Domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă reprezintă o prioritate pentru Consiliului Judeţean Dolj, care s-a implicat în derularea unor proiecte cu o valoare cumulată ce depăşeşte 20 de milioane de euro, pentru investiţii şi achiziţii destinate acestui sector cu o deosebită însemnătate. „Centrul de coordonare şi conducere a intervenţiei în caz de dezastre în zona transfrontalieră” a fost inaugurat ieri, în prezenţa oficialităţilor locale şi centrale, dar şi a conducerii ISU de la nivelul tuturor judeţelor din regiunea Olteniei. Înainte de a tăia panglica inaugurală pompierii au prezentat modul de funcţionare a echipamentelor pentru intervenţii în situaţii de urgenţă, care au fost achiziţionate în cadrul proiectului „Optimizarea capacităţii de intervenţie în situaţii de urgenţă în Regiunea Sud-Vest Oltenia”.
Ieri-dimineaţă, reprezentanţii ISU Dolj au prezentat modul de funcţionare a echipamentelor pentru intervenţii în situaţii de urgenţă. Acestea au fost achiziţionate în cadrul proiectului „Optimizarea capacităţii de intervenţie în situaţii de urgenţă în Regiunea Sud-Vest Oltenia”, derulat prin „Programul Operaţional Regional, Axa prioritară 3, Domeniul major de intervenţie 3.3 – Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă”. Proiectul, în valoare de aproximativ 6,4 milioane de lei, inclusiv TVA, valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul pentru Dezvoltare Regională constând în 5,2 milioane de lei, iar cea nerambursabilă din bugetul naţional fiind de peste 800.000 de lei (la aceste sume adăugându-se contribuţiile locale ale Consiliilor Judeţene parte din proiect, în cuantum de 169.500 de lei), are ca beneficiar Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Sud-Vest Oltenia, formată din cele cinci judeţe – Dolj, Olt, Gorj, Mehedinţi, Vâlcea, Consiliul Judeţean Dolj fiind liderul structurii amintite. „În calitate de lideri de proiect, am achiziţionat, printr-un demers cu finanţare europeană în valoare de aproximativ 1,5 milioane de euro, zece noi utilaje pentru dotarea inspectoratelor pentru situaţii de urgenţă din Oltenia : trei autofreze de zăpadă; cinci autovehicule cu şenile/roţi tip UTV şi două autospeciale FRAP. Anterior au mai fost cumpărate 54 de echipamente”, a precizat Cristinel Iovan, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Dolj.
„Cu noile dotări, vom ajunge în zonele cel mai greu accesibile”
Centrul a fost finanţat în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013, Axa prioritară 2, a cărui valoare totală eligibilă este de 5.570.120 euro, din care 724.115, 62 euro reprezintă co-finanţările de la bugetul de stat ( 13%) şi 121.428,62 euro, contribuţia partenerilor (2,18%). Proiectul are ca beneficiar direct administraţia judeţeană, partenerii au fost ISU Oltenia şi Administraţia Districtuală Vratsa din Bulgaria. Grupurile ţintă vizează locuitorii districtului Vratsa şi ai judeţului Dolj, care pot fi afectaţi de consecinţele şi daunele cauzate de dezastrele naturale, precum şi autorităţile implicate în managementul situaţiilor de urgenţă şi alte categorii speciale ale publicului ţintă, cum ar fi ONG-urile, companii de asigurare, organizaţii umanitare. Proiectul a vizat, printre altele, construirea unei clădiri cu trei niveluri pentru Centrul de coordonare şi conducere a intervenţiei în caz de dezastre în regiunea transfrontalieră şi dotarea acesteia, precum şi achiziţionarea de echipamente pentru situaţii de urgenţă destinate partenerilor din ambele ţări – în cazul Doljului fiind vorba despre 5 pompe motorizate pentru apă şi o ambarcaţiune cu motor pentru căutare şi salvare. „Cu noile dotări, vom ajunge în zonele cel mai greu accesibile. Este pentru prima dată când, la Dolj, dispunem de o autoşenilată, foarte necesară, fiindcă s-a văzut că, fără aceasta ne-a fost foarte greu să intervenim. Pot spune că, la Craiova, suntem oricând capabili să intervenim, în orice fel de situaţii, şi sper să nu mai fim puşi în situaţia de a cere unor agenţi economici să ne pună la dispoziţie utilaje grele necesare intervenţiilor de orice fel, fie ele provenite din prăbuşiri sau, Doamne fereşte!, cutremure.”, a spus col. Constantin Florea.
Vicepreşedintele CJ Dolj, Cristinel Iovan: „Dacă vrem să solicităm performanţă din partea instituţiilor statului, în mod cert această performanţă nu poate fi atinsă fără unul dintre elementele principale, care se referă la dotare. Resursa umană exista, este foarte bine pregătită, dar timpul de intervenţie nu era cel dorit, pentru că aceşti oameni deosebiţi, care sunt chemaţi să salveze şi să protejeze vieţile noastre nu puteau să ajungă fără o dotare corespunzătoare. De aceea, în urmă cu câţiva ani, când a apărut această oportunitate cu fondurile europene, judeţul Dolj a fost cel care a luat această iniţiativă de a ne asocia cu celelalte judeţe şi de a depune proiecte pentru atragerea de fonduri europene. Am învăţat să ne asociem, să ne prioritizăm şi să depunem un proiect, care nu a avut absolut niciun fel de problemă. Având această experienţă şi având o bună colaborare mai ales cu Districtul Vratza, am venit şi am depus un alt proiect. E vorba de acest sediu pe care îl inaugurăm astăzi ( n.r. ieri). Suntem conştienţi de rolul pe care Consiliul Judeţean Dolj îl joacă în această regiune, de rolul pe care ISU Dolj în joacă şi pregătim şi alte proiecte, un muzeul al pompierilor, este vorba de o clădire, monument istoric, aflată tot în curtea ISU şi multe alte proiect”.
Prefectul judeţului Dolj, Nicolae Sorin Răducan: „În calitatea de prefect al judeţului Dolj şi de preşedinte al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, pot să vă spun că sunt mult mai liniştit când văd că eforturile Consiliului Judeţean de a accesa fonduri europene s-au concretizat, astfel încât Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Oltenia al Judeţului Dolj beneficiază acum de dotări la cele mai înalte standarde, asemenea ţărilor dezvoltate din Uniunea Europeană. Datorită acestor echipamente de ultimă generaţie avem posibilitatea să acţionăm la orice tip de intervenţie. S-au achiziţionat bărci speciale, Doljul fiind un judeţ riveran Dunării, există un echipaj de scafandri şi, de asemenea, personalul din cadrul ISU Dolj este foarte bine pregătit să intervină în perioada de iarnă. Vă felicit pentru noul sediu şi îmi exprim speranţa că împreună vom putea face faţă oricărei provocări…”.