Conform Edupedu.ro, au fost găsite deficiențe în școli de către Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS), după cum precizează o adresă a Ministerului Educației, document trimis către inspectoratele școlare. Ministerul solicită să fie eliminate bariere care împiedică accesul la educaţie al persoanelor cu dizabilităţi.
FOTO : La Fabrika Pixel S.I./Dreamstime.com
„Vă comunicăm că este necesar să întreprindeţi demersurile de accesibilizare adecvată a clădirilor în vederea eliminării barierelor care împiedică accesul la educaţie al persoanelor cu dizabilităţi”, a transmis Ministerul Educației, nota fiind emisă şi inspectoratelor şcolare. Astfel, deficienţele constatate în urma controlului realizat Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială au fost următoarele: „Lipsa demersurilor necesare pentru aplicarea şi realizarea măsurilor prevăzute în Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice nr. 189/2013 pentru aprobarea reglementării tehnice „Normativul privind adaptarea clădirilor civile şi spaţiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012-Revizuire NP 051-2000; lipsa locurilor de parcare rezervate persoanelor cu handicap, configurate şi semnalizate corespunzător; accesul în clădire nu este asigurat printr-o semnalizare vizuală şi tactilă, nu există interpret mimico-gestual, accesibilizare pagină de internet;” . În adresa Ministerului Educației se arată că articolul 18 din Legea nr. 448 din 6 decembrie 2006: „(1) În cadrul procesului de învățământ, indiferent de nivelul acestuia, persoanele cu handicap au dreptul la: a) servicii educaționale de sprijin; b) dotarea cu echipament tehnic adaptat cerințelor educaționale ale persoanei cu handicap, inclusiv aplicații informatice sau dispozitive pentru transformarea textului scris/vorbit în forme alternative de comunicare vizuală, auditivă, augmentativă, după caz; c) adaptarea mobilierului din sălile de curs; d) manuale școlare și cursuri în format accesibil pentru elevii și studenții cu deficiențe de vedere; e) utilizarea echipamentelor și softurilor asistive în susținerea examenelor de orice tip și nivel; f) accesibilizarea clădirilor în care își desfășoară activitatea unitățile și instituțiile de învățământ prin asigurarea, în interiorul acestora, a adaptărilor specifice fiecărui tip de handicap, fără ca enumerarea să fie limitativă, după cum urmează: (i) pentru persoanele cu handicap locomotor și cu mobilitate redusă: rampe și/sau, după caz, sisteme electronice ori automatizate de acces, elevatoare sau lifturi; (ii) pentru persoanele cu handicap vizual sau cu dificultăți de vedere, inclusiv cu surdocecitate: sisteme acustice de ghidaj și hărți tactile; (iii) pentru persoanele cu handicap auditiv: sisteme de avertizare vizuală și amplificatoare electronice de sunet pentru protezele auditive; (iv) pentru persoanele cu handicap mintal și psihic: sistem de ghidaj în limbaj ușor de citit; g) asigurarea de către unitățile și instituțiile de învățământ cel puțin a unei toalete accesibilizate pentru persoanele cu handicap.”
În documentul Ministerului Educației este precizat că la art. 62 alin. (1^1) din din legea de mai sus este prevăzută obligaţia ca autorităţile publice, instituţiile, persoanele juridice de drept public şi privat, după caz, să asigure montarea în clădirile de utilitate publică a următoarelor elemente de accesibllizare: rampe şi/sau, după caz, sisteme electronice ori automatizate de acces, elevatoare sau lifturi, sisteme acustice şi vizuale de ghidaj şi informare în limbaj uşor de citit, hărţi tactile, cel puţin o toaletă adaptată.
Ce prevede legislaţia
Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede faptul că elevii au dreptul de a fi susținuți inclusiv în ceea ce privește condițiile de acces, de studiu și evaluare adaptate dizabilităților: Articolul 106 – „(1) În calitate de membri ai comunității școlare, beneficiarii primari ai învățământului preuniversitar au următoarele drepturi: i) dreptul de a fi susținuți în conformitate cu nevoile educaționale sau sociale în vederea finalizării învățământului obligatoriu. Statul și unitățile de învățământ preuniversitar sprijină elevii cu CES, inclusiv în ceea ce privește condițiile de acces, de studiu și evaluare adaptate dizabilităților, problemelor medicale sau tulburărilor specifice de învățare. Elevii cu CES au dreptul la școlarizare la domiciliu sau în unități complexe de asistență medicală, de tip spital;”
Adresa Ministerului Educației