – nu se încadrau în prevederile legale în vigoare, privind protecţia consumatorilor.
Printre măsurile dispuse de inspectorii de la Protecţia Consumatorilor au fost oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a 41.341 litri de băuturi răcoritoare, nectaruri şi sucuri din fructe în valoare de circa 32.689 lei. Produsele erau improprii consumului uman, fiind produse depozitate în condiţii improprii sau cu data durabilităţii minimale depăşită; oprirea temporară de la comercializare a 24.763 litri de băuturi răcoritoare, nectaruri şi sucuri din fructe în valoare de 130.790 lei până la remedierea neconformităţilor constatate; aplicarea de 429 sancţiuni contravenţionale, din care 273 amenzi în valoare de 705.400 lei şi 156 avertismente pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.
Eticheta nu preciza avertismentele obligatorii legate de E-uri
În Dolj, inspectorii OPC au controlat 7 operatori economici, fiind cu toţii găsiţi în abateri. Cantitatea produselor controlate a fost de 391,5 litri iar cantitatea produselor cu abateri de 205,5 litri. Au fost opriţi temporar de la comercializare 44 de litri, în valoare de 440 de lei. Sancţiunile aplicate au constat în două avertismente şi cinci amenzi în valoare totală de 7.000 de lei.
Inspectorii au găsit la comercializare, într-un mare market alimentar, nectar de piersici „Tamek” – produs în UE – fără elemente de identificare şi caracterizare a produsului. Faţă de cele constatate a fost dispusă măsura opririi temporare de la vânzare a 44 litri nectar şi a fost aplicată amendă în valoare de 2.000 de lei.
Lipsa afişării preţurilor i-a costat 5.000 de lei
O altă obligaţie a comercianţilor este afişarea preţurilor de comercializare şi preţul pe unitatea de măsură, conform legislaţiei în vigoare. Abaterea a fost constată la 6 operatori economici care comercializau nectaruri şi băuturi răcoritoare. Acestora le-au fost aplicate 6 sancţiuni contravenţionale, dintre care 2 avertismente şi 4 amenzi în valoare de 5.000 de lei.
Comercianţii trebui să mai respecte condiţiile de depozitare prevăzute de producători la comercializarea băuturilor răcoritoare şi a sucurilor şi nectarurilor de fructe. Şi nu puţine sunt situaţiile când, cu ochiul liber, vedem paleţi de sucuri ce stau în bătaia razelor solare, ore în şir, în fiecare zi. De asemenea, calitatea produselor înseamnă respectarea stării ambalajelor – integritate şi etanşeitate – astfel încât să nu fie permisă modificarea calităţii iniţiale a produsului; încadrarea în volumul net declarat, încadrarea în data durabilităţii minimale declarată de producători.
Sfaturi pentru consumatori
Conducerea Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Sud-Vest Oltenia Craiova face câteva precizări în atenţia consumatorilor. „Acordaţi o prudenţă deosebită atunci când cumpăraţi sucuri, nectaruri din fructe şi băuturi răcoritoare asupra modului de prezentare a ambalajului, asupra etanşeităţii recipientelor; în cazul în care ambalajul este bombat rezultă că a început procesul de fermentare şi produsul nu mai este apt consumului. Acordaţi atenţie condiţiilor de depozitare, atât în magazinul de desfacere, cât şi la domiciliu, atunci când producătorul impune condiţii în acest sens. În cazul sucurilor şi nectarurilor din fructe, odată deschise ambalajele este recomandat consumul lor într-un timp relativ scurt, iar ambalajele deschise vor fi păstrare în condiţii de refrigerare – în frigider, nu în congelator. Citiţi cu atenţie înscrisurile de pe etichete şi cumpăraţi numai acel produs care corespunde preferinţelor şi necesităţilor dumneavoastră. Refuzaţi produsele care prezintă data durabilităţii minimale modificată sau depăşită. La cumpararea produselor alimentare solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs.”, ne-a precizat Radu Preda, comisar şef în cadrul Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Sud-Vest Oltenia.