Centrul European pentru Promovarea şi Integrarea Romilor (CEPIR) a dus la capăt, cu bine, încă un proiect – al treilea – finanţat prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) 2007-2013, motiv pentru care, la sfârşitul săptămânii trecute, a fost organizată şi o conferinţă de presă, la Restaurantul Flora din Craiova, pentru prezentarea unui scurt bilanţ. În câteva cuvinte, proiectul „Îmbunătăţirea calităţii resurselor umane în mediul rural şi promovarea antreprenoriatului în activităţi non-agricole” poate fi rezumat astfel: 1.211 persoane informate în legătură cu accesul pe piaţa muncii, 686 de persoane consiliate în vederea găsirii unui loc de muncă, 179 de persoane înscrise la cursurile gratuite de calificare profesională în meseriile de brutar, manichiurist-pedichiurist, zidar-pietrar-tencuitor, agent de securitate, cofetar, frizer şi lucrător în comerţ, 20 de persoane ajutate să devină Persoane Fizice Autorizate (PFA), 18 persoane angajate. Proiectul s-a derulat în localităţile Amărăştii de Jos, Cetate şi Catane.
În prezenţa mai multor reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ din Craiova, ai Prefecturii Dolj, Direcţiei Regionale de Statistică Dolj şi ai Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Dolj, vicepreşedintele CEPIR, Mirela Sandu, le-a înmânat cursanţilor certificatele de absolvire a cursurilor de calificare profesională, de care se leagă acum toate speranţele celor în cauză. Asta pentru că vorbim de persoane inactive, şomeri tineri sau, din contră, şomeri de peste 45 de ani, aflaţi de multă vreme în căutarea unui loc de muncă, care nu au venituri proprii, sunt implicaţi în agricultura de subzistenţă sau în activităţi casnice şi sunt dependenţi, din punct de vedere financiar, de familii. Şi, în plus, nu au nici un fel de calificare. Oameni care începuseră să creadă că nu-şi vor găsi niciodată un servici şi care, în momentul în care au aflat de proiect şi de faptul că el va presupune şi organizarea unor cursuri gratuite de calificare profesională, i-au luat cu asalt pe membrii echipei de implementare. „Vreau să vă spun că atunci când am început să căutăm, în cele trei localităţi – Amărăştii de Jos, Cetate şi Catane – persoane pentru a le înscrie la cursurile de calificare profesională, am constatat că există mult mai mulţi doritori decât estimasem noi. Tocmai de aceea, în loc de 450 de persoane consiliate individual avem 686 şi în loc de 135 de cursanţi am avut 179. Cursurile au avut o durată de 360 de ore, din care 240 au fost de practică. Aceasta s-a desfăşurat în localitatea de domiciliu a fiecărui cursant, în baza unor protocoale pe care noi le-am încheiat cu agenţii economici, tocmai pentru a nu-i mai pune pe oameni pe drumuri”, a precizat vicepreşedintele CEPIR Mirela Sandu (foto).
Cursuri de calificare profesională doar în meserii cerute pe piaţa muncii
Stabilirea cursurilor de calificare profesională a fost făcută în urma aplicării unor baterii de chestionare, de psihologii angajaţi de CEPIR prin intermediul proiectului, psihologi care dispun de atestat în psihologia muncii. „Noi nu am impus nici un curs, pentru că ne-am dorit ca aceste certificate de atestare profesional, pe care l-am înmânat astăzi, să fie în meserii cerute pe piaţa muncii locală, pentru a le da oamenilor din Amărăştii de Jos, Cetate şi Catane posibilitatea să se angajeze. Doar cursurile de educaţie antreprenorială şi cel de operator introducere validare date – unde au fost înscrise 40 de persoane – le-am decis noi, în ideea de a-i ajuta şi mai mult pe oameni. Ne-am gândit că nu strică, după ce ai făcut un curs de calificare într-o meserie, să înveţi să te foloseşti de calculator pentru a-ţi uşura munca ori să primeşti informaţii minime despre cum să-ţi deschizi o afacere şi cum să o administrezi”, a explicat Mirela Sandu.
Peste 100.000 de lei au mers la amenajarea birourilor din informare şi consiliere
În afara acestor cursuri de calificare profesională, o altă parte importantă a proiectului a reprezentat-o amenajarea şi dotarea birourilor de informare şi consiliere din localităţile partenere. „Reabilitarea spaţiilor în care îşi desfăşoară activitatea birourile din Amărăştii de Jos, Catane şi Cetate a implicat costuri totale de peste 97.000 de lei fără TVA (peste 100.000 de lei cu tot cu TVA) – circa 36.000 de lei la Amărăşti, aproximativ 40.000 de lei la Catane şi 21.290 de lei la Cetate – la care se adaugă alţi aproximativ 39.600 de lei fără TVA pentru dotări. Asta însemnând mobilier, instalaţie de aer condiţionat, frigider, calculator, videoproiector, imprimantă multifuncţională, dozator de apă, cafetieră, telefon cu fax, consumabile şi rechizite, care vor rămâne, apoi, în custodia primăriilor”, a explicat vicepreşedintele CEPIR la conferinţa de presă.
Coordonatorii locali sunt preluaţi de primării şi îşi continuă activitatea
Nu trebuie omis însă nici faptul că prin intermediul acestui proiect au fost angajate 6 persoane – 3 coordonatori locali ai birourilor de informare şi consiliere şi 3 psihologi – iar 135 de cursanţi din cei 179 urmează să primească, fiecare, 1.200 de lei subvenţie. „Vreau să le spun cursanţilor noştri prezenţi astăzi aici că subvenţiile le vom plătim până pe data de 20 iulie anul acesta. Odată cu finalizarea proiectului, coordonatorii locali vor fi preluaţi şi salarizaţi de primării, pentru că birourile de informare şi consiliere înfiinţate şi amenajate de noi, care, trebuie să vă spun, au fost acreditate în baza HG 277/2002 privind acreditarea furnizorilor de servicii specializate pentru consiliere/mediere pe piaţa muncii, trebuie să rămână deschise şi să-şi păstreze aceeaşi destinaţie încă şapte ani de zile de acum înainte”, a încheiat vicepreşedintele Sandu.
Proiectul, denumit „Îmbunătăţirea calităţii resurselor umane în mediul rural şi promovarea antreprenoriatului în activităţi non-agricole”, este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) 2007-2013, Axa prioritară 5 „Promovarea măsurilor active de ocupare”, Domeniul Major de Intervenţie 5.2 „Promovarea sustenabilităţii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de muncă” şi are o valoare de 500.000 de euro. S-a derulat pe parcursul a 24 de luni (mai 2011 – aprilie 2013) şi a presupus şi crearea unui Job Club online, o platformă virtuală prin intermediul căreia persoanele din localităţile proiectului îşi pot căuta un loc de muncă. Aici sunt postate CV-urile şi scrisorile de intenţie ale tuturor doritorilor din Amărăştii de Jos, Cetate şi Catane şi oferta cu locurile de muncă vacante transmisă de Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Dolj.