Cea mai mare linie aeriană low-cost, low-fare din România şi din Europa Centrală şi de Est Wizz Air, a anunţat ieri că va lansa zboruri din Craiova spre şi de la Milano – Bergamo, începând din data de 20 mai 2013. Noua rută low-fare Wizz Air, va fi operată iniţial de două ori pe săptămână, luni şi vineri, şi va permite companiei să transporte peste 30.000 de pasageri pe an, generând totodată 30 de locuri de muncă la nivel local. Venirea companiei aeriene de low-cost la Craiova arată că eforturile Consiliului Judeţean Dolj de a dezvolta Aeroportul Internaţional Craiova au dat roade, reprezentanţii Wizz Air afirmând ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că aeroportul din Craiova a îndeplinit toate condiţiile impuse pentru crearea unei rute de zbor. Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, a anunţat că vrea să fie primul craiovean care cumpără un bilet pe ruta Craiova-Bergamo, pentru zborul din 20 mai 2013, preţul unei curse stabilit de operatorul aerian plecând de la 72 RON.
Ion Prioteasa: “Voi cumpăra primul bilet!”
Şeful administraţiei publice judeţene, Ion Prioteasa, a declarat ieri că aducerea companiei aeriene Wizz Air la Craiova este o realizate importantă pentru Aeroportul Internaţional Craiova şi pentru Consilul Judeţean Dolj, un rezultat al investiţiilor din ultimii ani. “E o zi mare azi pentru Craiova şi regiunea Oltenia. Suntem bucuroşi să vă spune că ceea ce v-am anunţat de-a lungul timpului în legătură cu dezvoltarea Aeroportului din Craiova prinde în acest moment un şi mai pronunţat contur. Oficial, de azi, Wizz Air este la Craiova! Vreau să anunţ cu mare satisfacţie că voi cumpăra primul bilet pentru cursa de Bergamo. Aşa cum se ştie, de câţiva ani de zile Consiliul Judeţean Dolj investeşte masiv în Aeroportul din Craiova. Peste 10 milioane de euro investiţi de Consiliul Judeţean Dolj până în prezent la Aeroportul din Craiova în construcţii, în infrastructură, în maşini şi utilaje. Se conturează astfel unul din punctele forte ale Regiunii Oltenia. Ne-am adresat în toată această perioadă foarte multor firme care să vină şi să opereze pe Aeroportul din Craiova. Am luat contact cu peste 15 companii cărora le-am scris în ultimii doi ani de zile”, a afirmat preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa.
Şeful administraţiei publice judeţene a anunţat că în cursul acestei săptămâni a primit documentele semnate cu Wizz Air pe o perioadă de cinci ani. “Alături de noi a venit prietenul nostru György Abrán, directorul comercial al firmei Wizz Air, companie de care v-am vorbit în mai multe rânduri că suntem în tratative şi că ne aşteptăm la un final fericit. Acum putem să vă spunem că discutăm de mai mult de doi ani de zile şi că suntem în contact de patru ani de zile. În această ultimă perioadă de timp, documentele au trebuit să circule între Craiova şi Geneva, unde este sediul companiei. În cursul acestei săptămâni am primit documentele semnate pe o perioadă de cinci ani de zile. Din acest moment putem să spunem – Wizz Air zboară de la Craiova, iar oltenii zboară în low-cost. Un bilet dus-întors va costa nici 40 euro. Din acest moment Aeroportul din Craiova va trăi o altă viaţă, urmând să-şi dubleze numărul de pasageri”, a mai spus Ion Prioteasa.
