Opt sculpturi „soresciene” vor înfrumuseța Craiova

0
511

Doar câteva zile mai sunt până la încheierea celei de-a II-a ediții a Simpozionului Internaţional de Sculptură „Drumuri brâncuşiene”, iar cei opt sculptori care au lucrat sub soarele torid al lui Gustar, inspirați de opera poetului Marin Sorescu, se grăbesc să-și finiseze lucrările. Blocurile mari de piatră pe care le-au tras la sorți chiar în prima zi a lunii au luat, între timp, forme dintre cele mai diverse: ici un profil sorescian, colo o căruță – căci „Craiova văzută din car e cel mai frumos oraș din lume”, dincolo peștele mare care zice-se că l-a înghițit pe Iona.

„Au fost trei săptămâni de lucru frumoase, trudite, chinuite din cauza caniculei”, recunosc artiștii, însă aceștia se declară mulțumiți de rezultatul muncii lor. La fel și primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, care, ieri, le-a făcut o vizită la Centrul Multifuncțional, în a cărui curte are loc tabăra de sculptură. Principala grijă a edilului este acum ca municipalitatea să găsească cele mai potrivite locuri în care sculpturile să fie așezate, spre a fi puse în valoare. În acest sens, o mână de ajutor este cerută și craiovenilor. În curând, aceștia vor vedea toate lucrările expuse pe esplanada Teatrului Național „Marin Sorescu” și vor putea face sugestii pentru amplasarea lor.

Opt artiști din cinci țări, opt blocuri de piatră de Vratsa

Organizat de Casa de Cultură „Traian Demetrescu” și Primăria Craiova, în perioada 1-31 august, Simpozionul Internaţional de Sculptură „Drumuri brâncuşiene” a adus la Craiova opt artiști din cinci țări: Grigore Sultan (Republica Moldova), Emil Bachiyski (Bulgaria), Ilie Berindei (Elveţia), Evrim Camoglu (Turcia), Valentin Duicu, Vasile Soponariu, Dan Purcărea, Paul Popescu (România), acesta din urmă fiind şi curatorul simpozionului. Tema – opera soresciană, iar materialul de lucru – piatra de Vratsa (Bulgaria).

„E important că avem invitați din străinătate, pentru că, dacă vrem să fim Capitală Culturală Europeană, trebuie nu numai să arătăm faptul că avem valori locale pe care le putem promova la nivel național și internațional, ci că avem capacitatea de a atrage în Craiova artiști și, în general, valori autentice, pentru a deveni un pol cultural autentic”, a declarat, ieri, cu ocazia vizitei la Centrul Multifuncțional din Romanești, Cosmin Dragoste, managerul Casei de Cultură.

Profilul poetului din Bulzești, cioplit în piatră de artistul Grigore Sultan

Tema taberei de sculptură – în acord cu Zilele „Marin Sorescu”, organizate de municipalitate între 15 și 17 august a.c. – i-a inspirat pe artiști, care au transpus în piatră fie chipul poetului, fie simboluri din creația sa. Grigore Sultan a optat pentru cea dintâi variantă. „Inițial, mi s-a spus că e temă liberă, însă după aceea am înțeles că e o tabără tematică. Îmi pregătisem o schiță, dar nu am ales noi pietrele, ci au fost trase la sorți. Piatra mea a fost mai plată… Am răsfoit cărțile lui Marin Sorescu, i-am privit portretele. A fost și fratele dumnealui aici și a adus câteva fotografii. Și am zis: fac portret, de ce nu!? În general, portretul e complicat. Te paște pericolul, dacă nu seamănă, ca lumea să spună că e Stalin ori Lenin! E riscant ca, într-o perioadă de o lună, să faci portret în piatră de așa dimensiuni! Dar sper că am reușit”, a declarat cu emoție sculptorul din Republica Moldova. Sub profilul cu mustață al poetului, acesta a așezat și câteva cuvinte: „Cu mine se petrece ceva. O viață de om”, adăugând semnătura lui Marin Sorescu.

