Subcategorie a genului science fiction, inspirat de progresul tehnologic produs în perioada revoluţiei industriale de la sfârşitul secolului trecut, stilul steampunk se manifestă cu precădere în literatură, muzică, modă şi arhitectură. În premieră naţională, la Craiova îşi pune amprenta şi în teatru! Şi asta datorită talentului actoricesc, creativităţii şi îndemânării câtorva artişti ai Teatrului pentru Copii şi Tineret „Colibri”, care şi-au dorit să transpună în scenă o poveste adaptând-o realităţilor şi trendurilor prezentului. Aşa a căpătat contur spectacolul „Hansel şi Gretel”, după Fraţii Grimm, a cărui premieră va avea loc pe data de 26 martie, în cadrul Săptămânii Teatrului. Pentru Geo Dinescu, Mugur Prisăcaru şi Marin Fagu aproape fiecare detaliu al noii reprezentaţii este o provocare, căci, pe lângă faptul că sunt protagonişti, ei au şi-au asumat munca de documentare, ca şi rolurile de regizor, scenograf – creând atât decorurile, cât şi costumele şi păpuşile –, compozitor etc. Toate în stilul steampunk! Unul care, deşi greu de abordat, este foarte ofertant, spun artiştii. Aşa se face că „Hansel şi Gretel” este nu numai prima premieră a anului la Teatrul „Colibri”, ci şi unul dintre cele mai originale şi mai aşteptate spectacole!
Mecanisme de ceas, părţi componente ale unor obiecte considerate mari invenţii din perioada industriei revoluţionare, accesorii cu design vintage, în tonuri metalice, predominante fiind culorile maro, negru şi gri, costume cu un mix reuşit între perioada victoriană, moda Vestului Sălbatic şi elemente suprarealiste ale genului fantasy – toate se regăsesc în inedita montare de la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri”. Povestea celor doi copii – un băiat, Hansel, şi o fetiţă, Gretel – ce au fost părăsiţi în inima codrului şi aventurile lor până la revenirea acasă s-a mai aflat în repertoriul instituţiei, la sfârşitul anilor ’90. Însă acum ea este adaptată prezentului, cu trendurile, ca şi cu toate transformările lui sociale.
Managerul Adriana Teodorescu: „Estetic, stilul steampunk este foarte atractiv pentru generaţiile de astăzi”
„Una dintre premierele acestei montări ar fi cheia vizuală în care este realizat spectacolul: steampunk. Estetic, este foarte atractiv pentru generaţiile de astăzi. Nu este un spectacol care se adresează doar copiilor de 3, 5, 7 ori 10 ani. El se adresează, în egală măsură, fraţilor mai mari, adolescenţilor, părinţilor, adulţilor care nu au copii. De ce? Pentru că nu prezintă strict povestea clasică. Ea se regăseşte, dar are mai multe straturi de înţelegere. Te regăseşti şi ca părinte în atitudinea pe care o ai faţă de copiii tăi când sunt mici şi cât cresc, dar înseamnă şi atitudinea copiilor care cresc faţă de amintirile din copilărie. Înseamnă, în acelaşi timp, abordarea unor probleme şi teme sociale acute. Pentru că există, din nefericire, copii privaţi de unul dintre părinţi, din diverse motive, dar şi copii care se simt abandonaţi chiar cu doi părinţi în casă… Cu toate acestea, nu este un spectacol trist, însă el ridică spectatorului nişte întrebări”, explică Adriana Teodorescu, manager al Teatrului „Colibri”.
Adevărată probă a creativităţii şi îndemânării pentru cei trei artişti!
În echipa Geo Dinescu, Mugur Prisăcaru, Marin Fagu se lucrează de zor zilele acestea îndeosebi la realizarea scenografiei, pentru a putea începe cât mai repede repetiţiile pe scenă. Se vopsesc şi se asamblează piesele de butaforie, se croiesc şi se cos costume… Şi se improvizează mult, pentru că stilul steampunk se defineşte prin anumite elemente, pe care artiştii nu le au la îndemână şi pentru realizarea cărora dau o adevărată probă a creativităţii şi îndemânării!
