Începând cu data de 31 martie 2024, în contextul aderării României la “Spațiul Schengen”, cu frontierele aeriene, maritime şi fluviale, a fost operaționalizat, la nivel național, un nou sistem de verificare a documentelor de identitate. Prin utilizarea de dispozitive mobile de tip tabletă sau telefon mobil, se realizează o scanare a documentului prezentat de persoana verificată (carte de identitate, pașaport), aplicația eDAC comparând în timp real datele prezentate cu cele existente atât în bazele de date ce aparțin autorităților române cât și cele ce țin de “Spațiul Schengen”.
Aplicația este rapidă și eficientă, scurtând semnificativ timpul de verificare al persoanelor și oferă, în timp real, informații relevante, de interes operativ, pentru personalul Ministerului Afacerilor Interne. În condițiile în care cel verificat figurează cu anumite interdicții, de exemplu, pot fi persoane care sunt urmărite judiciar sau persoane care sunt date dispărute, sunt urmate procedurile legale stabilite pentru fiecare situație în parte. În lipsa unui document de identificare, informațiile se pot introduce și manual, rezultatul fiind afișat cu aceeași rapiditate. “Noua aplicație va fi folosită atât în activitățile curente, cât și în punctele de acces din instituții și la ghișeele destinate publicului. Subliniem că datele personale care sunt afișate pe aceste dispozitive beneficiază de toată protecția oferită de aplicațiile utilizate de instituțiile abilitate. Așadar, în cadrul activităților polițienești din noaptea de 30 spre 31 martie 2024, elementul de noutate a fost acela că, pentru verificarea persoanelor, polițiștii doljeni au utilizat aplicația eDAC, instalată pe terminalele mobile de tip și tabletă sau telefon. Persoanelor legitimate le-au fost oferite explicații cu privire la noul mod de lucru al personalului Ministerului Afacerilor Interne”, a precizat Cristian Grigorescu, purtător de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean Dolj .