Două şantiere pentru imaginea nouă a Craiovei

0
388

Se arată o toamnă plină şi prolifică pentru Consiliul Judeţean Dolj. Două şantiere sunt în desfăşurare, ambele prin finanţări europene şi  contribuţia bănească a legislativului doljean. Practic, până la sfârşitul anului Craiova se va schimba şi va putea să se mândrească cu investiţii de anvergură europeană. Ieri, staff-ul Consiliului Judeţean Dolj a fost în vizită pe fronturile de lucru de la Aeroportul Internaţional Craiova şi de la Centrul Turistic pentru Agrement şi Sport, din apropiere.

Noile condiţii au impus lucrări specifice

Despre investiţiile făcute, de-a lungul timpului, la Aeroportul Internaţional Craiova s-a tot vorbit în ultimii ani, datorită acestora poarta aeriană a Olteniei devenind una dintre cele mai importante din ţară. Noile condiţii geo-politice (Baza NATO de la Deveselu) au schimbat cu totul datele existente în teren, fiind nevoie de o refacere a pistei de aterizare/decolare. Ceea ce s-a şi întâmplat, în urmă cu ceva timp, când s-a scos la licitaţie execuţia refacerii şi reabilitării pistei, iar, după încheierea şedinţei de atribuire şi adjudecarea proiectului de către firma câştigătoare, s-a trecut la derularea lucrărilor. Este o sumă mare alocată pentru aceste lucrări – circa 24 de milioane de euro, cu TVA, pentru tot ceea ce înseamnă modernizarea Aeroportului Internaţional Craiova.

„Aeroport Internaţional nu înseamnă doar o firmă schimbată…”

Ieri, conducerea Consiliului Judeţean Dolj a fost în vizită pe şantier, iar lucrurile sta bine şi se află în grafic. „Pista a fost construită, în urmă cu foarte mulţi ani, pentru avioane uşoare sau medii. Ori, acum, când este şi baza de la Deveselu, datele problemei s-au schimbat şi trebuia refăcută, astfel încât să poată fi folosită şi de aeronave grele. Statutul acesta de Aeroport Internaţional nu înseamnă doar o firmă schimbată, ci trebuie schimbată şi întreaga infrastructură de mişcare. Era nevoie de această modernizare, deoarece şi traficul a crescut, ajungând, în prezent, la aproximativ 150.000 de pasageri pe an, cu o potenţială creştere de până la două milioane în 2020. Este doar prima etapă a modernizării, în cea de-a doua fiind vorba de realizarea celui de-al doilea terminal, cu tot ceea ce presupune aceasta (dotări cu echipamente, utilităţi noi etc.). Sperăm ca, din toamnă, să se zboare la nivel maxim de pe acest aeroport, despre care pot să spun că este cea mai importantă investiţie din zonă. Mai pot spune că o firmă, „FlyCatering”, a concesionat un spaţiu în interiorul Aeroportului, având intenţia să ridice şi o minifabrică, prin care să asigure serviciile pentru pasageri şi personal. Însă mai multe detalii vă dau specialiştii ”, a declarat Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, care a fost însoţit şi de cei doi vicepreşedinţi, Cristinel Iovan şi Alina Tănăsescu.

O lună fără zboruri

Directorul Aeroportului Internaţional Craiova, Mircea Dumitru, principalul beneficiar al lucrării, s-a arătat încântat de investiţia Consiliului Judeţean Dolj. Acesta, după ce a explicat ce înseamnă reabilitarea, a precizat: „Este o investiţie foarte importantă, atât pentru noi, cât şi pentru zonă. Va fi o lucrare complexă, iar pista va fi la standarde ridicate. Vom implementa, în foarte scurt timp, şi un sistem de ghidare a avioanelor, astfel încât acestea să poată ateriza şi în condiţii dificile. De asemenea, vom achiziţiona şi noi echipamente.Unele deja au sosit, cum ar fi o maşină specială, care poate fi folosită şi la degivrarea pistei, costul acesteia fiind circa 400.000 de euro. Începând cu 29 septembrie, întregul trafic va fi oprit şi sperăm ca pe 25 octombrie să fie gata pista, restul lucrărilor urmând să fie executate ulterior. Termenul de realizare a reabilitării este de opt luni”.

