Lavinia Craioveanu, inspector şcolar general:  „Mai mulţi elevi trebuie să obţină media peste 5 la Evaluarea Naţională”

0
697

pagina unuPeste două săptămâni, clopoţelul îi va aduna, din nou, la clase şi pe elevii din Dolj. În cele trei luni de vacanţă, şcolile au fost renovate, modernizate şi igienizate şi ar trebui, teoretic, să fie gata să-i primească pe copii în băncuţe. Despre aceste pregătiri, care includ primenirea claselor, necesarul de manuale şcolare, dar şi de cadre didactice, ne-a vorbit, cu deschidere, Lavinia Craioveanu, inspector şcolar general. În plus, pe agenda noului an şcolar, reprezentantul ISJ Dolj şi-a notat un proiect ambiţios şi foarte important, anume acela de a creşte procentul celor care, la examenul de Evaluare Naţională de anul viitor, vor obţine medii peste 5. Este un proiect concret întrucât inspectorul general a pregătit deja pârghiile prin care va acţiona pentru ducerea la bun sfârşit a acestui plan.  

-Doamna inspector şcolar general,au fost foarte multe discuţii pe marginea debutului de an şcolar. Mai exact, când începe anul şcolar şi când va avea loc festivitatea de deschidere?

Anul şcolar începe pe data de 12 septembrie, iar festivităţile de deschidere a anului şcolar vor avea loc tot pe 12 septembrie, la orele stabilite de către consilile de administraţie ale fiecărei şcoli.

-La ce unitate de învăţământ va fi prezent inspectorul şcolar general?

– Eu voi prezentă, în mod cert, la Colegiul Naţional Militar „Tudor Vladimirescu”, care va avea deschiderea la ora 12.00. Şi voi fi prezentă, ca mămică, pentru că şi fiica mea va începe şcoala anul acesta, şi la Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti”.isj

– Colegiul Militar ”Tudor Vladimirescu” este, într-adevăr, o noutate în peisajul şcolar actual. Cum va începe noul an şcolar acolo?

La Colegiul Militar „Tudor Vladimirescu” au fost ocupate toate locurile şi s-a urmat întreaga metodologie în ceea ce priveşte ocuparea pentru că acolo candidaţii au fost testaţi şi din punct de vedere al abilităţilor fizice, au fost probe sportive. S-au ocupat toate locurile pentru cele cinci clase a IX-a – 100 de băieţi şi 20 de fete. În ceea ce priveşte clasele a X-a şi a XI-a, câte două pe fiecare nivel, şi acestea s-au ocupat prin transfer. Aproape jumătate au fost transferaţi elevi de la colegiile militare existente deja în ţară, elevi care aveau domiciliu fie în Craiova, fie în apropiere. Iar pentru celelalte locuri rămase libere, au fost transferaţi elevi absolvenţi de profil matematică-informatică şi care îndeplineau nişte condiţii: media la purtare peste 9, media la matematică, informatică, limba engleză – peste 7. Din cunoştinţele mele, şi aceste clase au efectivele complete, aşa că, pe data de 12 septembrie, participăm la deschiderea anului şcolar la Colegiul Militar „Tudor Vladimirescu”, unde vor veni şi personalităţi din domeniul militar.

Controale în toate şcolile din judeţ

Cum vor arăta clasele în prima zi de şcoală? Ce ne puteţi spune despre stadiul de pregătire a spaţiilor şcolare?

– În acest moment, în şcoli se organizează controale executate de către comisii mixte, formate dintre inspectorii ISJ şi reprezentantanţi ai prefectului. Aceste controale se finalizează vineri şi fiecare dintre inspectorii ISJ vor prezenta un raport pentru că, faţă de situaţia pe care o aveam noi în ceea ce priveşte autorizaţiile şi corpurile de clădire, construcţiile efectuate, au mai intervenit modificări. Prin urmare, luni, voi susţine o conferinţă de presă, în cadrul căreia voi spune câte şcoli nu au autorizaţii sanitare, care şcoli nu pot să le obţină pentru că toaletele nu au apă curentă sau toaletele sunt în curtea şcolii. Voi anunţa care sunt şi măsurile pe care trebuie să le întreprindem ca să remediem aceste situaţii.

