Consiliul Național al Elevilor condamnă inițiativa de decalare a structurii anului școlar

0
528
Consiliul Național al Elevilor (CNE) condamnă inițiativa de a decala, din nou, structura anului școlar 2019-2020, deja reglementată prin Ordinul Ministrului Educației Naționale nr. 3191/2019.
“Așa cum este menționat în Legea Educației Naționale nr. 1/2011, elevul este beneficiarul primar al sistemului de învățământ, reprezentând astfel centrul tuturor măsurilor din sistemul de învățământ. În ciuda acestui fapt, modificările nefundamentate și efectuate pe repede-înainte definesc încă o dată mecanismul principal de acțiune al decidenților”, se arată într-un comunicat de presă remis cotidianului “Cuvântul Libertăţii”.
Consiliul Național al Elevilor militează încă din 2015 pentru o structură a anului școlar care să înceapă cu 1 septembrie. În cadrul Comisiei de Dialog Social ce a avut loc în data de 14 februarie 2019, unde Consiliul Național al Elevilor a fost singurul reprezentant al societății civile care a propus și a susținut începerea anului școlar din data de 1 septembrie, Ministerul Educației Naționale a ajuns la un compromis alături de structurile reprezentative ale elevilor. Astfel, 9 septembrie 2019 a rămas data oficială de debut a anului școlar, acesta fiind un prim pas spre atingerea obiectivului de a structura anul școlar astfel încât să înceapă pe 1 septembrie și să se finalizeze pe 1 iunie, luând în considerare promisiunea de a dezbate propunerea CNE pentru anul școlar următor.
“Modul în care sunt luate astfel de decizii reflectă inexistența unei strategii educaționale de termen lung, și demonstrează în continuare încercările de a implementa modificări populiste. Interesele legitime ale elevilor, beneficiarii primari ai sistemului educațional, sunt mai presus de interesele agenților economici de a obține profit în timpul extrasezonului”, se mai arată în comunicat. Decalarea cu o săptămână ar provoca diverse impedimente în a duce la bun sfârșit un act educațional eficient și continuu, având în vedere cele 15 săptămâni ale semestrului I raportate la celelalte 20 din semestrul al II-lea, subliniază reprezentanţii CNE. Acest aspect denotă lipsa de proporționalitate dintre cele două componente ale anului școlar și programa alocată fiecărui semestru.
“Decalarea structurii anului școlar va accentua astfel practicile nocive de evaluare a elevilor în ultimele săptămâni de școală din cauza lipsei de timp. Mai mult, disconfortul termic din luna iunie își pune amprenta asupra capacității de concentrare a elevilor atât la orele de curs, cât și la examenul de Bacalaureat. Rezultatele pot fi afectate considerabil din cauza temperaturilor ridicate și dificultăților provocate de acestea, având în vedere inexistența unor sisteme de climatizare, cu precădere în mediul rural. În aceeași notă, elevii care fac parte din  învățământul profesional și tehnic finalizează orele de curs cu două săptămâni mai târziu, diminuând semnificativ eficiența și relevanța ultimelor zile de școală”, se precizează în acelaşi comunicat de presă.