„Muncim încă de la începutul lunii decembrie, când am avut conceptul, ideea. Şi este mult de lucru, deoarece cam totul este făcut de noi. Ne-am uitat foarte mult la tutoriale, să vedem cum se realizează o pălărie ori o sticlă steampunk. Ne plăcea stilul, dar nu ştiam toate acestea. Însă am fost autodidacţi! Am învăţat, am experimentat, am mai greşit, iar până la urmă a ieşit bine!”, povesteşte actriţa Geo Dinescu, recent venită în trupa „Colibri”, pentru care a lăsat în urmă Bucureştiul şi Teatrul de Animaţie „Ţăndărică”.
Deşi are o bogată experienţă în teatru, recunoaşte că „e un spectacol foarte greu” îndeosebi din punct de vedere scenografic, unic în România. „Au mai fost tentative, inclusiv în Bucureşti, de îmbinare a stilului vechi cu cel nou, dar nu steampunk total, cu roţi, ceasuri vechi, lanţuri, ţevi de cupru… Inclusiv muzica, păpuşile, costumele sunt steampunk!”, spune actriţa. Cu toate impedimentele, stilul a fost preferat deoarece „este foarte ofertant”, permiţând „realizarea unui spectacol de efect”.
Marin Fagu mixează acordurile steampunk cu muzica orchestrală
Într-unul dintre atelierele teatrului, Marin Fagu meştereşte… „Am demontat diverse potenţiometre şi ampermetre de la diferite maşinării care nu mai funcţionează, am demontat coturi de la instalaţii sanitare, ca să facem un sistem steampunk, care e un copac. Pentru că în spectacol îmbinăm două scene: una care se desfăşoară în casa părinţilor, cealaltă în pădure”, explică actorul, în timp ce mâinile continuă să asambleze, să fixeze, să înşurubeze…
Marin Fagu este şi autorul muzicii noii montări, o combinaţie între muzica steampunk şi cea orchestrală, ne spune. „Este o muzică mai stranie, cu sunete mai ciudate. Totuşi, nu atât de industrializate ca muzica steampunk, pentru că nu s-ar fi potrivit prea bine pentru a transmite emoţia şi stările personajelor”, explică artistul, angajat al Teatrului „Colibri” de anul trecut.
Mugur Prisăcaru: „De-abia aştept să mă îmbrac în costum şi să-mi iau rolul în serios!”
Alături de el, Mugur Prisăcaru e preocupat de îmbinarea altor piese pentru sistemul-copac. Spre deosebire de Marin Fagu, are 37 de ani petrecuţi în acest teatru, însă demult nu a mai avut ocazia să demonstreze de această manieră câte ştie şi poate să facă! „Este unul dintre cei mai valoroşi actori păpuşari pe care îi are România, dar care nu a fost pus în valoare şi nu i s-a dat frâu liber creaţiei până la acest spectacol”, apreciază managerul Adriana Teodorescu. „Când am venit eu aici, nu exista facultate de teatru. Se dădea un examen şi, dacă aveai aptitudinile pentru a fi păpuşar, ocupai un loc în echipă. Însă existau nişte reciclări anuale, unde învăţam istoria teatrului, psihologia copilului, modul de a construi păpuşi… Ne adunam toţi actorii din ţară şi făceam un spectacol exact aşa cum îl facem noi acum pe acesta. Aşa că mi-am amintit de-atunci şi mi-a folosit foarte mult acum!”, spune Mugur Prisăcaru, care, pe lângă text, a realizat şi schiţele la scară pentru păpuşi, care au o mecanică deosebită. „De-abia aştept să lucrez la scenă! Să mă îmbrac în costum şi să-mi iau rolul în serios!”, adaugă.
Premiera spectacolului va avea loc în Săptămâna Teatrului
Spectacolul „Hansel şi Gretel” va avea premiera în Săptămâna Teatrului (20-27 martie), când Teatrul pentru Copii şi Tineret „Colibri” celebrează trei mari sărbători: Ziua Internaţională a Teatrului pentru Copii şi Tineret (20 martie), Ziua Mondială a Marionetiştilor şi Păpuşarilor (21 martie) şi Ziua Mondială a Teatrului (27 martie). Primele două se derulează sub egida organizaţiilor ASSITEJ (Asociaţia Internaţională a Teatrelor pentru Copii şi Tineret) şi UNIMA (Uniunea Internaţională a Marionetiştilor), al căror membru este şi Teatrul „Colibri”. Tot atunci, instituţia va mai organiza expoziţii, Ziua Porţilor Deschise, precum şi alte evenimente în parteneriat cu Casa de Cultură „Traian Demetrescu” şi Biblioteca Judeţeană „Alexandru şi Aristia Aman”.