„Regele Lear”, „Macbeth” şi „Falstaff”, la Festivalul Internaţional „Shakespeare” de la Craiova

0
453

 „Regele Lear, adus la Craiova de Compania „Scene en vie” şi regizorul Benoit Kopniaeff

Alături de companii de teatru de notorietate, precum „Berliner Ensemble” din Berlin (Germania), Teatrul Municipal „OK” din Vilnius (Lituania) şi Yohangza Theatre Company din Seoul (Coreea de Sud), pe scena celei de-a VIII-a ediţii a Festivalului Internaţional „Shakespeare” urcă şi actorii Companiei „Scene en vie” din Grenoble (Franţa). Duminică, 29 aprilie, de la ora 20.00, aceştia prezintă spectacolul „Regele Lear”, în regia lui Benoit Kopniaeff.

Intriga piesei este dintre cele mai complexe. Ea se împleteşte, de fapt, în jurul a două povești principale, legate între ele, cea a Regelui Lear şi cea a credinciosului său supus, contele de Gloucester. Regele Lear îşi împarte regatul celor trei fiice ale sale, cerându-le, în schimb, să-şi arate dragostea pe care i-o poartă. Goneril şi Regan se grăbesc să-l laude, într-un mod exagerat, dar Cordelia refuză să urmeze exemplul surorilor ei, de frică să nu denatureze dragostea adevărată pe care i-o poartă tatălui. Acesta o dezmoşteneşte, iar ea se căsătoreşte cu regele Franţei.

Benoit Kopniaeff a studiat la Conservatorul regional din Grenoble, Secţia Arte Dramatice, sub îndrumarea artistică a lui Michel Dibilio. Actor şi regizor din 1994, a înfiinţat propria sa companie, „Scene en vie”, în 1997, împreună cu Laurent Doudies. Ca actor, a jucat în principal pentru Compania Takiya Tokaya Théatre, la Théatre du Réel, precum şi pentru Ligue d’Improvisation de l’Isere (Liga de Improvizaţie din Isere). A pus în scenă numeroase piese, în registre diverse, de la „Ultima zi a unui condamnat la moarte” de V. Hugo, o adaptare a unor texte antice şi moderne despre mitul lui Oedip, până la „Livada de vişini”, de A. Cehov, sau „Cei trei muschetari”, după Dumas, şi „În singurătatea câmpurilor de bumbac”, de Koltes.

 

Ion Caramitru – în rolul titular şi Valeria Seciu – în Lady Macbeth

Premiera oficială a spectacolului-studiu „Macbeth”, de William Shakespeare, produs sub auspiciile Centrului de Creaţie şi Cercetare Teatrală „Ion Sava” din cadrul Teatrului Naţional Bucureşti, a avut loc pe 11 martie 2011. Ion Caramitru, în rolul titular, şi Valeria Seciu, în Lady Macbeth, au revenit pe această scenă la câteva decenii de la debutul lor aici, într-un duet-duel de extraordinară forţă interpretativă. Alături de ei, însufleţesc personajele shakespeariene actorii Constantin Dinulescu / Mircea Anca, Mihai Calotă, Mircea Rusu, Dorin Andone, Ovidiu Cuncea, Eduard Adam, Alexandru Bindea, Ana Ciontea, Victoria Dicu, Amalia Ciolan şi Răzvan Cristian Stroe / Andrei Murariu ş.a. Scenografia spectacolului este semnată de Florilena Popescu-Fărcăşanu, iar ambianţa sonoră i se datorează lui Iosif Herţea.