Craiova văzută din car… de sculptorul Paul Popescu

O lucrare complexă este și cea a lui Paul Popescu, pe care tematica simpozionului l-a dus cu gândul la Craiova văzută din car… Elev fiind la școala din Bulzești, artistul l-a cunoscut pe Marin Sorescu. „Va fi o lucrare cu care eu mă voi mândri mai mult sau mai puțin, dar cu care orașul Craiova sigur va avea motiv de mândrie”, a afirmat acesta. Paul Popescu își dorește ca sculptura sa să devină una dintre cele adoptate de public și asimilate de locul în care va fi amplasată. „Așa cum e concepută, lucrarea poate fi andosată unui zid, fie așezată undeva într-o zonă cu diferență de nivel, într-un mal, în care să se vadă numai copilul dintr-o parte, iar din cealaltă să se observe întreaga compoziție. Mi-ar plăcea să fie așa, pentru că ar da posibilitatea ca, alături de copil, în căruță să urce și alți copii care să facă o fotografie sau să se joace”, a mai spus artistul.

Pentru sculptorul Ilie Berindei, întâlnirea dintre piatră și creația soresciană a fost una sub aripa heruvimică, iar craioveanul Dan Purcărea a ales Iona, simbol al singurătății. „M-a interesat, ca artist, ideea în sine – cât mai sintetizată, cât mai stilizată, cât mai sugestivă”, a mărturisit artistul.

Primarul Lia Olguța Vasilescu: „Sunt lucrări de excepție”

Operele artiștilor au fost apreciate de primarul Lia Olguța Vasilescu, care și-a dorit un dialog cu fiecare dintre ei despre lucrarea realizată, dar mai ales despre unde își va găsi locul odată finalizată. „Îmi plac, sunt foarte frumoase. Nu mă așteptam să fie atât de mari. Știam că blocurile de piatră sunt mari, dar mă gândeam că vor fi cioplite încât să rămână mult mai mici. Sunt lucrări de excepție, cu mult peste ceea ce a reprezentat tabăra anul trecut. Acum am avut și sculptori din străinătate, se vede valoare lor artistică. Căutăm modalități de a le amplasa undeva – adică în sensuri giratorii, câteva calcane de care se vor preta să le lipim, chiar în părculețe. Va fi o problemă în alegerea locurilor, pentru că lucrările sunt foarte mari. Dar sunt și foarte frumoase în același timp și vrem să fie așezate în zone cât mai expuse, ca toți craiovenii să le vadă”, a precizat edilul Craiovei.

Municipalitatea așteaptă sugestiile craiovenilor pentru amplasarea operelor

Doar detaliile au mai rămas de realizat, iar artiștii se grăbesc ca sculpturile lor să fie finalizate până la sfârșitul lunii, căci în primele zile ale lui septembrie vor fi prezentate publicului larg pe esplanada Teatrului Național „Marin Sorescu”. „Toți craiovenii vor putea să le vadă, ba chiar să ne dea idei în ceea ce privește amplasarea lor. Anul trecut nu prea au fost inspirați, însă poate acum o să le placă și poate le vor în cartierele lor. Mie mi-ar fi plăcut să putem să le expunem pe Calea București, dar, din păcate, lucrările de reabilitare nu s-au încheiat. Abia spre finalul anului viitor se vor finaliza și probabil că după tabăra de sculptură de atunci vom avea deja alte exponate pentru acest bulevard”, a adăugat Lia Olguța Vasilescu.

Fiecare ediție ar putea fi inspirată de opera unei personalități

Pentru că tema actualei ediții a Simpozionului Internaţional de Sculptură „Drumuri brâncuşiene” a fost una care a suscitat interesul participanților, organizatorii se gândesc ca an de an evenimentul să fie inspirat de opera unei personalități. În 2015, spre exemplu, tabăra de sculptură ar putea fi dedicată creației lui Adrian Păunescu.

„Tabăra va continua, de la ediție la ediție sper să crească tot mai mult. După cum s-a văzut și anul acesta, nu de idei ducem lipsă. Iată o premieră: opera lui Marin Sorescu transpusă în piatră. Anul viitor poate fi cea a lui Adrian Păunescu, de ce nu. Și așa mai departe, pentru că avem valori. E un câștig foarte mare și pentru turiștii care vor să viziteze Craiova, pentru a avea un mai mare acces la ceea ce înseamnă creațiile literare, dincolo de traducerea în sine”, a apreciat managerul Casei de Cultură „Traian Demetrescu”, Cosmin Dragoste.