Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Dolj a publicat, de curând, graficul inspecțiilor școlare care se vor desfășura în teritoriu, date pe care le-am prezentat. Sunt mai multe aspecte care sunt luate în considerare, unul dintre ele referindu-se la evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a elabora, pe baza unei lecturi personalizate a programei școlare, planificările calendaristice și proiectele unităților de învățare. Precizările referitoare la inspecțiile care se desfășoară în anul școlar 2025-2026 au fost transmise de Ministerul Educației și Cercetării către Inspectoratele Școlare. Un al doilea punct aflat în evaluare este evaluarea capacității cadrului didactic de a proiecta și utiliza strategii didactice corespunzătoare învățământului modern bazat pe competențe, așa cum se precizează în precizările ISJ Dolj .
FOTO : arhivă
În cadrul inspecțiilor de specialitate, aspectele vizate sunt următoarele: consilierea cadrelor didactice, care predau la clasele de gimnaziu, pentru aplicarea noilor programe școlare și a cadrelor didactice de liceu, în vederea respectării reperelor metodologice pentru aplicarea curriculumului la casele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a în anul școlar 2025-2026 ; evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a elabora, pe baza unei lecturi personalizate a programei școlare, planificările calendaristice și proiectele unităților de învățare; consilierea cadrului didactic inspectat în legătură cu realizarea activităților de planificare și proiectare didactică; evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a proiecta și utiliza strategii didactice corespunzătoare învățământului modern bazat pe competențe; consilierea cadrul didactic inspectat privind proiectarea și utilizarea unor strategii didactice corespunzătoare învățământului modern bazat pe competențe; evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a desfășura activitatea didactică utilizând Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC), platformele educaționale și resursele educaționale deschise (RED) ; consilierea cadrului didactic inspectat în legătură cu desfășurarea activității didactice utilizând TIC, platformele educaționale și RED ; evaluarea competențelor cadrului didactic inspectat de a manifesta autonomie profesională în procesul de predare-învățare-evaluare și de a utiliza metodele de învățare diferențiată; consilierea cadrului didactic inspectat cu privire la dezvoltarea autonomiei profesionale în procesul de predare-învățare-evaluare și la utilizarea metodelor de învățare diferențiată; evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a integra elementele de evaluare în cadrul activităților de predare-învățare; consilierea cadrului didactic inspectat în legătură cu integrarea elementelor de evaluare în cadrul activităților de predare-învățare; consilierea cadrelor didactice în vederea diversificării ofertei curriculare de cursuri opționale; consilierea cadrelor didactice în legătură cu posibilitățile de dezvoltare profesională și evoluție în carieră.
Ce sunt inspecțiile școlare
Tipurile de inspectie școlară și cine le realizează sunt în concordanță cu normele în vigoare – Regulamentul de inspecție inspecție a unităților de învățământ preuniversitar, din decembrie 2020: „Inspecția unităților de învățământ preuniversitar se poate realiza de către: Ministerul Educației și Cercetării; Inspectoratele Școlare. După conținutul/obiectul principal al inspecției, se disting trei tipuri fundamentale de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar: inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar, inspecția tematică și inspecția de specialitate: Inspecția școlară generală a unităților de învățământ preuniversitar reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, scopurile și obiectivele dezirabile propuse sau la standardele asumate în funcționarea acestora; Inspecția tematică este o activitate de evaluare sau control a/al unui domeniu particular/mai multor domenii particulare al/ale activității unităților de învățământ preuniversitar sau a/al personalului care deservește aceste instituții, în principal, a/al activității cadrelor didactice. În cadrul acestui tip de inspecție se realizează inclusiv activități de consiliere, în raport cu obiectivele concrete vizate, în direcția îmbunătățirii continue a activității unității de învățământ; Inspecția de specialitate reprezintă o activitate de evaluare a competențelor profesionale/activității profesionale ale/a cadrelor didactice la nivelul disciplinei/ disciplinelor de studiu predate sau activităților educaționale pe care acestea le susțin. Inspecția de specialitate vizează, în mod direct, calitatea activităților didactice în raport cu beneficiarii primari ai educației, respectiv antepreșcolarii, preșcolarii și elevii. Tipurile de inspecție de specialitate sunt: inspecția de specialitate curentă; inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii definitivării în învățământ; inspecția de specialitate realizată în vederea obținerii gradelor didactice II și I sau inspecția școlară specială; orice altă formă de evaluare/control/consiliere a activității cadrului didactic în domeniul de specialitate în care este încadrat, realizată de inspectorii de specialitate la nivelul MEC sau ISJ/ISMB. Spre exemplu, inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte particulare ale activității didactice (modul de aplicare a curriculumului național, modul de realizare a evaluării curente etc.) sau inspecția de specialitate realizată în vederea verificării unor aspecte ale activității cadrelor didactice, semnalate în cadrul unor memorii, petiții, reclamații”.
În documentul emis de ISJ Dolj este menționată și evaluarea capacității cadrului didactic inspectat de a desfășura activitatea didactică utilizând Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC), platformele educaționale și Resursele Educaționale Deschise (RED).















