Distanţa de 2.300 de km care desparte Beijingul de Canton va fi parcursă în numai opt ore. Pentru punerea în funcţiune a acestui măreţ obiectiv economic, conducerea de partid chineză a ales ziua de 26 decembrie, când se aniversează naşterea figurii tutelare a ţării, Mao Zedong (n. 1893). Distanţa de 2.293 de km dintre Beijing şi Canton, mare pol economic al sudului, va fi acoperită în opt ore, de trei ori mai puţin ca înainte. Trenul de mare viteză va rula, în medie, cu 300 km/oră şi va avea 35 de opriri în oraşele mai importante. Unele tronsoane erau deja date în folosinţă pe această linie (Zhengzhou-Wuhan-Canton). Plecarea primului tren a fost transmisă în direct de China Central Television. Prima linie feroviară de mare viteză datează din 2007 în China. După această dată, ţara a construit cea mai vastă reţea din lume: peste 8.000 de km, la sfârşitul lui 2010, o cifră care ar urma să se dubleze până în 2020. Dar această dezvoltare în „marş forţat” a fost marcată de scandaluri de corupţie şi de securitate insuficientă. O coliziune între două trenuri de mare viteză produsă la 23 iulie 2011 a făcut 40 de morţi şi 200 de răniţi în estul Chinei, provocând un vacarm în ţară. După acest accident, pe un viaduct, în apropiere de Wenzhou, autorităţile au avut multă bătaie de cap. Mai ales că imagini video au devoalat deficienţe de proiectare în echipamente şi semnalizare, dar şi o superficialitate a autorităţilor feroviare, pentru care 54 de responsabili au fost sancţionaţi, între care şi un fost ministru al căilor ferate. Persistă destule probleme şi Global Times, un ziar apropiat Partidului Comunist, citând, miercuri, un responsabil al ministerului de resort, reamintea acest lucru. Linia va deveni operaţională pentru sărbătorile de Anul Nou Lunar, la mijlocul lui februarie, când câteva sute de milioane de chinezi vor traversa ţara, înregistrându-se probabil cea mai mare migraţie din lume.