„Macbeth” este rareori montată şi socotită chiar, în mitologia înţesată de superstiţii a teatrului, o piesă purtătoare de ghinion. Radu Penciulescu – prestigios regizor şi pedagog, autor, la începutul anilor 1970, al unui spectacol antologic cu „Regele Lear”, spectacol care a dezlănţuit un adevărat război de opinii în presa românească –, descrie o lume sfâşiată de intrigi şi comploturi, o lume dură şi crudă, o lume foarte asemănătoare celei de azi. Creat cu mijloacele unui minimalism asumat, care nu refuză poezia tragică a încleştării mereu inegale dintre om şi Istorie, spectacolul este, în acelaşi timp, un omagiu adus Teatrului, cu enigmele şi secretele sale, dar mai ales Actorului, prezenţa esenţială a acestei arte ce fascinează de mii de ani.

Pe scena Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, piesa „Macbeth” va fi prezentată luni, 30 aprilie, de la ora 20.00. Spectacolul durează două ore şi 20 de minute (cu pauză), iar un bilet – care poate fi achiziţionat de la Agenţia TNC – costă 50 de lei.

 

„Falstaff” – o culme a operei romantice

Premiera spectacolului în limba italiană cu opera comică „Falstaff”, pe muzica lui Giuseppe Verdi şi un libret de Arrigo Boito, după piesa „Nevestele vesele din Windsor”, de W. Shakespeare, a avut loc la Teatrul Liric „Elena Teodorini” pe 27 iunie 2006, în închiderea stagiunii artistice. Spectacolul – în regia artistică a lui Alexander Jankow (Elveţia) şi scenografia lui Răsvan Drăgănescu – va fi reluat pe această scenă, în cadrul Festivalului „Shakespeare”, marţi, 1 mai, de la ora 19.00. Evoluează solişti, Corul şi Orchestra Liricului craiovean, sub conducerea muzicală a lui Florian George Zamfir. Rolul principal, al lui Sir John Falstaff, este interpretat de tânărul bariton Sandor Balla. Din distribuţie mai fac parte baritonul Ioan Cherata, tenorul Liviu Indricău, tenorii Stelian Negoescu şi Ion Sandu Filip, basul Adrian Zamfir, sopranele Anca Pârlog, Diana Ţugui şi Doina Sărsan, mezzosoprana Mihaela Popa.

Această ultimă operă pe care a scris-o Verdi reprezintă, în opinia majorităţii muzicienilor, o încoronare a tot ce a dat la iveală marele compozitor, o ironie de un farmec irezistibil. Boito, libretistul operei, a gândit piesa shakespeariană ca o poveste veselă, debordantă. «Frumuseţea duetelor celor doi îndrăgostiţi, Fenton şi Nanetta, contrastează şi, culmea!, se completează cu figura lui Falstaff, care în finalul operei glumeşte pe seama „isprăvilor” în centrul cărora s-a lăsat antrenat. Însuşi Boito se exprima că i-a oferit lui Verdi un libret spumant, „o comedie romantică” ce îi va prilejui o „imensă plăcere intelectuală”», este de părere regizorul elveţian Alexander Jankow.

În 1850, la sfârşitul lunii mai, libretul a fost gata, iar Verdi era atât de încântat încât s-a şi apucat de lucru şi, în foarte scurt timp, primul act a fost terminat. În centrul acţiunii operei se află figura lui Falstaff: nu este un personaj negativ, compromis, ci, dimpotrivă, un autentic cavaler. Falstaff poate fi privit ca un om care gustă plăcerile vieţii; este vesel, chiar moral – contrar faptului că, în realitate, totul este pe dos. «Din punct de vedere muzical, „Falstaff” este o operă de ansambluri, prin excelenţă, este, în transparenţa ei, de un clasicism italian pur. Extraordinar este caracterul compoziţiei: fără uverturi, fără arii mari. Este o operă modernă: ariile capătă contururi de fraze muzicale „infinite”, întrerupte de monologuri, ansambluri, ulterior transformate în recitative lungi. Orchestra îndeplineşte un rol de participant activ la acţiunea dramatică a operei (personajele sunt „întruchipate”, în plan muzical, de teme instrumentale caracteristice)», adaugă Jankow.

