Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila: “Închiderea şcolilor, impact negativ asupra economiei”

0
422
Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a declarat, aseară, la TVR1, care sunt consecințele închiderii școlilor asupra economiei: „Închidem școlile o lună de zile, să spunem, sau două luni de zile, cum s-a întâmplat la începutul anului 2020, ca să treacă valul. În două luni de zile, stau un milion de părinți acasă ca să aibă grijă de un milion de copii, care să spunem că sunt copii până în clasa a VI-a sau a VII-a, care nu pot să stea singuri, copii din grădinițe, copii din ciclul primar și o parte din cei din ciclul gimnazial, închidem școlile, un milion de părinți stau acasă două luni.”

Ministrul a precizat că impactul asupra economiei este „distrugător” dacă părinții trebuie să stea acasă cu copiii: „Lucrul ăsta are un impact pe economie distrugător. (…) Este mult mai mare impactul unei astfel de decizii asupra economiei decât concediile medicale care se semnalează acum în cazul carantinei sau izolării. Asta e o consecință”, scrie TVR. Alexandru Rafila a spus că au fost închise școlile în România pe o perioadă lungă de timp, în timp ce „țările din UE le țineau deschise, cu un număr mai mare de cazuri decât în România”: „Și cea mai gravă consecință, și mie îmi pare rău că diverse organizații care sunt foarte vocale în acest moment nu țin cont de faptul că noi am făcut un atentat la sănătatea copiilor, la dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic și psihic închizând perioade nejustificate de lungi școlile atunci când toate țările din UE le țineau deschise, cu un număr mai mare de cazuri decât în România, iar România le ținea închise.”, conform sursei menționate. Acesta a subliniat că elevii au nevoie de socializare pentru a se dezvolta normal și a dat exemplul Franței în gestionarea școlilor: „Dezvoltarea normală a copiilor presupune socializarea, presupune participarea la procesul de învățământ, nu doar din punct de vedere didactic, și din punct de vedere emoțional, din punct de vedere social, și lucrul ăsta trebuie luat foarte serios în considerare. De ce credeți că în acest moment țări care au o incidență incomparabil mai mare decât România, Franța – v-am dat exemplul – incomparabil mai mare decât România, gândiți-vă că situația din Franța tradusă în termeni românești ar însemna ca noi să avem 120-130 de mii de cazuri zilnic, deci o incidență de 3 ori mai mare decât în România și țin școlile deschise. Credeți că toate țările greșesc? Și România ar fi făcut bine să închidă școlile. Eu cred că situația este inversă și cred că de data asta ne-am acordat și noi soluțiilor din Uniunea Europeană”, potrivit sursei citate. El a explicat de ce s-a decis că funcționarea școlilor să fie legată de gradul de ocupare a paturilor din spitale: „De ce am legat de spitalizare? Pentru că, dacă într-adevăr activitatea școlară favorizează transmiterea bolii, atunci într-adevăr presiunea pe spitale poate să crească și putem ajunge într-un moment în care nu mai putem să tratăm pacienții, fie că discutăm de cei COVID, sau cei cu alte boli. Și din cauza asta le-am legat de gradul de ocupare a spitalelor, încât la atingerea a 75% din capacitatea alocată pentru COVID (…) închidem școala în județul respectiv și în momentul când se intră pe un trend descendent, se ajunge la 70% grad de ocupare, atunci putem să redeschidem activitatea școlară”.

Două scenarii pentru funcționarea școlilor

Scenariul 1: Prezență fizică – rata de ocupare la nivel județean a paturilor COVID e cel mult 75%;

  • Școală online timp de 5 zile la apariția a 3 cazuri confirmate pe o perioadă de 7 zile de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 într-o grupă de învățământ antepreșcolar/preșcolar sau clasă de învățământ primar, gimnazial, liceal, profesional și postliceal.

Scenariul 2: Școală online – rata de ocupare la nivel județean a paturilor de spital COVID-19 e peste 75%;

  • Revenirea la școală cu prezență fizică numai după ce rata de ocupare scade sub 70% la nivel județean.