-Ar mai fi timp pentru remedierea deficienţelor, acolo unde va fi cazul, deoarece peste două săptămâni începe şcoala?

-Pregătirile nu au început acum. Eu am convocat şedinţă cu directorii, în luna iulie, şi atunci le-am spus că mai avem două luni până începe şcoala. I-am trimis la treabă şi, în acelaşi timp, le-am cerut să-mi trimită o informare existentă la momentul respectiv. Să ne comunice ce au de gând să facă până începe şcoala. Acolo unde consideră că au nevoie de sprijinul nostru, să ni-l solicite în scris. Lucru care s-a şi întâmplat. Aţi văzut că, la Calopăr, a căzut grindina, care a distrus în proporţie de 90% acoperişul şcolii. Primăria a spus că nu dispune de finanţare, motiv pentru care, în şedinţa de Consiliu Judeţean, s-a aprobat finanţarea pentru acest acoperiş. Vineri, mă voi duce acolo, pentru că acum, având finanţarea, trebuie să se apuce de treabă. Din punctul meu de vedere, este timp să se repare acel acoperiş, dacă se doreşte şi se lucrează la el zi şi noapte.isj3

-Copiii vor găsi, aşa cum este şi firesc, nişte clase curate şi primitoare. Cât de sigure sunt, însă, spaţiile de învăţământ în care vor învăţa zilnic copiii noştrii? Deţin şcolile autorizaţii eliberate de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă?

-Avem o statistică, pe care am şi raportat-o. Este o statistică comună, pe care o facem în colaborare cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Dolj. În ceea ce priveşte autorizaţiile ISU, chiar dacă o şcoală nu primeşte o autorizaţie, asta nu înseamnă că toate corpurile de clădire nu au autorizaţie. Poate să nu aibă autorizaţie o magazie sau un anumit corp de clădire… O unitate şcolară poate să aibă şapte corpuri de clădire, iar cinci să aibă autorizaţii şi două să nu aibă.

„Directorii să stabilească reguli stricte de acces în şcoli”

-Legat de securizarea şcolilor, apare ceva nou în regulamentul unităţilor de învăţământ, în debutul noului an. Este o preocupare pentru dumneavoastră acest aspect?

-Da, securizarea incintelor şcolare este o prioritate pentru noi. De fiecare dată, în întâlnirile pe care le-am avut cu directorii, le-am atras atenţia asupra acestui aspect, chiar şi mâine (n.r. – astăzi), în şedinţa cu directorii, am să fac acest lucru şi o să le solicit ca atunci când îşi revizuiesc regulamentul de ordine interioară, pentru că acesta este revizuibil în fiecare an, să stabilească foarte strict care sunt condiţiile în care o persoană străină pătrunde în incinta unităţii şcolare. Să fie legitimat la poarta şcolii, să fie însoţit de profesorul de serviciu şi alte condiţii pe care ei le pot stabili în regulamentul respectiv, care este avizat şi aprobat de către consilile profesorale, respectiv de către consiliul de administaţie al şcolii.isj6

-Noul an şcolar este şi o reîntâlnire cu profesorii. Dintr-o declaraţie anterioară a dumneavoastră am înţeles că sunt ocupate toate normele didactice în reţeaua şcolară, pentru titulari. Cu alte cuvinte, sunt profesori suficienţi în Dolj?

