Legea cursurilor online este neconstitutionala, a decis Curtea Constitutionala a Romaniei. “Cu unanimitate de voturi, a admis obiectia de neconstitutionalitate si a constatat ca Legea pentru completarea Legii educatiei nationale nr.1/2011 este neconstitutionala, in ansamblul sau”, a anuntat , ieri, CCR. Legea fusese trimisa la CCR chiar de catre presedintele Klaus Iohannis, nemultumit de faptul ca Senatul a adus o serie de modificari variantei adoptata initial in Camera Deputatilor.“In ziua de 27 mai 2020, Plenul Curtii Constitutionale, in cadrul controlului anterior promulgarii, a luat in dezbatere obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru completarea Legii educatiei nationale nr.1/2011, obiectie formulata de Presedintele Romaniei. In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a admis obiectia de neconstitutionalitate si a constatat ca Legea pentru completarea Legii educatiei nationale nr.1/2011 este neconstitutionala, in ansamblul sau. Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica Presedintelui Romaniei, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si primului-ministru. Argumentele retinute in motivarea solutiei pronuntate de Plenul Curtii Constitutionale vor fi prezentate in cuprinsul deciziei, care se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I”. Presedintele Klaus Iohannis a constestat la CCR modificarea legii educatiei nationale, adoptata de Parlament, care prevede posibilitatea organizarii online a cursurilor din invatamantul preuniversitar si universitar, pe perioada starii de urgenta sau de asediu. „Prin modul in care a fost adoptata, legea dedusa controlului de constitutionalitate contravine prevederilor art. 61 alin. (2) si ale art. 75 alin. (1) din Constitutie, fiind deturnata vointa initiatorilor, contrar principiului bicameralismului dezvoltat in jurisprudenta Curtii Constitutionale. De asemenea, legea criticata incalca dispozitiile art. 78 din Constitutie referitoare la intrarea in vigoare a legii. Potrivit expunerii de motive a initiatorilor, propunerea legislativa are ca obiect de reglementare exprimarea rezultatelor evaluarii, dupa cum urmeaza: la nivelul ciclului de achizitii fundamentale (clasa pregatitoare, clasa I si clasa a II-a) prin nivelul atins, referitor la gradul de insusire a competentelor – in scopul eliminarii presiunii notarii asupra elevilor/parintilor; la nivelul claselor a III-a si a IV-a prin note de la 1 la 10 (in scopul familiarizarii elevilor de varsta scolara mica cu specificul evaluarii din ciclul gimnazial); la nivelul ciclului gimnazial secundar si in invatamantul tertiar nonuniversitar, prin note de la 1 la 10 sau prin punctaje, in mod similar testelor internationale. Cu ocazia adoptarii legii criticate de catre Camera decizionala, Senatul a renuntat la modificarile adoptate de Camera Deputatilor si a introdus alte cinci noi articole in Legea nr. 1/2011, cu un obiect de reglementare complet diferit de cel avut in vedere de initiatori si implicit de cel adoptat de prima Camera. Practic, in Camera decizionala s-a adoptat o cu totul alta reglementare, s-a creat un nou cadru normativ in baza caruia activitatile din invatamantul preuniversitar si universitar sa se poata desfasura si online, in situatia in care se instituie starea de urgenta sau starea de asediu potrivit prevederilor constitutionale. Acest lucru s-a realizat avand ca efect inlaturarea intentiei initiatorului de a legifera modul de exprimare a rezultatelor evaluarii scolare, practic eliminandu-se in cadrul dezbaterilor din aceasta Camera intreaga forma a legii adoptate de prima Camera sesizata”, se arata in sesizarea de neconstitutionalitate.