De curând, s-a aprobat Regulamentul de avizare a propunerilor de curriculum în dezvoltare locală (CDL), desfăşurat în unităţile de învăţământ profesional şi tehnic din judeţul Dolj. Este încă un pas spre revitalizarea întregului proces educaţional, cu preponderenţă în ceea ce ţine de şcolarizarea „meseriaşilor”, aşa cum pleacă ei de pe „băncile şcolii”, dacă nu cumva termenul nu a fost demonetizat.
La nivelul judeţului Dolj, a fost înfiinţat un grup de lucru: prof. Monica Leontina Sună, inspector general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Dolj, prof. Simona Ciulu (foto), inspector pentru învăţământul profesional şi tehnic, în cadrul ISJ Dolj, Mădălina Neaţu, de la ISJ Dolj, şi prof. Elisa Isabela Cealîcu, cadru didactic de specialitate în învăţământul tehnic.
„Este foarte necesară şi argumentarea eforturilor de dezvoltare a învăţământului profesional şi tehnic. Astfel, în CDL se subsumează principiilor de proiectare a curricumului naţional, dar este determinat de cele două scopuri fundamentale de desfăşurare: dobândirea, de către absolvenţi, a unităţilor de rezultate ale învăţării necesare pentru adaptarea în prezent şi, mai ales, în viitor la cerinţele unei pieţe a muncii aflate într-o continuă şi rapidă schimbare; perceperea, de către tineri, a acelor competenţe-cheie, dacă putem spune aşa, transferabile, necesare pentru integrarea socială. CDL reprezintă oferta educaţională propusă de şcoală, în concordanţă cu nevoile şi interesele de învăţare ale elevilor, cu specificul şcolii şi cu nevoile comunităţii locale sau ale partenerilor economici. Proiectarea şi evaluarea portofoliului implică angajarea partenerilor sociali (operatori economici, asociaţii ori organizaţii locale ale angajaţilor şi angajatorilor), în procesul de identificare a pieţei muncii. Componenta CDL răspunde unei nevoi mai mare de acordare a autonomiei unităţilor de învăţământ, iar stabilirea CDL se bazează pe două capitole: evaluarea disponibilităţii resurselor umane şi materiale existente in unitatea şcolară; realizarea unei analize a nevoilor şi a oportunităţilor specifice contextului social şi economic local”, a precizat prof. Simona Ciulu.
Legea trebuie respectată
Sigur, este nevoie de mai mulţi paşi care trebuie urmaţi, în aşa fel încât programele de dezvoltare să fie avizate: analiza nevoilor prezente şi viitoare în domeniul formării profesionale; identificarea aşteptărilor operatorilor economici faţă de unitatea şcolară, precum şi implicarea acestora în elaborare, pentru realizarea unităţilor de rezultate ale învăţării, prevăzute în Standardul de Pregătire Practică al calificării; discutarea şi avizarea în comisiile metodologice; avizarea ofertei educaţionale de către operatorul economic; propunerea spre avizare a listei cu CDL-uri, în şedinţă, de către inspectorul de specialitate al ISJ Dolj; toate acestea cu respectarea normativelor legale.
„ISJ Dolj nu-şi asumă răspunderea juridică şi nu certifică faptul că CDL-ul avizat de reprezentanţii instituţiei este un produs original realizat de propunătorii indicaţi în fişa de avizare. Răspunderea juridică pentru originalitatea, unicitatea şi drepturile de autori privind conţinutul revin în întregime celor care au făcut propunerea. Programele vor fi depuse la ISJ Dolj, cu două perioade structurale: depunere – 3-14 aprilie; aprobare – cu termen limită 2 iunie”, a mai menţionat Simona Ciulu.