Investiţiile făcute la Aeroportul Craiova au dat rezultate
Directorul comercial al companiei Wizz Air, György Abrán, prezent la conferinţa de presă, a afirmat că eforturile Consiliului Judeţean Dolj de a moderniza şi dezvolta Aeroportul din Craiova au contat foarte mult în alegerea conducerii operatorului de low-cost de a opera la Craiova. “Astăzi marcăm începutul unei cooperări cu Aeroportul din Craiova, şi Consiliul Judeţean Dolj. Wizz Air este o companie mare care, în ultimele 12 luni, a avut 12 milioane de pasageri. Operăm în 16 baze situate în nouă ţări. Avem 39 de aeronave Airbus şi 1.500 de angajaţi. Numai în România avem trei milioane de pasageri şi, luând în considerare această cifră, putem spune că suntem cea mai mare companie care operează în România. Alături de Aeroportul din Craiova mai operăm pe alte cinci aeroporturi din România – Cluj, Târgu Mureş, Timişoara, Bucureşti şi Arad. În ceea ce priveşte Craiova, vă pot spune că prima rută pe care vom opera este Craiova – Milano Bergamo începând din luna mai, cu o frecvenţă de două ori pe săptămână, luni şi vineri, la un preţ ce pleacă de la 72 RON pentru o cursă. Această rută spre Milano-Bergamo îi va ajuta atât pe cei care vor să facă turism, putând ajunge rapid la Milano şi oraşele mari din nordul Italiei, o zonă foarte frumoasă, pe oamenii de afaceri, cât şi pe cei care sunt plecaţi şi vor să-şi vadă familia mai des. Aşa cum a spus domnul Prioteasa, am avut discuţii intense în ultimii ani. Pentru a opera pe un aeroport avem nevoie de anumite condiţii, iar Aeroportul din Craiova a făcut foarte multe lucruri în acest sens şi suntem fericiţi că am semnat acest contract. Evident aceasta este o primă rută şi sperăm ca în perioada următoare să dezvoltăm şi alte rute”, a declarat directorul comercial al companiei Wizz Air, György Abrán.
“Estimăm că putem ajunge la un milion de pasageri în câţiva ani”
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Cristinel Iovan, a subliniat că venirea companiei aeriene de low-cost Wizz Air la Craiova reprezintă unul dintre cele mai importante momente pentru judeţul Dolj. Acesta apreciază că în câţiva ani numărul pasagerilor care vin şi pleacă de pe Aeroportul Internaţional Craiova, ar putea ajunge la un milion. “Este unul dintre cele mai importante momente pe care eu le trăiesc de când sunt vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Dolj. Probabil că în timp vom vedea impactul aducerii primului operator low-cost pe Aeroportul din Craiova. Apariţia primului operator de low-cost în regiunea noastră îi va determina pe olteni să se deplaseze mai mult către destinaţii pe care vor să le vadă. Aducerea Wizz Air la Craiova dovedeşte că strategia noastră pentru dezvoltarea aeroportului a fost una corectă şi că paşii pe care i-am parcurs în acest sens au fost fireşti. Nu puteam să aducem o astfel de companie mare dacă nu am fi avut un aeroport care să corespundă standardelor atât de aspre ale Uniunii Europene. Preţul scăzut al biletelor de avion pe cursa de Bergamo va aduce, din estimările celor de la Wizz Air, un plus de 30.000 de pasageri. Înseamnă practic o dublare a numărului de pasageri ai Aeroportului din Craiova, înseamnă efecte pozitive asupra economiei doljene. Pe viitor, în estimările făcute pe masterplanul pe aeroport pe care l-am făcut în 2008, estimăm că putem ajunge la un milion de pasageri în câţiva ani. Sperăm ca destinaţiile se vor diversifica”, a declarat Cristinel Iovan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dolj.
Mircea Dumitru, directorul Aeroportului din Craiova:
„Vreau să mulţumesc şi presei. Orice companie mare are un birou de monitorizare a presei, iar atunci când vă mulţumesc vreau să spun că şi presa craioveană a avut un rol important în aducerea Wizz Air prin prezentarea a ceea ce s-a investit de către Consiliul Judeţean Dolj pentru modernizarea Aeroportului din Craiova. Acest moment este unul istoric. Astăzi parcurgem un pas decisiv spre inaugurarea oficială a Aeroportului Craiova. Colaborarea cu Wizz Air este unică şi demonstrează că visul nostru de a avea un aeroport şi de a sprijini turismul local a devenit în sfârşit realitate. Noi vom insista şi pentru celelalte destinaţii pe care le-am propus şi mă refer aici la Barcelona, Londra, Koln, Paris sau Bruxelles”.
ALINA DRĂGHICI
György Abrán, director comercial Wizz Air :
“Avem destinaţiile pe care trebuie să le luăm în vedere”
Wizz Air, cea mai mare linie aeriană low cost, low-fare din România şi din Europa Centrală şi de Est a anunţat ieri că va lansa zboruri din Craiova. Despre planurile de business creionate de conducerea companiei în ceea ce priveşte diversificarea zborurile de pe Aeroportul Internaţional Craiova, dar şi despre ceea ce face diferenţa între un zbor marca “Wizz Air” şi alte zboruri prestate de companii concurente am discutat cu directorul comercial György Abrán
Domnule director, ce reprezintă Craiova pe harta Wizz-air?
