Astfel, oficiali europeni au considerat că se respectă normele UE privind ajutoarele de stat, iar măsura va permite companiei să își restabilească viabilitatea pe termen lung. Totodată, specialiștii din Comisia Europeană cred că această măsură va reduce în același timp ”denaturările concurenței”.
FOTO: fanatik.ro, text asemenea
A fost aprobat ajutorul de peste 90 de milioane de euro pentru TAROM
“Ajutorul de restructurare acordat de România care a fost aprobat va contribui la menţinerea conectivităţii regionale a cetăţenilor şi a întreprinderilor din România. În urma investigaţiei noastre aprofundate, am concluzionat că planul de restructurare al TAROM va asigura viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene.Pentru a limita eventualele denaturări ale concurenţei generate de sprijinul public, TAROM îşi va reduce semnificativ numărul de rute şi de aeronave”, a declarat Margrethe Vestager, vicepreședinte al Comisiei Europene. România prezenta în 28 mai 2021 un plan de restructurare a companiei TAROM, care a fost de atunci analizat atent de specialiștii din UE.
Practic, ancheta deschisă de Comisie a început în iulie 2021. Oficialii Comisiei Europene au vrut să e asigure că măsurile de restructurare adoptate în favoarea companiei TAROM ar respecta normele Uniunii Europene referitor la ajutoarele de stat. Inițial, Comisia Europeană și-a exprimat o serie de ”preocupări” referitor la această restructurare. În acest plan de restructurare este inclusă anularea unei datorii de 49,53 milioane de euro, precum și o injecție de capital de 45,77 milioane de euro. ”Comisia a evaluat măsurile în temeiul Orientărilor sale pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate şi a constatat, în special, că ajutorul contribuie la obiectivul de interes comun de a asigura conectivitatea regională pentru cetăţenii şi întreprinderile din România.
TAROM își va reînnoi flota de avioane și va reduce prețurile
Acest ajutor va permite companiei TAROM să îşi restabilească viabilitatea prin punerea în aplicare a planului său de restructurare”, se mai arată în comunicatul transmis de Comisia Europeană. Interesant, TAROM va beneficia în sfârșit de o reînnoire a flotei învechite și își va permite să reducă costurile, pentru a deveni mai competitivă
Conform Uniunii Europene, măsurile prezentate de România sunt proporționale, în condițiile în care TAROM aduce o contribuție semnificativă de 77,66 milioane de euro sub forma de venituri. Cu toate acestea, TAROM își va reduce numărul de rute pe care va opera, dar și numărul de aeronave, operând așadar la o capacitate redusă, cel puțin până pe 31 decembrie 2026.
“Pe această bază, Comisia a concluzionat că măsurile aplicate de România respectă normele UE privind ajutoarele de stat”, au mai transmis oficialii Comisiei Europene. Potrivit normelor Uniunii Europene care fac referire la ajutoarele de stat, statele membre UE au dreptul legal să sprijine companiile aflate în dificultate, doar în anumite condiții foarte stricte. Practic, specialiștii UE vor să se asigure că statul respectiv, România în acest caz, nu aruncă pe geam cu bani. În schimb, compania care primește ajutorul trebuie să aibă un plan solid de restructurare din care să reiasă viabilitatea sa pe termen lung. Mai mult, compania trebuie să contribuie financiar la acest efort de redresare, prin veniturile sale.