Cum a salvat Băsescu Odesa de ocupaţia rusă!

0
2

Mă cam ia cu râs, la ceea ce debitează, de la o vreme, Traian Băsescu, care emite judecăţi marţiale, deşi ele nu depăşesc condiţia chibiţului de fotbal, ce-şi trăieşte minutele de graţie pe seama credulităţii auditoriului. Într-o discuţie recentă la România TV, cu analiştii politici Bogdan Chireac şi Silviu Mănăstire, ambii cu expertiză în materie, fostul preşedinte Traian Băsescu, extrem de locvace de la o vreme, s-a lăudat cu faptul, că datorită lui ruşii n-au reuşit să debarce, până acum, la Odesa, oraş fondat de împărăteasa Ekaterina a II-a pe la 1794. Şi ar fi încercat, dar inoperant. Şi asta fiindcă fostul nostru brav preşedinte ar fi împiedicat achiziţia celor două nave –tip Mistral, port-elicoptere- de la francezi, comandate de ruşi, în ianuarie 2011, evaluate la 1,2 miliarde euro şi chiar peste, o comandă majoră pentru Naval Group, constructorul de port-elicoptere de nouă generaţie din marele doc Saint-Nazaire. Una dintre ambarcaţiuni era botezată „Sevastopol” iar cealaltă „Vladivostok”. Fiecare din aceste nave putea transporta 750 de avioane de vânătoare, plus echipajele acestora, 16 elicoptere de atac, 60 de vehicule blindate. Silviu Mănăstire, mai curios, a cerut unele detalii, pentru a da un plus de concreteţe discuţiei. Şi Traian Băsescu a relatat un „episod” al unei discuţii avute cu Nicolas Sarkozy, preşedinte la acea dată. Şi ajungând aici, memoria îi joacă feste fostului preşedinte, care eşuează într-o retorică, de te ia cu râs. Nicolas Sarkozy s-a aflat, în mandat, între 16 mai 2007 şi 15 mai 2012. N-a mai prins al doilea mandat, după cum se ştie. Comanda respectivă, după 8 luni de negocieri, s-a făcut în 2011, deci pe mandatul lui Sarkozy, în excelente relaţii cu Putin, dar livrarea urma să se facă în timpul lui Francois Hollande, care invocând implicarea Rusiei în conflictul din Ucraina (invazia Crimeei) a blocat tranzacţia. De altfel, Hollande şi Merkel, potrivit declaraţiilor ulterioare post-Minsk 2014, au făcut alte jocuri şi nu e momentul să le reamintim. Ce a discutat, aşadar, Traian Băsescu cu Sarkozy, în privinţa non-livrării celor două nave Mistral pare lipsit de orice relevanţă, fiindcă aşa cum spuneam relaţiile fostului lider de la Elysee, cu Kremlinul, erau incomparabil mai bune decât cele cu Cotroceniul. Contractul a fost reziliat, ambarcaţiunile livrate Egiptului, care la rândul său s-a decontat cu partea rusă. Neonorarea contractului a costat Franţa 409 mil. euro. Că Traian Băsescu a discutat cu ambasadorul SUA la Bucureşti, cu Sarkozy pe chestiunea respectivă e posibil, dar oricum nu părerea sa a contat. Un detaliu suplimentar: cu Sarkozy, Băsescu a avut relaţii reci, concretizate într-o vizită chinuită de o zi, la 4 februarie 2008, când s-a semnat un parteneriat strategic fâsăit, înecat în retorică diplomatică şi uitat repede. Într-un discurs cu accente xenofobe, pe tema migraţiei romilor, la 30 iulie 2010 la Grenoble, Sarkozy va viza România, fără menajamente, pentru ca la summit-ul NATO de la Lisabona (19-20 noiembrie 2010) să apară imagini ale raporturilor încordate între cei doi. „Le Figaro” din 31 ianuarie 2023, evocând un raport al Curţii de Conturi, menţionează presiunile asupra Parisului şi Francois Hollande, făcute de SUA, Polonia şi statele baltice. De Traian Băsescu nu-şi aminteşte nimeni. Că a salvat Odesa, aşa cum se laudă, e doar o părere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Comentariul
Numele

Operaţie antispam (completează):  *