Craiova – Paris, prin Liceul “Charles Laugier”

0
63

O nouă experiență Erasmus+ pentru Liceul „Charles Laugier” – perspective europene asupra educației moderne la Liceul „Sophie Barat” din Paris
Châtenay-Malabry, Paris, Franța – a avut loc în această toamnă , în perioada 29 septembrie – 3 octombrie.

  A fost o experiență vastă, în cadrul căreia Maria Cristina Trușcă, profesor la Liceul „Charles Laugier” din Craiova, a participat la un program de tip job-shadowing desfășurat la prestigiosul Liceu „Sophie Barat” din Châtenay-Malabry, Paris. Activitatea s-a derulat în cadrul acreditării Erasmus+ obținute de liceul craiovean în domeniul educației școlare, finanțare europeană care susține mobilitățile de formare și schimburile de bune practici la nivel internațional. Această mobilitate, prima din anul școlar 2025–2026, marchează debutul unei noi serii de proiecte Erasmus+ coordonate de profesorul Sorin Bîrsan, la care participă activ elevi și cadre didactice de la Liceul „Charles Laugier”. Proiectul s-a concretizat într-o experiență profesională și culturală valoroasă, oferind posibilitatea observării directe a procesului educațional francez – de la metodele de predare și evaluare până la organizarea instituțională și relația dintre profesori și elevi – într-un sistem european de referință.

Un liceu cu tradiție și viziune modernă
Liceul „Sophie Barat” îmbină tradiția academică și deschiderea spre inovația pedagogică, angajându-se în promovarea unei educații integrale – intelectuale, morale și civice. Pe parcursul vizitei, profesorul român a avut ocazia să observe ore din diverse discipline, să discute cu cadrele didactice locale și să participe la activități extracurriculare menite să stimuleze spiritul critic și creativitatea elevilor. „Job-shadowing-ul mi-a oferit ocazia să privesc din interior cum se desfășoară procesul educațional într-o școală franceză de elită. Am asistat la ore din domenii diverse, de la limbi străine, limbi clasice – ca domeniu personal de referință, până la matematică, științe sau management. Într-o oră de literatură, am văzut cum un simplu fragment de text devenea prilej pentru discuții despre libertate, identitate, responsabilitate, cum un pasaj din Isocrate poate deveni pretext, la ora de filozofie, pentru o analiză a discursului politic actual, la fel cum un studiu de caz despre Liga de la Delos este relevant pentru înțelegerea imperialismului și a consecințelor sale postmoderne. Am observat metodele de predare, am urmărit relația dintre profesori și elevi. M-a impresionat echilibrul dintre rigoarea academică și atmosfera relaxată din clasă. Elevii sunt încurajați să-și exprime opiniile argumentat, iar profesorii dirijează învățarea, într-o admirabilă pedagogie a dialogului, urmărind, ca obiectiv prioritar, aplicabilitatea practică a componentei teoretice sau conectând permanent conținuturile predate cu elemente de actualitate”, a  precizat Maria Cristina Trușcă.
Impactul asupra comunității școlare din România
Experiența de la Paris va contribui la modernizarea practicilor educaționale în liceul din care provine profesorul participant, prin adaptarea unor metode și activități observate în cadrul programului. În plus, această mobilitate Erasmus+ consolidează cooperarea europeană între cele două instituții de învățământ și deschide noi perspective pentru viitoare proiecte comune. „Programele Erasmus+ nu sunt doar despre mobilitate, ci despre transformare — personală, profesională și instituțională. Fiecare experiență se traduce prin idei noi și printr-un plus de motivație în împlinirea unei misiuni atât de nobile, aceea de a fi dascăl. Concluzia personală poate fi comprimată în ceea ce aș numi „o lecție de umanitate” la care am avut privilegiul să particip, o redescoperire a demnității profesorale, a responsabilității, a sensului educației. Parisul, „Orașul luminilor”, a rămas pentru mine un prețios souvenir interior, nu doar prin farmecul său aproape indicibil, ci prin oamenii de la Liceul „Sophie Barat” — colegi care mi-au devenit prieteni, profesori care mi-au oferit modele, elevi care m-au inspirat prin căldura și curiozitatea lor ingenuă. Dincolo de experiența profesională, o mobilitate Erasmus+ poate fi, cu siguranță, o călătorie interioară, o invitație de a te regăsi pe tine însuți ca profesor, dar mai ales, ca om”, a  mai spus cadrul didactic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul
Numele

Operaţie antispam (completează):  *