 

Sâmbătă, 28 aprilie

  • Teatrul Naţional „Marin Sorescu” – foaier, ora 9.00: Atelier de teatrologie. Coordonator: conf. univ. dr. Carmen Stanciu (UNATC – Departamentul Studii Teatrale)
  • Consiliul Judeţean Dolj, ora 10.00: Sesiune de shakespearologie „Mari aventuri shakespeariene de scene româneşti şi străine”. Moderatori: George Banu şi Ludmila Patlanjoglu. Cuvânt de deschidere: Yun-Cheol Kim (Coreea de Sud) – preşedinte AICT/IATC şi Alice Georgescu – preşedinte AICT/IATC Secţia Română. Participă: Michel Vais (Canada), Maria Shevtsova, Ian Herbert (Marea Britanie), Manabu Noda (Japonia), Mira Iosif (Belgia), Mirela Patureanu (Franţa), Monica Săvulescu (Grecia), Doina Modola, Doina Papp, Maria Zărnescu, Ion Cocora, Adrian Mihalache (România)
  • Portul Cultural Cetate. Ora 19.00: „Play Shakespeare” – spectacol de marionete, prezentat de Teatrul de Animaţie „Ţăndărică” din Bucureşti. Regia: Cristian Pepino. Ora 20.30: „O furtună” – proiecţie de film documentar (regia: Laurenţiu Damian). Ora 22.00: Recital de muzică populară românească prezentat de rapsodul Ion Creţeanu.

 

Duminică, 29 aprilie

  • Teatrul Naţional „Marin Sorescu” – foaier, ora 9.00: Atelier de teatrologie
  • Consiliul Judeţean Dolj, ora 11.30: Sesiune de shakespearologie „Mari aventuri shakespeariene de scene româneşti şi străine”
  • Teatrul Naţional „Marin Sorescu” – Sala studio, ora 18.00: Recitindu-l pe Shakespeare… „Lumea-i un teatru, noi suntem actorii” (scenariul: Emil Boroghină)
  • Teatrul Naţional „Marin Sorescu” – Sala mare, ora 20.00: „Regele Lear” – Compania „Scene en vie” din Grenoble (Franţa). Regia: Benoit Kopniaeff

 

Luni, 30 aprilie

·        Teatrul Naţional „Marin Sorescu” – foaier, ora 9.00: Atelier de teatrologie

  • Casa Universitarilor. Ora 10.30: Conferinţă Internaţională „Shakespeare”, organizată în colaborare cu Asociaţia Europeană de Cercetare Shakespeare. Moderatori: Michael Dobson, Lawrence Guntner, Boika Sokolova, Nicoleta Cinpoes, Aloisia Şorop, Mihai Coşoveanu. Ora 15.00: Conferinţă susţinută de Michael Dobson. Moderator: Nicoleta Cinpoes
  • Teatrul Naţional „Marin Sorescu” – Bibliotecă, ora 17.00: Reuniunea directorilor festivalurilor membre ale Reţelei Europene a Festivalurilor „Shakespeare”

·        Teatrul Naţional „Marin Sorescu” – Sala mare, ora 20.00: „Macbeth” – spectacol prezentat de Teatrul Naţional din Bucureşti (regia: Radu Penciulescu)

 

Marţi, 1 mai

  • Casa Universitarilor. Ora 10.30: Conferinţă Internaţională „Shakespeare”, organizată în colaborare cu Asociaţia Europeană de Cercetare Shakespeare. Ora 15.00: Conferinţă susţinută de Stanley Wells şi Paul Edmondson. Moderator: Octavian Saiu
  • Teatrul Liric „Elena Teodorini”: Preambul la ediţia din anul 2014 „Shakespeare al tuturor”. Ora 19.00: „Falstaff” – spectacol de operă prezentat de Teatrul Liric „Elena Teodorini” (regia: Alexander Yankow, din Elveţia). Ora 21.30: Închiderea oficială a Festivalului Internaţional „Shakespeare” la Craiova