Din 7 septembrie, la capacitate maximă

La rândul său, reprezentantul firmei constructoare AZVI, spaniolă, cu experienţă în domeniu, Bogdan Mitache, şef de şantier, a menţionat: „Cred că putem încheia la timp, dacă nu şi mai devreme, lucrările. Am găsit sprijin şi la Consiliul Judeţean şi la conducerea Aeroportului, care ne-au promis că, timp de aproape o lună, activitatea va fi oprită. Am organizat, după cum vedeţi, activitatea de şantier şi se lucrează din plin. Ne-au venit mai multe componente ale staţiei de producere a asfaltului, iar din 7 septembrie vom merge la capacitate maximă”.

Ofertă şi pentru turişti

Chiar peste drum de Aeroport, în spatele blocurilor aviatorilor, un alt şantier este în lucru. Este vorba despre noul Centru Turistic pentru Agrement şi Sport. Sunt în execuţiedouă terenuri de fotbal (unul gazonat, celălalt sintetic), trei clădiri, un perete pentru escaladă (o noutate pentru Craiova), instalaţia nocturnă etc. „Este pentru prima oară când venim aici, lucrările începând de curând. Este un obiectiv ambiţios, construit după modelul Centrului de la Mogoşoaia, acolo unde se pregăteşte echipa naţională de fotbal. Va fi inclus şi în oferta turistică a Craiovei, luând deja contact cu agenţiile de specialitate să includă complexul în prezentările lor, dar va fi, în principal, destinat tuturor craiovenilor. De asemenea, aşteptăm oferte şi de la cluburile sportive, care se pot pregăti aici, bineînţeles contracost”, a spus Ion Prioteasa.

Un proiect pentru destinderea craiovenilor

Proiectul nu costă puţin şi a fost obţinut cu eforturi însemnate de Consiliul Judeţean Dolj. „Este un obiectiv finanţat prin Programul Operaţional Regional – Axa prioritară 5.2 – „Crearea, dezvoltarea, modernizarea infrastructurii de turism pentru valorificarea resurselor naturale şi creşterea calităţii serviciilor turistice”. Costul este de peste 16 milioane de lei, cu TVA, cofinanţarea CJ Dolj fiind de 50%. Sunt trei clădiri în construcţie, pe lângă terenurile de fotbal, handbal, volei, baschet, în care vor fi birouri, vestiare, săli de fitness, recuperare, saună, biliard şi, ca o noutate, două piste de bowling”, a declarat  Ileana Măjină, director al Direcţiei Afaceri Europene în cadrul Consiliului Judeţean Dolj şi managerul proiectului. Speranţele sunt mari: „Ne dorim ca toţi craiovenii să se bucure de această bază şi să vină cu plăcere aici” – Alina Tănăsescu.

Nu au lipsit dificultăţile

Obţinerea finanţării şi ridicarea acestei baze nu s-au dovedit uşoare. „Sincer, nici nu credeam că mai obţinem finanţare, depunând pe ultima sută de metri proiectul. După cum ştiţi, până la finalul acestui an trebuie cheltuite toate fondurile din Programul European pe 2007-2013. Am avut şi ceva dificultăţi tehnice. Trebuia să obţinem bani pentru cofinanţare şi nu vă ascund că, atât pentru acest proiect, cât şi pentru altele am făcut un împrumut în Trezorerie. Avem asigurări că baza va fi dată în folosinţă până la finalul acestui an” – Cristinel Iovan.Directorul firmei RECON, care construieşte obiectivul, Marian Petcu, a precizat: „Este adevărat că am întâmpinat ceva greutăţi, deoarece am găsit o conductă de gaze care trecea pe sub unul dintre terenurile de fotbal şi a trebuit să o deviem, ceea ce ne-a întârziat puţin. De asemenea, şi ploile căzute zilele trecute ne-au încetinit ritmul, dar cred că vom finaliza lucrarea până la venirea iernii”. Cu toate dificultăţile care se vor ivi pe parcurs, unele independente de voinţa omului, credinţa este că, până la finele lui 2015, cele două mari proiecte vor fi finalizate.