Proiectul ambiţios al Olguţei Vasilescu dă roade în Bănie şi localităţile limitrofe, fiind o soluţie pentru decongestionarea traficului de la intrările în oraş şi marile artere ale Craiovei, în timp ce toţi locuitorii de la periferie au acces facil pentru a duce copiii la şcoală sau pentru a ajunge la locurile de muncă
Orice proiect gândit şi implementat de o administraţie trebuie să aibă o proiecţie de viitor şi să urmărească îmbunătăţirea calităţii vieţii în zona pe care o vizează. Un astfel de proiect este cel gândit, demarat şi implementat de primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, şi se referă la transportul metropolitan şi la asigurarea unei mobilităţi sustenabile nu doar pentru un oraş, ci pentru un ansamblu de aşezări umane, gândite sub cupola unui centru unitar de dezvoltare economico-socială.
Serviciile de transport public din Craiova se ridică la nivelul exigenţelor europene prin implicarea administraţiei conduse de Lia Olguţa Vasilescu. S-a modernizat infrastructura destinată circulaţiei tramvaielor, s-a îmbunătăţit transportul în comun prin înnoirea parcului auto şi asigurarea unui transport verde: s-au achiziţionat 111 autobuze, dintre care 46 electrice, au fost schimbate toate tramvaiele cu 17 noi garnituri, s-a introdus transportul şcolar gratuit şi s-a asigurat un cost redus al biletului. Iar asta pentru că, în realitate, costul unui tichet este de 10 lei, însă,pentru că primăria subvenţionează o valoare de 7 lei, oamenii plătesc doar 3 lei pentru o călătorie. Toate aceste investiţii au avut scopul de a îmbunătăţi calitatea vieţii tuturor locuitorilor Craiovei. Dar planurile primarului Lia Olguţa Vasilescu depăşesc graniţele oraşului şi asigură conectarea cu zona metropolitană şi toate comunele din vecinătatea municipiului.
Transport metropolitan la standarde europene
Zona Metropolitană a Craiovei s-a extins considerabil în ultimii ani. Odată cu această expansiune a teritoriului, s-a impus gândirea şi elaborarea de strategii pentru programe ce vor contribui la valorificarea capitalului teritorial şi la dezvoltarea durabilă a întregii zone. O astfel de strategie a impus conceperea de coridoare de mobilitate la nivel metropolitan, prin asigurarea unor conexiuni între Craiova şi localităţile limitrofe. A luat naştere, aşadar, în septembrie 2023, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Asociaţia Metropolitană de Transport Public Craiova” – persoanăjuridică de drept privat şi de utilitate publică.
Acest pas a fost posibil datorită iniţiativei primarului Lia Olguţa Vasilescu de a pune bazele unei asocieri a Craiovei, prin Consiliul Local al Municipiului, în calitate de membru fondator, cu Consiliile Locale ale comunelor Breasta, Bucovăţ, Cârcea, Işalniţa, Malu Mare, Pieleşti, Şimnicu de Sus şi Gherceşti, în vederea extinderii serviciilor de transport public local de călători.
Locuitorii acestor comune folosesc serviciile oferite de Regia Autonomă de Transport (RAT) Craiova, în condiţii moderne şi la standarde europene, în conformitate cu normele adoptate de către părţile implicate în proiect. Au luat naştere, astfel, 10 rute metropolitane, care asigură conexiunea oraşului cu cele 8 unităţi administrativ-teritoriale, putând deservi un număr total de 280.000 de oameni.Implementarea acestor trasee s-a realizat printr-o implicare personală a primarului Craiovei, chiar dacă în unele cazuri s-a lovit de lipsa de viziune sau reticenţa unor administraţii locale în privinţa unui astfel de proiect. Este cazul Bucovăţului, care nu ar fi fost nici acum conectat la reţeaua de transport metropolitan dacă decizia ar fi stat exclusiv în pixul primarului de acolo. Nici locuitorii din Pieleşti nu ar fi avut parte de aceste servicii, dacă primarul lor ar fi gestionat singur situaţia. Spre binele comunităţilor din aceste localităţi, primarul Craiovei nu a ţinut cont de culoarea politică a edililor sau de interesele locale şi a acţionat spre realizarea acestor rute metropolitane.
„Dorim să facem un transport mai uşor şi mai convenabil pentru toţi, indiferent unde locuiesc sau lucrează. Construim un viitor mai bun împreună, începând cu un sistem de transport metropolitan care să deservească toate comunităţile noastre!”, a completat Lia Olguţa Vasilescu.
Pregătiri pentru extindere
RAT Craiova s-a implicat în mod activ, practic şi concret în stabilirea cât mai exactă a orarelor, frecvenţei şi itinerarelor acestor noi trasee de care beneficiază locuitorii tuturor localităţilor membre ale ADI „Asociaţia Metropolitană de Transport Public Craiova”. În urma deciziilor luate la nivelul fiecărei primării, cetăţenii din localităţi precum Breasta, Işalniţa sauŞimnicu de Susau accesla un program de transport mai amplu pe durata zilei. În schimb,în localităţi precum Bucovăţ sau Pieleşti orarul nu răspunde, deocamdată, pe deplin, nevoilor localnicilor.
Implementarea acestui amplu proiect de transport public metropolitan se realizează gradual, astfel că, pe parcursul anului 2023, a fost iniţiat serviciulpentru unităţile administrativ-teritoriale care fac parte din primul inel de dezvoltare al ADI.Următoarea etapă constă în extinderea Inelului 2 de transport public metropolitan, moment în care se doreşte şi adăugarea comunei Mischii la acest proiect.
Comandat de PSD Dolj, executat de ED PRESS COM S.R.L., CUI mandatar financiar 21240002.