Copiii din comuna Podari au, începând cu luna septembrie a anului 2011, o şansă în plus la educaţie şi la o viaţă mai bună. Cargill şi Asociaţia „Ovidiu Rom” au venit în sprijinul familiilor sărace, cu condiţii de trai improprii şi care nu îşi permit trimiterea la grădiniţă a copiilor. Proiectul naţional „Fiecare copil în grădiniţă” are ca principal obiectiv conştientizarea în rândul familiilor sărace cu privire la importanţa educaţiei primare. Este un program creat să prevină abandonul şcolar timpuriu, scopul final fiind acela de a asigura participarea pe piaţa muncii a persoanelor ce provin din medii dezavantajate – prin rezolvarea problemei deficitului de educaţie preşcolară la copiii născuţi în familii extrem de sărace.
Interesat de mersul proiectului adresat copiilor de etnie romă, dar şi celor care provin din familii sărace, este şi ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, Martin Harris, care s-a aflat, ieri, într-o vizită în comuna Podari, unde a stat de vorbă cu comunităţile de romi, dar şi cu autorităţile locale.
A crescut numărul copiilor înscrişi la grădiniţă
Proiectul „Fiecare copil în grădiniţă” a avut un impact spectaculos în rândul comunităţii de romi din Podari, astfel că în numai un an numărul copiilor înscrişi la grădiniţă aproape că s-a dublat, fiind motivaţi, în mod evident, de acordarea tichetelor sociale, dar şi de rechizitele şi hainele pe care le primesc. «„Fiecare copil în grădiniţă” nu este primul proiect pe care şcoala din Podari îl implementează pentru a-i stimula pe copii să înveţe, însă se vede cu ochiul liber că a dat roade. Dacă la început aproximativ 50 de copii au beneficiat de acest ajutor, iată că tichetele sociale, rechizitele şi hainele primite de două ori pe an au atras către şcoală mai mulţi copii provenind din comunitatea romă sau din familiile sărace. Proiectul are o componentă care presupune cofinanţarea din partea Consiliului Local, astfel am primit o dublare a sumei acordate fiecărui copil pentru hainele acordate. Dacă în proiectul iniţial suma era de 150 de lei pentru copil, în final s-a ajuns la 300 de lei. Chiar dacă şi noi am avut un buget de austeritate, atunci când a venit vorba de copiii de etnie romă am făcut tot posibilul pentru a-i atrage către învăţătură», a explicat Gheorghiţă Constantin, primarul localităţii Podari.
“Educaţia este cea mai importantă”
După ce a stat de vorbă cu comunităţile de romi din Podari şi s-a interesat despre mersul proiectului „Fiecare copil în grădiniţă”, Martin Harris a felicitat autorităţile locale şi a spus că şi în Marea Britanie se pun la punct tot felul de proiecte pentru sprijinirea copiilor care provin din familii cu venituri reduse. “Educaţia este cea mai importantă. Şi în Marea Britanie avem această politică, să luptăm cu sărăcia copiilor. Scopul general a fost să ajutăm copiii săraci în primul rând asigurându-le acces la educaţie. Vă felicit pentru proiectul dumneavoastră, care este foarte important pentru comunităţile de romi, le dă posibilitatea să fie educaţi. Sunt sigur că este o provocare pentru dumneavoastră să-i convingeţi pe aceşti părinţi, care nu au avut acces la educaţie, să îşi lase copiii la grădiniţă”, a declarat Martin Harris, Ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti.
Programul naţional „Fiecare copil în grădiniţă”, implementat de Asociaţia „Ovidiu Rom” în 20 comunităţi, sprijină în prezent 1.400 de copii săraci să meargă la grădiniţă pentru ca mai apoi să înceapă şcoala cu succes. Metodologia de lucru „Ovidiu Rom” presupune: colaborarea strânsă cu grupul local de acţiune; training pentru cadre didactice şi punerea la dispoziţie de resurse educaţionale; oferirea de tichete sociale condiţionate de prezenţa copiilor la grădiniţă şi de participarea părinţilor la procesul educaţional al copiilor; măsuri educaţionale.
Tichetele sociale în valoare de 50 lei pe lună sunt oferite copiilor din 20 comunităţi, cu condiţia frecvenţei de 100% la grădiniţă. Dacă un copil este bolnav, părintele trebuie să informeze prompt educatoarea şi să aducă o scutire medicală. Tichetele sociale sunt oferite copiilor proveniţi din familii al căror venit pe membru de familie este sub limita sărăciei şi care locuiesc în condiţii neadecvate sau improprii. De asemenea, părinţii vin cu rândul la grădiniţă în calitate de ajutor de educatoare o dată pe lună. Această activitate îi ajută să înţeleagă mai bine ceea ce se întâmplă la grădiniţă şi le stimulează respectul şi interesul pentru educaţie.