După ce timp de 4 ani, Donald Trump şi republicanii au transformat reţelele de socializare în maşini de război, joi preşedintele american a semnat un ordin executiv care vizează companiile de social media, la câteva zile după ce Twitter a numit două dintre tweeturile sale „potenţial înşelătoare”.
Vorbind din Biroul Oval înainte de semnarea ordinului, Trump a spus că demersul a fost acela de a “apăra libera exprimare de unul dintre cele mai grave pericole cu care s-a confruntat în istoria americană”.
“O mică mână de monopoluri de social media controlează o mare parte din toate comunicaţiile publice şi private din Statele Unite”, a afirmat el.
“Au avut o putere necontrolată de a cenzura, restrânge, edita, modela, ascunde, practic orice formă de comunicare între cetăţeni privaţi şi audienţe publice mari.”
Ordinul executiv testează limitele autorităţii Casei Albe. Printr-o lovitură de lungă durată legală, acest ordin încearcă să reducă puterea marilor platforme de social media prin reinterpretarea unei legi critice din 1996, care protejează site-urile web şi companiile tehnologice împotriva proceselor. Experţii juridici atât de dreapta cât şi de stânga au ridicat îngrijorări serioase cu privire la această acţiune. Ei spun că poate fi neconstituţional, deoarece riscă să încalce drepturile Primului Amendament ale companiilor private dar şi pentru că încearcă să ocolească celelalte două ramuri ale guvernului.”
Trump încearcă să-şi fure puterea instanţelor şi a Congresului pentru a rescrie decenii de drept stabilit”, a declarat senatorul democrat Ron Wyden din Oregon, arhitectul legislaţiei pe care ordinul urmăreşte să o reinterpreteze. El decide ce este legal bazat pe ceea ce este în interesul său.
Ordinul marchează o escaladare dramatică a lui Trump în războiul său cu companiile tehnologice, în timp ce se luptă cu problema tot mai mare de dezinformare pe social media. Preşedintele a acuzat în mod regulat site-urile că cenzurează discursul conservator.
Joi, Trump a recunoscut că provocările legale ale ordinului sunt la orizont, spunând că este „sigur că vor face subiectul unui proces”.
“Cred că va fi contestată în instanţă, ce nu?” el a întrebat. „Dar cred că o să ne descurcăm foarte bine.”
Un proiect al ordinului, care a fost revizuit de CNN, vizează o lege cunoscută sub numele de Actul „Decence Communications”. Secţiunea 230 din legislaţie oferă o imunitate largă site-urilor web care îşi curăţă şi îşi moderează propriile platforme şi a fost descrisă de către experţii legali drept „cele 26 de cuvinte care au creat internetul”.Ordinul susţine că protecţiile se bazează în principal pe platformele tehnologice care operează în „bună-credinţă” şi că companiile de social media nu au făcut-o.
“Într-o ţară care a apreciat de mult libertatea de exprimare, nu putem permite unui număr limitat de platforme online să aleagă discursul pe care americanii îl pot accesa şi transmite online”, se arată în proiectul de ordine. Această practică este fundamental ne-americană şi antidemocratică. Când companiile mari şi puternice de social media cenzurează opiniile cu care nu sunt de acord, acestea exercită o putere periculoasă.
Marţi, Twitter a aplicat un control la două dintre tweet-urile lui Trump, inclusiv unul care a pretins, fără dovezi, că buletinele de vot prin poştă ar duce la o fraudă largă a alegătorilor. Trump a replicat imediat, acuzând gigantul social media de cenzură şi avertizând că, dacă va continua să ofere adendumuri mesajelor sale, va folosi puterea guvernului federal pentru a o revizui sau chiar pentru a o închide. Proiectul de ordin acuză, de asemenea, platformele de socializare că „invocă justificări inconsistente, iraţionale şi nefondate pentru a cenzura sau a pedepsi discursul americanilor aici acasă”. De asemenea, acuză Google pentru că a ajutat guvernul chinez să îşi supravegheze cetăţenii; Twitter pentru răspândirea propagandei chineze; şi Facebook pentru a profita de publicitatea chineză. Facebook, Google şi Twitter au refuzat să comenteze.
Fără Twitter sau Facebook, Donald Trump n-are nici o şansă să fie reales. Analiştii opinează că el caută doar să intimideze, fiindcă nu poate să desconsidere numărul mare de abonaţi pe care îi au reţelele de socializare.
Mulți dintre aliații politici ai lui Trump s-au grăbit miercuri să sară în apărarea sa.”Twitter se angajează în ingerințele electorale din 2020″, a declarat Reprezentantul Republican din Florida, Matt Gaetz, un susținător fidel al Trump și surogat în timpul unei apariții pe podcastul produs de Steve Bannon – Camera de Război a Pandemiei. „Noțiunea că ar externaliza verificarea faptelor către oamenii care au greșit cu privire la toate este o insultă”.
Directorul campaniei Trump, Brad Parscale, a declarat că echipa sa nu mai plătește pentru publicitate pe Twitter și a acuzat gigantul tehnologic că a influențat în mod intenționat alegerile pentru a-l lovi pe președinte.
“Știam întotdeauna că Silicon Valley va utiliza toate pârghiile pentru a obstrucționa și a interfera cu mesajul președintelui Trump către alegători”, a spus Parscale într-un comunicat. “Parteneriatul cu presa părtinitoare falsă de tip ,, verificare a faptelor” (fact checker) este doar o perdea de fum pe care Twitter o folosește în evidenta tactica politică în încercarea acoperiri unei false credibilități.”