Ieri a fost zi de doliu naţional în Rusia, după ce un avion cu 244 de oameni la bord s-a prăbuşit sâmbătă dimineaţă într-o zonă muntoasă din peninsula egipteană Sinai. În avion erau turişti, în mare parte de naţionalitate rusă, care se întorceau din vacanţă. Nu există supravieţuitori. În Rusia a fost deschisă de asemenea o anchetă, iar sediile companiei aeriene care opera aeronava şi ale firmei de turism la ale cărei servicii apelaseră pasagerii au fost percheziţionate, în timp ce investigatori din Franţa şi Germania erau aşteptaţi ieri în Egipt, o procedură obişnuită pentru toate incidentele în care este implicat un avion Airbus, cele două ţări fiind principalii membri ai consorţiului european care construieşte acest tip de aeronavă. Cele 224 de persoane de la bordul avionului – turişti şi membri ai echipajului, în mare majoritate de naţionalitate rusă – au murit sâmbătă în urma prăbuşirii aeronavei Airbus în care se aflau în Sinai, bastion al ramurii egiptene a grupării Statul Islamic (SI). Gruparea jihadistă a transmis că a doborât avionul ca represalii pentru intervenţia rusă din Siria, însă ministrul rus al transporturilor, Maxim Sokolov, a respins această revendicare, spunând că autorităţile egiptene “nu dispun de nicio informaţie care ar confirma astfel de insinuări”. Experţii în aeronautică sunt de asemenea sceptici în legătură cu revendicarea SI, lucrând cu ipoteze precum apariţia unei defecţiuni tehnice sau existenţa unei bombe la bord. Sokolov şi ministrul pentru situaţii de urgenţă, Vladimir Puşkov, au ajuns sâmbătă seară la Cairo împreună cu o echipă de experţi pentru a participa la ancheta care va fi condusă de autorităţile egiptene. În Rusia, drapelurile au fost coborâte în bernă ieri la clădirile oficiale, iar posturilor de televiziune li s-a cerut să anuleze programele de divertisment, conform unui decret al preşedintelui Vladimir Putin, difuzat sâmbătă de Kremlin. Contactul cu avionul Airbus A321-200 al companiei ruse Kogalimavia, mai cunoscută sub numele de Metrojet, a fost pierdut la 23 de minute după decolarea sa, în zorii zilei de sâmbătă, de pe aeroportul celebrei staţiuni balneare Sharm el-Sheikh, la Marea Roşie, şi când se afla la o altitudine de peste 9.100 de metri. Potrivit unor responsabili ai aviaţiei civile egiptene, căpitanul se plângea în acel moment de o eroare tehnică la sistemul său de comunicare. Însă ministrul egipten pentru aviaţie civilă, Hossam Kamal, a dat asigurări că, până la pierderea contactului, “comunicarea între pilot şi turnul de control era normală” şi că pilotul nu a cerut schimbarea traseului. Avionul avea ca destinaţie Sankt-Petersburg, al doilea oraş din Rusia. Compania Metrojet a precizat într-un comunicat că avionul fusese supus unui control tehnic complet în 2014 şi că pilotul avea 12.000 de ore de zbor la activ. Dintre cei 217 pasageri, 214 erau ruşi şi trei ucraineni, a precizat guvernul egiptean. Echipajul avea şapte membri. Potrivit Moscovei, pasagerii aveau vârste cuprinse între 10 luni şi 77 de ani. Cutiile negre ale aparatului au fost găsite şi vor fi analizate, a precizat guvernul. Potrivit autorităţilor egiptene, trupurile neînsufleţite ale victimelor şi rămăşiţele aeronavei au fost împrăştiate pe o suprafaţă circulară de 8 km diametru şi poate chiar mai mult, la al-Hassana, într-o zonă muntoasă din provincia deşertică Sinaiul de Nord. Ramura egipteană a SI, care se numeşte Provincia Sinai, a transmis că este la originea prăbuşirii avionului, fără a preciza cum ar fi doborât aeronava. “Soldaţii Califatului au reuşit să doboare un avion care transporta peste 220 de cruciaţi, care au murit cu toţii”, a postat SI pe Twitter. De mai mulţi ani, forţele de securitate egiptene sunt ţinta atacurilor aproape zilnice ale ramurii egiptene a SI în Sinai. Însă staţiunile balneare de la Marea Roşie rămân o importantă destinaţie turistică, frecventată în special de ruşi sau de turişti din Europa de Est. Potrivit unor experţi militari intervievaţi de AFP, extremiştii SI nu dispun de rachete capabile să lovească un avion la atitudine de 9.100 de metri. Însă ei nu au exclus posibilitatea existenţei unei bombe la bord sau ca avionul să fi fost lovit de o rachetă când pierdea din altitudine în urma unor defecţiuni tehnice sau a altor motive după pierderea contactului radio. Într-o conferinţă de presă, premierul egiptean, Sherif Ismail, a ocolit întrebările privind revendicarea SI şi a reiterat că numai cutiile negre vor dezvălui “motivele prăbuşirii”. Mai multe companii aeriene – Air France (Franţa), Lufthansa (Germania) şi Emirates (Emiratele Arabe Unite) – au anunţat că nu vor mai survola zona Sinai, “până la noi ordine”, ca “măsură de securitate”. Cel mai recent accident aviatic din Egipt data din ianuarie 2004, când 148 de persoane, dintre care 134 de turişti francezi, au murit după ce un avion Boeing 737 al companiei egiptene Flash Airlines s-a prăbuşit în Marea Roşie.
Acasă Actualitate Actualitate externă Doliu naţional în Rusia. Toţi cei 244 de oameni de la bordul...