După Ziua Internaţională a Teatrului pentru Copii şi Tineret (20 martie) şi Ziua Mondială a Marionetiştilor (21 martie), celebrăm, astăzi, Ziua Mondială a Teatrului. Cu această ocazie au loc o serie de manifestări teatrale, dintre care cea mai importantă este transmiterea mesajului tradiţional internaţional. Dramaturgul, satiristul, directorul de teatru, actorul şi compozitorul italian Dario Fo, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1997, este cel care, în acest an, transmite respectivul mesaj, ce va fi citit în faţa a zeci de mii de spectatori înaintea reprezentaţiilor din această seară în teatre din întreaga lume. Şi preşedintele UNITER, Ion Caramitru, împărtăşeşte reflecţii, afirmând că „teatrul poartă în fiinţa lui mesajul veşniciei”. Ziua Mondială a Teatrului este sărbătorită şi la Craiova, cum altfel decât prin spectacole. Astfel, la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” puteţi viziona, de la ora 18.30, cea mai nouă producţie, spectacolul „Lysistrata”, după Aristofan, în regia lui Yiannis Paraskevopoulos şi scenografia Liei Dogaru.
Celebrată încă din 1962, în ziua de 27 martie – data deschiderii stagiunii din acel an a Teatrului Naţiunilor din Paris
În 1961, la cel de al IX-lea Congres Mondial al Institutului Internaţional de Teatru, Finlanda propunea, prin Arvi Kivimaa, crearea Zilei Mondiale a Teatrului. Din 1962, în fiecare an, ziua de 27 martie, data deschiderii stagiunii din acel an a Teatrului Naţiunilor din Paris, a fost celebrată de Centrele Naţionale ale Institutului Internaţional de Teatru şi de alte comunităţi internaţionale ale acestei arte.
De fiecare dată, o personalitate a lumii teatrale adresează un mesaj internaţional, tradus în peste 20 de limbi, citit în faţa a zeci de mii de spectatori înaintea reprezentaţiilor din această seară în teatre din întreaga lume şi difuzat de radiourile şi televiziunile de pe cinci continente. Primul Mesaj Internaţional, din 1962, a fost semnat de Jean Cocteau.
Dario Fo: „Actorii şi companiile de teatru se chinuiesc să găsească scene publice, teatre şi spectatori, din cauza crizei”
Anul acesta, Mesajul Internaţional pentru Ziua Mondială a Teatrului este semnat de Dario Fo, satirist, dramaturg, regizor de teatru, actor, compozitor italian si laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în anul 1997.
«În urmă cu mult timp, puterea a rezolvat problema intoleranţei faţă de actorii Commedia dell’Arte prin exilarea lor în afara ţării. Astăzi, actorii şi companiile de teatru se chinuiesc să găsească scene publice, teatre şi spectatori, din cauza crizei. Prin urmare, conducătorii nu mai sunt preocupaţi de problema controlului asupra celor care se exprimă cu ironie şi sarcasm, din moment ce nu mai e niciun loc pentru actori şi nici public căruia să i se adreseze. (…) Singura soluţie pentru criză se află în speranţa unei alte mari expulzări organizate împotriva noastră şi mai ales împotriva tinerilor care doresc să deprindă arta teatrului: o nouă diasporă de Commedianti, de regizori, care ar beneficia nespus dintr-o asemenea poziţie de dragul unei noi reprezentaţii», susţine actorul în mesajul său.
Ion Caramitru: „Aveţi grijă de actori, cinstiţi-i aşa cum se cuvine, căci ei sunt cronica vie şi prescurtată a vremurilor”
Preşedintele UNITER, Ion Caramitru, afirmă, la rândul său, că „teatrul poartă în fiinţa lui mesajul veşniciei”. «Urmând ciclul existenţei, dând viaţă personajelor lui etalon, teatrul îşi asumă drept de viaţă şi de moarte asupra fiinţelor de fum pe care le însufleţeşte. Ele trăiesc încremenite între coperţi de carte şi aşteaptă răbdătoare mâinile dibace care să le pună în mişcare, să le facă să respire, să se lupte şi să moară pentru a învia din nou, de fiecare dată când cineva deschide Cartea. (…) Este loc în teatru pentru toţi cei care au talent. Cred, însă, că pentru a face teatru adevărat şi viu e nevoie de mai mult. Pasiune?, spun unii. Sacrificiu?, alţii. Şi una şi alta, dar, mai ales, implicarea adâncă a lui în realitatea zilei, în analiza vremurilor pe care le trăim, în politica de zi cu zi. Vocaţia Teatrului este construcţia unei lumi mai bune, cu drept de preempţiune asupra bunurilor omenirii pe care trebuie să le întoarcă spre folosinţă generaţiilor care se succed», arată Ion Caramitru în mesajul său.
El îi îndeamnă pe cei îndrituiţi să aibă grijă de actori şi să-i „cinstească cum se cuvine”. «„În vremuri de restrişte cultura se opreşte”, spunea un ministru de Finanţe al României, de tristă amintire. Nu, domnule ministru, cultura nu se opreşte niciodată. Dacă aţi fi fost Polonius, ministrul responsabil de viaţa Danemarcei, v-aş fi spus ca Hamlet: „Aveţi grijă de actori, cinstiţi-i aşa cum se cuvine, căci ei sunt cronica vie şi prescurtată a vremurilor. Mai bine să ai parte de un epitaf prost după moarte decât să intri în gura lor cât timp eşti în viaţă”», conchide preşedintele UNITER.
Dario Fo, născut la 24 martie 1926, este un dramaturg, satirist, director de teatru, actor şi compozitor Italian, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 1997. Opera sa dramatică foloseşte metodele comice specifice Commediei dell’Arte, un stil dramatic foarte popular printre clasele muncitoare de odinioară. Opera lui Fo se caracterizează prin critică la adresa crimei organizate, corupţiei şi asasinatelor politice, doctrinei catolice şi conflictelor din Orientul Mijlociu. Fo a scris aproximativ 70 de piese de teatru. Printre cele mai renumite se numără „Morte accidentale di un anarchico” / „Moartea accidentală a unui anarhist” (1974) şi „Non si paga, non si paga!” / „Nu putem plăti? Nu vom plăti!” (1974). Fo este directorul şi regizorul unei companii de teatru, împreună cu Franca Rame. La acordarea Premiului Nobel pentru Literatură în 1997, comisia de jurizare l-a caracterizat pe Fo drept un scriitor „care imită bufonii epocii medievale, subminând autoritatea şi menţinând demnitatea celor călcaţi în picioare.”