RAT Craiova şi-a propus să relanseze tramvaiul. În paralel cu reabilitarea căii de rulare care se execută pe bani europeni, conducerea Regiei a băgat la modernizat şi vagoanele pentru călători. În depourile proprii se recondiţionează acum 15 tramvaie cu care se va ieşi în trafic odată cu repunerea în funcţiune a noii linii de transport.
Aflată într-o stare financiară critică, RAT Craiova a ales varianta economică pentru refacerea sistemului de transport. Dacă transportul cu autobuze va fi salvat odată cu intrarea în trafic a celor 50 de autobuze noi care urmează să fie cumpărate, la tramvai lucrurile stau altfel. Potrivit directorului Radu Preda, regia nu are bani pentru a cumpăra vagoane noi, acestea fiind mult mai scumpe decât autobuzele. Dar s-a găsit o soluţie: modernizarea celor existente. „În depoul RAT Craiova, în momentul de faţă se lucrează la o reparaţie capitală şi la o modernizare a tramvaiului. Deci vom avea pe şinele din Craiova un tramvai made in Craiova. Executat în proporţie de 100% cu angajaţii noştri, în regie proprie”, a anunţat Radu Preda.
Craiova în imagini pe tramvaiele RAT
Potrivit conducerii RAT Craiova, în depourile de pe Calea Severinului se află acum în lucru un tramvai uzat, care este supus mai multor operaţiuni de reparaţii, pe interior şi exterior. „Eu vreau să văd acest tramvai pe care îl modernizează aici dar numai atunci când va fi gata. Noi credem că va fi terminat cam într-o lună”, a mai spus directorul regiei. Radu Preda a prezentat fotografii cu noile caroserii ale tramvaielor. Tramvaiele refăcute se vor distinge de celelalte, în primul rând, printr-un look inedit. În locul spaţiilor mari alocate publicităţii de pe lateralele vagoanelor, tramvaiele vor purta instantanee cu obiective turistice şi clădiri importante din Craiova. „Suntem angrenaţi în proiectul Capitală Culturală Europeană şi pe tramvaiele noastre se vor regăsi scene din municipiul nostru”, a mai spus directorul RAT Craiova.
150.000 de euro pentru cosmetizare
Radu Preda susţine că tramvaiul made in Craiova aduce două beneficii regiei. Pe de o parte, costurile pentru modernizarea lui sunt mult mai mici decât dacă regia ar fi apelat la serviciile unor firme specializate. „Din ofertele pe care le-am luat de la alte firme similare din ţară, o reabilitare de asemenea anvergură ne-ar fi costat undeva la 300.000 – 400.000 de euro, vorbim de firme mult mai mari”, a menţionat Preda. Comparativ, tramvaiul care se reface acum costă în jur de 10.000 de euro. Pe de altă parte, conducerea Regiei susţine că, în felul acesta, a dat de lucru şi proprilor angajaţi. ”Am reuşit să dăm de lucru salariaţilor noştri, pentru că e şi ăsta un subiect”, a mai punctat Preda, care a dezminţit apoi că ar fi o relaţie conflictuală de muncă întrucât au fost păstraţi inclusiv angajaţii de la tramvaie.
O investiţie de 20 milioane de euro la calea de rulare
Tramvaiele cosmetizate vor fi scoase pe linie de îndată ce şinele cele noi vor fi gata. Cel mai mare proiect de modernizare la RAT Craiova este însă cel de la refacerea liniei de tramvai, lucrare care se derulează chiar acum pe fonduri europene. „Este o investiţie de aproape 20 milioane de euro, cu termen de finalizare peste 2 ani, în urma căruia linia de tramvai care e nemodernizată şi nereparată de aproape 30 de ani, o să fie construită integral, aproape de la zero. Se face structură nouă astfel încât şi tramvaiul să circule în condiţii moderne, de siguranţă, care să le permită cetăţenilor din zonă să nu mai fie deranjaţi de zgomot”, a declarat primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu. Potrivit edilului, tramvaiul se va păstra la Craiova, chiar şi numai cu o singură linie dublă, întrucât are avantajul că poate fi modernizat pe fonduri europene. După reabilitarea căii de rulare, în următorul an financiar 2014-2020, Primăria Craiova intenţionând să solicite o finanţare externă şi pentru reînnoirea parcului de tramvaie.