La nivelul judeţului Dolj, nu avem un deficit de personal, astfel că la catedră, începând cu prima zi de şcoală, elevii vor avea profesori calificaţi. Avem foarte mulţi titulari, dar avem şi un procent de suplinitori, care au susţinut concurs de titularizare, inclusiv în această vară, şi care au obţinut note foarte mari. Pentru că, la nivelul judeţului nostru, este concurenţă pentru ocuparea unui post de învăţământ şi ajung să vină, la catedră, profesori care au note mari la examenul de titularizare. Catedrele care se vacantează după începerea anului şcolar din diverse motive – un concediu de creştere a copiilor, un concediu fără plată sau din alte motive – vor fi ocupate local, la nivelul şcolii. Directorul ne solicită dacă, în baza de date, mai există un profesor care a susţinut concursul şi care nu are post până la aceea dată. Noi îl contactăm şi îi explicăm care este situaţia acolo şi dacă doreşte postul respectiv. Dacă nu, se organizează concurs la nivelul şcolii. La acest moment, pe mişcarea de personal ne aflăm în perioada din calendar, perioada prevăzută în metodologie, în care se repartizează orele la plata cu ora.

Și elevii claselor a XI-a şi a XII-a primesc manuale gratuite

Sunt asigurate manuale tuturor elevilor din Dolj?

-Există o noutate în acest an şcolar, în sensul că este pentru prima dată când şi elevii claselor a XI-a şi a XII-a primesc manuale în mod gratuit. Noi deja am încheiat contractele cu editurile, procesul a fost destul de complex. Fiecare profesor din şcoală şi-a ales editura şi manualul, au fost introduse în aplicaţie şi ministerul a făcut licitaţia. Ulterior, după negocieri, am semnat contractele cu editurile. Cel mai târziu probabil la 1 octombrie, elevii de clasa a XI-a şi a XII-a vor avea manualele pe bancă. În ceea ce priveşte elevii de la clasele I-X, nu sunt probleme. Clasa I are manuale noi 100%. Pentru clasa a IV-a este o problemă, în sensul că licitaţia a fost contestată şi până nu se soluţionează aceste contestaţii nu putem să avem manualele noi. Însă, la nivelul şcolii, putem să asigurăm ca şi în anii precedenţi, din stocul de manuale pe care îl avem deja.

-Cum aţi evalua anul şcolar care s-a încheiat, ţinând cont de rezultatele obţinute la Evaluarea Naţională, la Bacalaureat, dar şi la olimpiade şi concursuri şcolare. A fost un an bun?

-Dacă este să facem o raportare la anii anteriori, am înregistrat un progres. Rezultatele obţinute şi la examenul de Bacalaureat şi la Evaluarea Naţională sunt cu câteva procente mai mari. De asemenea, premile obţinute la olimpiadele şi concursurile şcolare sunt peste 130, mai multe faţă de anii anteriori. Şi un lucru foarte important, care cred eu că va contribui ca la anul să avem rezultate şi mai bune, este acela că anul acesta am premiat toţi elevii care au făcut performanţă şi ne-au adus premii. Am avut şi parteneri dintre agenţii economici care au venit în sprijinul nostru şi eu cred că la anul vor fi şi mai mulţi copii care vor aduce premii. Totuşi, în ceea ce priveşte rezultatul obţinut la Evaluarea Naţională, consider că se impune ca să găsim aceea modalitate prin care mai mulţi elevi să obţină medie peste 5. Noi suntem acum undeva la 50%. Nu este normal ca jumătate dintre elevii care au făcut opt ani de carte, nu mai luăm în calcul şi grădiniţa, să nu reuşească să ia 5, motiv pentru care vom începe pregătirea lor din clasele mici. Dacă a ajuns în clasa a VIII-a şi nu ştie să scrie corect, probabil că nici când a fost în clasa a IV-a nu ştia să scrie corect.isj1

„Vom face şi asistenţă la clase”

-Concret, ce măsuri aţi putea lua ca să-i impulsionaţi pe elevii din ciclul primar să se aplece mai serios pe carte?

