Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat, ieri, că Master Planul general de transport, care cuprinde toate intervenţiile în infrastructură pentru 2014-2030, reprezintă rezultatul unei analize „absolut ştiinţifice” elaborate de cea mai mare companie din lume specializată în domeniu. Rus a făcut această declaraţie după ce a prezentat, ieri, Master Planul general de transport al României în faţa comisiilor parlamentare de transporturi, reunite în şedinţă comună.
„Am prezentat celor două comisii de transport Master Planul general de transport al României, care este un document strategic ce prevede toate intervenţiile care se vor face în 2014-2030 pentru a se asigura o infrastructură solidă rutieră, feroviară, navală şi aeriană care să asigure dezvoltarea economică. Ea cuprinde autostrăzi, drumuri expres, drumuri transregionale, dezvoltarea transportului naval, porturi şi căile de navigaţie atât pe Dunăre, maritime, centre modale şi zona aeriană şi zona de cale ferată”, a spus Rus.
Întrebat de ce în acest document au fost înlocuite autostrăzile cu drumurile expres, Rus a precizat: „Nu este vorba de a înlocui nimic cu nimic. Deci nu este înlocuit în acest master plan vreun milimetru de drum regional cu drum expres sau cu autostradă. Aşa rezultă pe seama analizelor absolut ştiinţifice făcute de către o companie, probabil cea mai mare din lume, specializată în acest domeniu, care a făcut o analiză ştiinţifică a ceea ce înseamnă trafic în România, nevoia de interconectivitate, suport solid pentru dezvoltarea economică”.
Rus a spus că din această „analiză ştiinţifică” rezultă şi numărul de aproximativ 1.300 de kilometri de autostradă, precum şi nevoia a peste 2.000 de drumuri expres cu patru benzi şi a peste 3.000 de kilometri de drumuri transregionale. El a mai spus că acesta este documentul semifinal, întrucât mai e nevoie şi de finalizarea impactului de mediu, care se va termina până al finele lunii noiembrie, urmând ca cele două documente să se transforme într-un program operaţional. România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă şi 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030, reiese din Master Planul de Transport, în condiţiile în care fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea în aprilie 1.800 kilometri noi de autostradă până în anul 2020. Proiectele de autostrăzi incluse în Master Plan sunt Sibiu – Braşov (103 km), Ploieşti – Comarnic (49 km), Craiova – Piteşti (115 km), Comarnic – Braşov (54 km), Braşov – Bacău (158 km) şi Gilău – Borş (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor. În plus, Master Planul cuprinde construcţia de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA.
În actuala variantă a Master Planului, secţiunea Sibiu – Piteşti, de 115 km, una dintre cele mai aşteptate autostrăzi din România, promisă de autorităţi, figurează ca viitor drum expres. „O să avem dezbateri, discuţii pro, contra, în următoarele trei săptămâni, să zicem 20 de zile, după care vom începe să punctăm, să transformăm acest Master plan în programul operaţional. Îl vom prezenta Guvernului, iar Guvernul va decide şi atunci, în Guvern, vom şi etapiza: cu asta începem, cu ailaltă în 2019, cu ailaltă în 2021, etcetera”, a spus Rus.