Încă o şansă pentru combaterea abandonului şcolar

0
715

Abandonul şcolar constituie, din varii motive,  o realitate a vieţii , cea de zi cu zi. Este greu de realizat o statistică a numărului celor care au renunţat la continuarea studiilor, deoarece, aproape zilnic, câte un copil nu mai este trimis la cursuri. Tocmai de aceea, s-au căutat soluţii alternative, care să prevină şi să combată fenomenul. Ieri, trei ONG-uri au lansat un proiect, cu finalitate în decembrie 2015, prin care vor să-i aducă pe copii „Înapoi la şcoală”.

 Refuzul de a merge la şcoală, greutăţile familiale, lipsa de educaţie sunt motive care au condus, în ultimii ani, la abandonul şcolar. Inspectoratele Şcolare Judeţene sprijină activităţile de prevenire şi combatere a fenomenului, iar ONG-urile se implică, tot mai mult, prin programele aflate în derulare, în rezolvarea problemei. Trei dintre ele – Asociaţia Română a Tinerilor cu Iniţiativă  Craiova, iniţiatoarea proiectului, Asociaţia „Econyouth” şi Asociaţia Umanitară „Romaniţa” – au început, de ieri, derularea unui astfel de program, pe POSDRU – 2007-2013 – „Investeşte în oameni!”. Întreaga aplicaţie are două module – unul preventiv, celălalt de remediere.

Implicare totală

Prin proiect , se urmăreşte dezvoltarea unor servicii socio-educative integrate pentru 660 de elevi cu risc de prevenire a şcolii şi a 200 de părinţi sau tutori ai celor cu risc de părăsire timpurie a procesului de învăţământ. Se adaugă furnizarea competenţelor şi abilităţilor de bază pentru 210 persoane care au părăsit de timpuriu studiile, neabsolvind învăţământul obligatoriu, din Regiunea Sud-Vest Oltenia. „Aceste activităţi non-profit, prin care putem ajuta persoanele vulnerabile, fac parte din strategia noastră, de aceea ne-am şi implicat şi suntem convinşi că-i putem ajuta atât pe copii, cât şi pe părinţii lor” –  Andreea Ciobanu, coordonatoare la „Econyouth”; „Suntem specializaţi pe consiliere profesională pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, dar am constatat, tocmai prin natura activităţii desfăşurate de noi, că putem ajuta” –  Naina Popa , managerul de la Asociaţia Umanitară „Romaniţa”. Sunt opinii ale celor implicaţi în derularea programului.

33 de comunităţi implicate în proiect

Aplicantul principal, ARTI, are planuri mari. „Abandonul şcolar creează o multitudine de dificultăţi persoanelor care ajung în această situaţie. De cele mai multe ori, acest fenomen contribuie la excluziunea ulterioară a individului din viaţa socială. Persoanele care părăsesc timpuriu şcoala au dificultăţi în a-şi găsi un loc de muncă, fiind predispuşi riscurilor asociate sărăciei. Sperăm să-i facem şi pe tutori să înţeleagă importanţa educaţiei. Vom organiza întâlniri cu părinţii şi copiii aflaţi în tisc de abandon şcolar, copiii vor primi rechizite şcolare necesare începerii anului şcolar viitor, vor participa la o tabără, noi i-am spus de aventură, unde îşi pot desoperi competenţele şi abilităţile. Sunt 33 de comunităţi cuprinse în program – câte una în judeţele Gorj, Olt, Mehedinţi şi Vâlcea, iar celelalte 29 în Dolj. În fiecare Centru avem oameni specializaţi, care ştiu să acorde consiliere. În componenta remedială, 110 persoane care au părăsit timpuriu şcoala şi 100 de persoane care nu au absolvit învăţământul obligatoriu vor participa, prin „A doua şansă”, la programe de sprijinire, în scopul facilitării integrării sociale” , a precizat  Cristina Catană, manager de proiect.