-Până la acest an, am avut o normă şi jumătate de inspector şcolar pentru învăţământul primar. Am solicitat ministerului o modificare în organigramă pentru creşterea cu încă o jumătate de normă ca să avem doi inspectori pentru învăţământul primar, pentru că eu consider că trebuie luat de jos de tot. Vom porni de la clasele I-IV. În acest moment, sunt acele evaluări care s-au introdus la clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a, dar cerinţele de la aceste evaluări sunt altele faţă de Evaluarea Naţională. Trebuie să vedem care este problema. Deşi noi ne aflăm la mijlocul clasamentului, pentru mine acest procent este îngrijorător. Vom face şi asistenţă la clase. Şi în anul anterior şcolar am făcut destule inspecţii, numai că anul acesta, pe lângă inspecţiile pe care noi le avem prevăzute în calendar şi le avem anunţate, conform unui grafic, voi merge şi eu, personal, însoţită de inspectori de specialitate, în şcoli. Îi vom ruga pe profesori să ne permită să asistăm la ore ca să vedem dacă într-adevăr procesul de învăţământ se desfăşoară aşa cum trebuie.

-Cum este relaţia cu părinţii? Sunt aceştia mai interesaţi de pregătirea copiilor lor? 

-Foarte important este să îi atragem pe părinţi de partea noastră. Din păcate, un număr foarte mare de părinţi, pur şi simplu, lasă întreaga responsabilitate a procesului educativ al copiilor propii pe seama sistemului de învăţământ, pe seama şcolii. Ori copilul stă la şcoală doar patru, şase ore, iar restul le stă acasă. Fiecare copil trebuie urmărit dacă şi-a făcut temele, dacă a fost la şcoală, dacă şi-a luat notiţe la şcoală… Trebuie luată legătura cu dirigintele şi aflată situaţia lui, evoluţia lui. Și în regulamentul de organizare şi funcţionare se prevede clar că părintele are obligaţia ca o dată pe lună măcar să se informeze asupra situaţiei copilului propriu. Pe părinţi trebuie să îi atragem de partea noastră şi să îi facem să înţeleagă că acel copil are nevoie să fie controlat. În primul rând frecvenţa la şcoală, pentru că abandonul şcolar, pentru mine, este o crimă. Știţi care părinţi sunt foarte interesaţi de copii lor? Părinţii elevilor foarte buni, care vin la şedinţă şi cărora nu ai ce să le spui pentru că oricum copiii lor sunt foarte buni.isj2

”Pentru „Petrache Trişcu” avem un proiect foarte frumos”

-Antrenorul Dan Podeanu şi fetele antrenate de domnia sa au adus României singura medalie de aur de la Olimpiada de la Rio. V-aţi gândit la o formă de stimulare pentru acest liceu care a reuşit această uriaşă performanţă?

-Eu mai mult decât am făcut până acum pentru elevii care au obţinut rezultate şi au făcut performanţe, indiferent că au fost în sport sau la olimpiade, nu pot să fac. Nu am altă soluţie decât să găsesc parteneri în societatea civilă care să reuşească să ne finanţeze premiile. Dar, din fericire, au venit lângă noi, anul acesta, foarte mulţi oameni. Pe lângă sumele în bani pe care le-au acordat, au trimis elevi şi sportivi în tabere şcolare, la munte sau la mare. Noutatea este că şi cadrele didactice îndrumătoare pot fi recompensate. Dar pentru Liceul cu Program Sportiv „Petrache Trişcu” avem un proiect foarte frumos. Nu este ideea mea, este ideea conducerii acestei şcoli, prin care să încercăm o selecţie foarte riguroasă a copiilor care merg către acea şcoală. Cu implicarea noastră şi cu sprijinul în ceea ce priveşte colaborarea cu celelalte şcoli, pentru că, până acum, a fost o oarecare reticenţă din partea respectivelor şcoli ca să-şi piardă cumva elevii. Nu se pune problema în acest fel şi acesta va fi un lucru pe care îl voi discuta cu profesorii. Dacă acei copii au calităţi care să le permită, în urma antrenamentului, să ajungă la nişte performanţe, este şi păcat să nu le dăm drumul. Personalul de acolo cred că are deja gradaţii de merit obţinute în condiţiile legii, alt stimulent nu pot să le ofer, decât mulţumirile şi recunoştinţa mea.

Interviu realizat de LAURA MOŢÎRLICHE şi MARGA BULUGEAN