“Craiova este de fapt al şaselea aeroport din România. Avem un angajament foarte puternic de a dezvolta România, aviaţia şi traficul de pasageri. Ca parte din această dezvoltare suntem mai mult decât fericiţi să deschidem acest nou punct – Craiova şi să o introducem pe harta Wizz-air”.
În strategia Wizz-air, când v-aţi hotărât să lansaţi zboruri de pe Aeroportul Internaţional Craiova, s-a luat în calcul toată zona Olteniei?
“Absolut! Întotdeauna avem în vedere întreaga regiune ca şi zonă de atragere, ştim că oraşul Craiova face parte din regiunea Oltenia şi e înconjurat de încă 4 judeţe Mari. Acum, cu deschiderea podului de la Calafat, ne gândim şi la zona de Nord a Bulgariei ca şi potenţiali clienţi şi ne-am gândit pentru prima rută în nordul Italiei Milano-Bergamo”.
Tarife mici şi diferenţiate
Exceptând tarifele care sunt extrem de atractive, cu ce mai iasă în evidenţă compania Wizz-air ? De ce ar trebui să aleagă oltenii zborurile cu Wizz-air şi nu cu Carpatair sau cu Tarom ?! Care sunt atuurile companiei pe care o reprezentaţi în faţa altor operatori?
“Clienţii Wizz-air au în vedere întotdeauna atât preţurile cât şi calitatea serviciilor. Ceea ce facem noi la Wizz-air este faptul că, fiind o companie low-cost, low-fare avem nişte tarife mai mici decât ale transportatorilor tradiţionali, şi, în plus faţă de asta avem servicii excepţionale. Vorbim de aeronave noi cu scaune din piele, echipaj foarte tânăr. Trebuie să mergeţi să încercaţi pentru a vedea aceste lucruri. Un mare avantaj este faptul că clientul îşi poate alege serviciile. Dacă vrea numai să fie transportat de la Craiova la Bergamo, atunci plăteşte biletul şi atât. Dacă vrea servicii suplimentare pe care le putem oferi întotdeauna: mai mult spaţiu pentru picioare, îmbarcare prioritară, băuturi sau alte lucruri de consumat la bord, atunci plăteşte suplimentar, dar ideea este că oferim foarte multe servicii.”
Să înţelegem că din cele 180 de locuri câte are aeronava, o parte sunt destinate clasei de bussines şi cealaltă parte, clasei economic?
“Nu facem diferenţă între business şi turism sau economic, există o singură clasă, însă există servicii preferenţiale pe care clientul le poate alege chiar şi online. Ceea este important că pasagerul are posibilitatea de a alege, asta a încercat să facă Wizz-air, să nu oblige pasagerul să plătească nişte servicii dacă nu are nevoie de ele”.
Londra, destinaţie de viitor
Pe lista viitoarelor destinaţii nu am văzut Londra, nici Germania. Din câte am înţeles, reprezentanţii companiei Ford au făcut mai multe demesuri către Aeroportul Internaţional Craiova şi pentru aceaste destinaţii. Vă gândiţi la un parteneriat cu Ford sau vă gândiţi şi la aceste destinaţii, pe viitor …?
“Întotdeauna mi se pune această întrebare şi mi-e greu să răspund. Nu pot să vă spun un lucru pe care să-l puteţi lua ca şi definitiv pentru că noi evaluăm în mod continuu oportunităţile. Avem destinaţiile pe care trebuie să le luăm în vedere, dar mai întâi trebuie să facem o evaluare completă a întregii perspective pentru vedea ce înseamnă cerere, costuri, pierderi, venituri sau profit, ca să facem un plan de bussines pentru a vedea care este următoarea destinaţie posibilă. Probabil că vom avea în vedere şi Londra şi Germania…”.
În acest moment Wizz-air are în plan şi alte deschideri de noi baze sau de noi puncte de plecare în România?
“Avem în momentul de faţă o flotă de 39 de aeronave. Comanda pe care am plasat-o la fabrica AIRBUS din Toulouse este de 100 de aeronave. Încercăm să creştem în fiecare an şi să găsim baze unde să le plasăm. Avem în vedere să ne extindem în Europa în continuare, România este în continuare un target, iar oraşul Craiova este dintre cele norocoase.”
La Craiova să înţelegem că nu este o bază, ci doar un loc de lansare zboruri…
Echipajul este românesc, dar aeronava care va efectua zboruri din şi către Craiova nu va înnopta la Craiova, ci la Cluj, dar zborul este direct.
MARGA BULUGEAN