O reverenţă muzicii populare autentice!

0
8097

Cu Gala Laureaţilor de vineri seara, Festivalul-Concurs „Maria Tănase” (ediţia a 28-a) cel mai longeviv eveniment artistic de muzică populară românească din România, s-a încheiat în aplauzele fierbinţi ale asistenţei statornice, trei seri la rând, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova. 36 de concurenţi, toţi valoroşi, talentaţi, mulţi perle rare, seduşi de virtuţile cântecului popular românesc, şi-au etalat talentul în acompaniamentul orchestrei „Lăutarii din Chişinău” şi a maestrului Nicolae Botgros, inegalabil. Să nu omitem orchestrele ansamblurilor artistice „Doina Gorjului” şi „Maria Tănase” din Craiova. Plăcută, ca de fiecare dată, prezentarea făcută, seară de seară, de Iuliana Tudor, cu vocea ei caldă, seducătoare, profesionistă, etnolog care a reinterpretat folclorul şi care ne-a reamintit testamentul Mariei Tănase: “Semănaţi, semănaţi, cântece şi flori! Ele fac viaţa mai frumoasă”. Marele premiu şi trofeul „Maria Tănase” a mers anul acesta la Giurgiu, fiind înmânat tinerei Alexandra Piţu (elevă în clasa a 12-a a Colegiului Naţional de Arte “Dinu Lippati” din Bucureşti), de Cosmin Vasile, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj. Au fost acordate premii speciale pentru fiecare secţiune, interpretare vocală şi instrumentală, de un juriu, considerăm noi competent. Cine spune că Doljul nu îşi respectă tradiţiile, păcătuieşte prin spirit critic. Ştim ce înseamnă continuitatea, semeţ fondatoare, şi nu s-ar putea zice că suntem mai ataşaţi de specificul obiceelor noastre, decât de efortul depăşirii de sine. Nevoia de a păstra nu e mai tare sau nu licitează nevoia de a reforma. Rezistând încă, nu fără eforturi la pierderea identităţii, diluarea ei, din cauza inflexiunilor balcanice cunoscute, a manelelor ş.a.m.d., Festivalul-Concurs „Maria Tănase” a ilustrat un folclor autentic, imun la mulţimea de ideologii protocroniste apărute ca buruienile după ploaie. Muzica populară încă există, are publicul ei fidel, atrage inclusiv tineri şi asta pe o piaţă muzicală diversificată, dominată de curente noi din Occident. Dacă priza la public se datorează revigorării sau ofensivei recente a diverselor curente naţionaliste autohtone, resimţite, e o discuţie. Apropierea tinerei generaţii de muzica populară românească, graţie şi programelor de televiziune axate pe muzică populară, reţelelor de socializare, care au potenţat acest gen de muzică, este un fapt remarcabil. Şi Facebook-ul şi TikTok-ul promovează trăirile autentice ale românilor. A fost o săptămână a muzicii populare româneşti, de bună calitate. Finanţat de Consiliul Judeţean Dolj, organizat de Centrul judeţean de cultură şi artă Dolj, Festivalul-Concurs „Maria Tănase” a fost o reuşită deplină, integrată aşa cum mai spuneam, recent, unor dimensiuni spirituale autentice ale Doljului. Ediţia a 28-a a Festivalului-Concurs “Maria Tănase” a anunţat şi o nouă generaţie de artişti. La nivelul multor paliere, pe care nu le mai enunţăm (în frunte cu Consiliul Judeţean), s-au făcut eforturi susţinute pentru reuşita ediţiei, în memoria Mariei Tănase, un nume care va reverbera mereu în această parte a ţării.