Lucrarea ultimului mare romantic – aşa cum a fost supranumit Serghei Rahmaninov – interpretată la pian de compozitor însuşi la premiera din 1901, de o sensibilitate care nu poate lăsa indiferent nici un spectator, este unul dintre concertele de pian cele mai cântate în întreaga lume. Adesea devenit fond sonor pentru pelicule cinematografice renumite, precum „Scurtă întâlnire cu Leslie Howard”, Concertul nr. 2 în do minor pentru pian şi orchestră concretizează gândurile lui Rahmaninov despre muzică: „Eu compun muzică pentru că trebuie să dau o expresie sentimentelor mele”.
Lucrarea, devenită legendă a patrimoniului muzical, poate fi audiată la Craiova astă-seară, în cadrul concertului simfonic prezentat, de la ora 19.00, de Filarmonica „Oltenia”, sub conducerea muzicală a dirijorul spaniol Juan Jose Navarro. Evenimentul este organizat în parteneriat cu Asociaţia Interculturală Româno-Coreeană, iar solista serii este pianista Lee Hye-Won, din Coreea de Sud.
Repertoriul mai cuprinde „Amurg de toamnă”, schiță pentru orchestră de coarde de Alfred Alessandrescu, şi Simfonia nr. 8 în Sol major, op. 88 de Antonin Dvorak. Un bilet pentru concert costă 30 lei, cu reducere la jumătate pentru elevi, studenți și pensionari.
Istoria creării Concertului nr. 2 pentru pian si orchestra în do minor op. 18 de Serghei Rahmaninov este una nu lipsită de interes. Compozitorul traversase, în anii tinereții sale, după importante succese, dar și după răsunătorul eșec al Simfoniei I, în martie 1897, o perioadă de profundă depresie, cu implicații psihice grave. Poate că, în unele momente, Serghei Rahmaninov nici nu mai întrezărea o rezolvare pozitivă a acestui impas din care evadează totuși, după trei ani de tăcere. Grație medicului hipnotizator Niels Dahl, care i-a sugerat să încerce revenirea la viață compunând un nou concert pentru pian, Rahmaninov a pășit dincolo de criza existențială realizând o capodoperă. Dedicat medicului salvator, Concertul nr. 2 a luat ființă treptat, compozitorul prezentând în public mai întâi părțile a II-a și a III-a, în decembrie 1900, versiunea integrală fiind realizată de-abia un an mai târziu (prima audiție: 27 octombrie 1901, la Moscova).
Readuce la Craiova sonoritatea acestui concert pianista Lee Hye-Won, aflată nu pentru prima dată pe scena Filarmonicii „Oltenia”. Născută în Coreea de Sud, Lee Hye-Won a studiat pianul, metodica predării instrumentului, muzică de cameră și acompaniament la Universitatea de Muzică din Viena, după absolvire urmând și cursurile de master. Este, de asemenea, licențiată în orgă, cântând frecvent în Biserica „Sf. Augustin” din Viena. Desfășoară o bogată activitate artistică, de la apariții solistice și până la muzică de cameră, recitaluri de lieduri sau de arii din opere. În prezent, predă la Conservatorul „Franz Schubert” din Viena.
La pupitrul dirijoral se va afla, astă-seară, Juan Jose Navarro. S-a născut la Godelleta (Valencia, Spania) și a studiat inițial clarinetul, obținând titlul de profesor și predând apoi la Conservatoarele din Cordoba și Almeria. În plan dirijoral, a urmat mai multe cursuri de dirijat orchestră și bandă (o orchestră formată preponderent din instrumente de suflat și percuție, câteodată și violoncel și contrabas, dar fără viori și viole), fiind îndrumat de reputați maeștri precum Salvador Mas, Manuel Hernandez Silva, Enrique Garcia Asensio. A absolvit Conservatorul Superior de Muzică din Murcia – dirijat orchestră cu prof. Jose Miguel Rodilla, devenind ulterior dirijor asistent la Orchestra de Tineret a Regiunii Murcia. A dirijat concerte în Spania, Italia, Germania, Olanda și Franța. În prezent, este dirijor al Banda Sinfonica de la Agrupacion Musical San Indalecio, profesor și dirijor al formațiilor muzicale de la Real Conservatorio Profesional de Musica de Almería.